DERS ADI

: Geleneksel Türk Sanat Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 4007 Geleneksel Türk Sanat Tarihi I SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. FİLİZ ADIGÜZEL

Dersi Alan Birimler

Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Tezhip
Seramik
Aksesuar Tasarımı
Tezhip Sanatı
Sinema ve Televizyon
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Film Tasarımı ve Yönetmenliği Bölümü
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Seramik ve Cam Tasarımı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Moda Giyim Tasarımı
Çizgi Film ve Animasyon
Çini Tasarımı ve Onarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Hat Sanatı
Tekstil Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Tezhip
Seramik ve Cam
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Eski Yazı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; İslamiyet in kabulünden sonra, Anadoluda Türklerin bulunduğu coğrafyada ortaya çıkan sanatın dönemler ve üsluplara göre tarihi gelişimi hakkında bilgi vererek, Geleneksel Türk Sanatları kavramını tarihsel ve güncel bağlamda tartışmak ve buna bağlı sanatsal üretimleri değerlendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitimin sonunda öğrencinin sanat tarihi araştırmalarının bir disiplin olarak hangi kapsamda, nasıl başladığı ve Doğu sanatlarıyla ilgili çalışmaların ne zaman, hangi koşullarda yapıldığı ile ilgili bilgi sahibi olması,
2   İslamiyet'in kabulünden sonra Doğu coğrafyasında görülen sanatsal üretimlerin tarihi gelişimini bilmesi ve İslam Sanatı kavramı ile ilgili bilgi sahibi olması,
3   Tarihsel süreç içerisinde, Anadolu'da Türk sanatlarının ortaya çıktığı dönemler ve üsluplar hakkında bilgi sahibi olması ve bu sanatları tanıması,
4   Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde, saray sanatları kapsamına giren, kitap sanatları, saray halıları ve kumaşları ve mimaride ve günlük kullanım eşyalarında çini sanatı ile ilgili bilgi sahibi olması,
5   Geleneksel Türk sanatları kapsamına giren sanat dallarını tarihsel gelişimi içinde ve kullanılan teknik ve malzemeye göre tanıması ve bilmesi,
6   Günümüzde üretilen geleneksel sanat ürünlerini değerlendirebilmesi ve aldığı lisans eğitimini ortaya koyduğu ürünlerde doğru ve etkin şekilde kullanabilmesi,
7   Teorik bakımdan geleneksel sanat anlayışını, ortaya koyduğu özgün tasarımlarda etkin bir biçimde sunabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Geleneksel Türk Sanatı ile ilgili tanım ve kavramlara giriş ve ders konularına hazırlık
2 Geleneksel sanatlar/Doğu sanatlarının sanat tarihi disiplini içindeki yeri, başlıca ana kaynaklar, yayınlar ve konuyla ilgili çalışan bilimadamları
3 Doğu sanatları ve Doğu'nun algılanışı: Akademik bir disiplin ve bir bakış açısı olarak Oryantalizm
4 İslam Sanatı kavramının tanımı, ortaya çıkışı, kullanılışı
5 İslam'da Resim Yasağı, İslamiyet'in kabulünden sonra tasvire bakışın tarihsel evreleri
6 Günümüz İslam sanatçıları- Modern Ortadoğu'nun Sanatçıları Sergisi (British Museum)
7 İslam Sanatı çerçevesi içinde Türk Sanatının yeri, coğrafi sınırlar ve göçebelik
8 Türk Sanatının kronolojik ve kavramsal anahatları: Ortaçağ Anadolu Türk Sanatı Kavramı
9 Selçuklu Sanatında Süsleme Anlayışı
10 Selçuklu Sanatında Süsleme Anlayışı
11 Osmanlı Sanatına giriş: Saray ve Sanat
12 Osmanlı'da Nakkaşhane ve Sanat Faaliyetleri
13 Osmanlı'da Nakkaşhane ve Sanat Faaliyetleri
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Oleg Grabar; İslam Sanatının Oluşumu, Yapı Kredi Yay., İstanbul 2000.
Robert Hillenbrand; İslam Sanatı ve Mimarlığı; Homer Yay., İstanbul 2005. Çev.: Çiğdem Kafesçioğlu.
Doğan Kuban; Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji ve Sanat Yay., İstanbul 2010.
Selçuk Mülayim; İslam Sanatı, İsam Yay., İstanbul 2010.
Doğan Kuban; Batıya Göçün Sanatsal Evreleri, İş Bank. Yay., İstanbul 2009.
Doğan Kuban; Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2002.
Selçuk Mülayim; Değişimin Tanıkları, Ortaçağ Türk Sanatında Süsleme ve İkonografi, Kaknüs Yay., İstanbul 1998.
Emel Esin; Türk Sanatında İkonografik Motifler, Kabalcı yay., İstanbul 2004.
İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi 1880-1950, Bilgi Üni. Yay., İstanbul 2007.
Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum İslam Sanatı galerilerinden gösterimdeki eserlerin fotoğrafları, slayt sunumları, güncel İslam sanatı sergi katalogları ve sergilerden görüntüler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


Bu derste, sanat tarihi araştırmaları ve literatürü içinde Doğu sanatlarının ne zaman ve hangi bağlamda yer aldığı, Doğu sanatlarıyla ilgili yakın tarihte ve günümüzde yapılan çalışmaların kapsamı tanıtılarak, bu çalışmalar öncelikle İslam Sanatları ve Türk Sanatları kavramlarıyla ilişkilendirilecektir. Kronolojik bir sıra ile, İslamiyet sonrası Anadolu da gelişen Türk sanatlarının biçimsel özellikleri ve döneme ait zihniyet anlatılacak ve görsel sunumlar ağırlıklı olarak yer alacaktır. Türk sanatlarıyla ilgili yurtiçi ve yurtdışında bulunan müze, kütüphane ve özel koleksiyonlar tanıtılacak ve bu kurumlarda araştırma yapma yöntemleri ilgili bilgi verilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Kuramsal bilgilerin anlatıldığı ve konuyla ilgili görsel sunumların öğretim üyesi tarafından yapıldığı bu derste, derse katılım önemlidir. Öğrencinin ders sırasında sorulan sorulara verdiği yanıtlar ve ders sonunda yapılan tartışmalara olan katılımı gözlemlenecektir. Öğrencinin eğitim dönemi boyunca oluşturacağı kuramsal ve görsel kaynakça da göz önünde tutulacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav ve final sınavları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Derse katılım %70 oranında zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, ders notları öğrenciye verilir.
%80 derslere katılım zorunludur.
Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili kaynakçaya göre okuma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Vize sınavına hazırlık 1 4 4
Final sınavına hazırlık 1 4 4
Kütüphane araştırması 4 2 8
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1222222222222222
ÖK.2222222222222222
ÖK.3222222222222222
ÖK.4222222222222222
ÖK.5222222222222222
ÖK.6222222222222222
ÖK.7222222222222222