DERS ADI

: Tezhip Tasarımında Çağdaş Yorumlamalar II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 4012 Tezhip Tasarımında Çağdaş Yorumlamalar II ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Tezhip Sanatındaki tarihsel dönemler içinde motifler ve tasarımların çizim kuralları ,kompozisyon çeşitleri ve teknik bilgileri ile motiflerin kullanıldığı alanlar, hakkında bilgi vererek , günümüz tasarımlarını oluşturmada çağdaş ve özgün kompozisyon içinde yeni yorumlar oluşturulmasını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Tezhip tasarımında Osmanlı Sanatının etkileri ve önemi
2   2.Tezhip Sanatının tarihsel gelişiminde klasik kompozisyonların ve yeni yorumlamaların uygulanabilirliği
3   3.Tezhip tasarımında tarihsel süreç içinde dönemleri tasarımsal açıdan değerlendirme anlayabilmesi, Türk desenlerinin uygulama alanları ve kompozisyon metotlarına ilişkin bilgi sahibi olmaları
4   4.Çağdaş yorumlamalarla dekoratif olarak motif ve desenleri ana hatlarıyla belirleyebilerek, kompozisyon çeşitleri ve tekniklerine dair bilgilerini mesleğinde kullanabilmesi,
5   5. Motif özelliklerini kompozisyon kuralları içinde çağdaş yorumlamalarla tezhip , desen ve kompozisyonları olarak çeşitli alanlarda günümüzde özgün olarak değerlendirilebilmeleri,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TEZ 4011 - Tezhip Tasarımında Çağdaş Yorumlamalar I
TEZ 2002 - Tezhip Tasarım II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tezhip Sanatında Çağdaş Yorumlamalar dersinin içeriği, dersle ilgili kaynakçanın verilmesi, araştırma konularının dağılımı Türk motiflerinin tanımı, guruplandırılması, Kompozisyon tamamlama
2 Tezhip Sanatı ile ilgili tarihsel süreç içindeki motif ve kompozisyonlar , desen ve çizim özellikleri, kullanıldıkları alanlar hakkında bilgi verilmesi, kompozisyon çeşitlerine giriş. Kompozisyon tamamlama
3 Tezhip tasarımında tarihsel süreç içindeki değişimleri, desen ve çizim özellikleri, kompozisyon çeşitleri içinde (serbest-simetrik-raport ve geometrik kompozisyon) kullanımları. Dönem içinde yapılan uygulamaları ve araştırmaların sunumu
4 Tezhip tasarımında yeni tasarımlar için görsel araştırmalar
5 Eskizde çeşitli kompozisyon çalışmaları
6 Eskizde çalışmaları, özgün tasarım alan araştırmaları
7 Doğa unsurlarını irdeleyerek, eskizde yeni yorumlar oluşturma
8 Endemik çiçekler ve bahar dalları stilizasyonları, yeni yorumlar ve renklendirme.
9 Geometrik motiflerle özgün kompozisyonlar oluşturma , motiflerinin renklendirilmesi.
10 Klasik Tezhip Sanatının günümüz anlayışı içinde yeni tasarımlarda uygulanması, kompozisyon tamamlama.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKSOYLU, Hatice; Tezyin Sanatı ve Tabiat, Müzehhip Karamemi ve Ekolü , İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Mesleki Eğitim Kursları El Sanatları Dergisi, Yıl.1, Sayı.1, Haziran 2004
ARITAN, A.Saim Ciltçilik . İslam ansiklopedisi. C.7.Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul 1993
ATASOY, Nurhan; Hasbahçe, Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek. Mas matbaacılık, İstanbul
DEMİRİZ, Yıldız Osmanlı Kitap Sanatında Naturalist Çiçekler, İstanbul Üni. Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 1986, 150.S.
DEMİRİZ Yıldız; Yüzyıllar Boyunca Çiçek Ressamlığı , Yorum Sanat Yayınevi, İstanbul 2007, s.171
DURAN, Gülnur Ali Üsküdari; Tezhip ve Rügani Üstadı, Çiçek Ressamı,Kubbealtı Yay., İstanbul, 2008
ERİŞ ,Muin Nursen; Mustafa Esat Düzgünman ve Ebru, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları, İstanbul, 2007
HIEBERT, Helen ; Papermaking with Garden Plants & Common Weeds (Bahçe Bitkileri ve Yaygın Yabani Otlarla Kağıt Yapımı)1998 USA, page 47-54, Storey Publising 108.pages, 2006 Printed in China by R.R.Donnelley
ÖZCAN, Ali Rıza ; Hat ve Tezhip Sanatı, TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. , Ankara, 2009
ÖZEN, Mine Esiner; Türk Cilt Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Bellek Tanıtım Ltd.Şti.,Ankara, Haziran, 1998, 91.S.
ÖZKEÇECİ ,İlhan, ÖZKEÇECİ ,Şule Bilgin ; Türk Sanatında Tezhip, İstanbul, 2007
MESERA, Gülbün; Türk Tezhip ve Minyatür Sanatı , Sandoz Bülteni, 1987
MESERA,Gülbün ; Şeyda Can, Konstantiniye, H. 971/M.1563 Tarihli Divan-ı Muhibbi ve Ünlü Sanatkarı Müzehhip Karamemi , Art Dekor,Yıl.5, Sayı:49, Nisan,1997 14-18.S.
LANTO, Synge ; ART OF EMBROIDERY, THE ROYAL SCHOOL OF NEEDLEWORK, 2006, The Antique Collectors ` Club Ltd, Chine,352.S.
NASO, (OVİDE) ,Ovidius, Publius; Dönüşümler , Çev: İsmet Zeki Eyüboğlu, Payel Yay.1994, 421.S.
TANINDI, Zeren; Türk Tezhip Sanatı (Kitap Süsleme) , Türk Cilt Sanatı (Kitap Kapları) , Başlangıçtan Bugüne Türk Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yay., Sanat Dizisi : 45, Ankara, 1993
ÜNALAN,Turgay H.,() El Yapımı Kağıdın Serüveni, Nobel Bilimsel Eserler No:105 , Ankara, 2018, 80.S.
ÜNVER, Süheyl; Türk Sanatında Çiçekler ve Buketler , Türkiyemiz, Sayı : 22, Haziran 1977
ÜNVER,Gülbün; Osmanlı Sanatında Vazolu ve Vazosuz Çiçekler , Vakıflar Dergisi, Sayı : 9, 1971

Diğer ders materyalleri:
Onbin Yıllık İran Medeniyeti İkibinYıllık Ortak Miras, T.SM.,Şubat 2010, 335s.
Yayınlanmış Kaynakçalar),T.C. Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı, Yayın No:2 Gn. No: 042 Başbakanlık Basımevi Ankara,1979,LXXIX+285.S.


Diğer ders materyalleri: Türk Motiflerine ilişkin dergiler,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler

Öğretim üyesi öğrencileri, Kitap Sanatlarında kullanılan geleneksel motifleri tanıma , motifin etimolojisini öğrenme ,motifi analiz edebilme eğilimleri doğrultusunda çağdaş sanatlar içinde değerlendirerek günümüz çalışmalarında özgün uygulamalar olarak Türk desenlerini çizebilme, motifin çizim kurallarını bilerek doğru bir şekilde çizebilme,motif çeşitlerini tanımlama ve adlandırma ,kompozisyon içinde aldıkları görevlerini tanımlayabilmeyi ve çizimleri doğru bir şekilde hazırlamalarını ister. ( eskiz çizimleri, renklendirilmesi, kaynaklardan faydalanarak çini tezhip halı kilim kumaş, ahşap,taş vb yer alan Türk motiflerini araştırmalarından oluşan sunum ve eskiz çalışmalarından oluşan dosya v.b.) hazırlamalarını ister.
2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.
3. Uygulamalar
Motiflerin çizim aşamaları, kompozisyon oluşturmaya dair uygulamalar ve kendilerinin seçecekleri araştırma konularını sunum sürecinde öğrenciler, çalışmalarını hazırlama aşamasında , örnek olabilecek çizimler,kompozisyonlar ve ödev sunumları ile ilgili bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu PR * 0.80 + DKL * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.Uygulama dosyası , araştırmalarının sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır. Araştırma konusu belirlenen öğrenci konunun işleneceği günde araştırma konusu hakkında sunum yapar aktif olarak derse katılım sağlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı günü saat: 13.00 / 15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 13 2 26
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 95

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1253243333333333322
ÖK.2235535333555353555
ÖK.3533554523433335453
ÖK.4535333333355433335
ÖK.5533354533533333335