DERS ADI

: Dekoratif Resim I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 4029 Dekoratif Resim I SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Tezhip
Tezhip Sanatı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Tezhip
Eski Çini Onarımları
Eski Çini Onarımları

Dersin Amacı

Türk mitolojisinde kullanılan mitolojik yaratıklarla(Ejder, melekler, anka kuşu, vakvak ağacı vb) farklı malzemeler üzerinde( kağıt, ahşap, tuval , deri, kumaş vb) hayal gücünü kullanarak özgün tasarımlar gerçekleştirebilmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Mitolojisinde kullanılan mitolojik yaratıklarla özgün tasarımlar yapabilmesi
2   Farklı malzeme ve teknikleri tanıyabilmesi.
3   Farklı teknolojilerden faydalanması ( Bilgisayar, internet vb)
4   Tasarım gücünün artması
5   Sanatsal ve kültürel birikime sahip olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Mitolojisinde kullanılan Mitolojik yaratıklarla özgün tasarımlar yapabilme.
2 Mitolojik yaratıklar
3 Ejder, anka kuşu, sfenks, vakvak ağacı vb. motiflerin çizim ve boyama tekniklerinin öğrenilmesi.
4 Motiflerin çizim ve boyama tekniklerine devam
5 Motif analizleri
6 Türk motifleri ve mitolojik öğelerden yola çıkarak, tasarım ilkelerini (renk, armoni, denge vb) göz önüne alarak serbest düzenleme
7 Tasarımın eskiz aşaması
8 Tasarımın renk aşaması
9 Tasarıma devam
10 Ödev /Sunum
11 Tasarımın sunumu
12 Tasarımların proje aşamalarının gösterilmesi,
13 Proje aşamaları
14 Projenin değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
Beşir Ayvazoğlu; İslam Estetiği ve İnsan, Çağ Yay., İstanbul 1989.
İpek Duben; Türk Resmi ve Eleştirisi, Bilgi Üni. Yay., 2006.
Jale Nejdet Erzen; Çoğul Estetik, Metis Yay., İstanbul 2011;,Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Pavel Florenski; Tersten Perspektif, Metis Yay., İstanbul 2001, çev.:Yeşim Tükel.
Mazhar Ş. İpşiroğlu; İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları; YKY Yay., İstanbul 2005..
Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Farklı sanat dallarında kullanılan teknik ve yöntemlerin tezhip ve minyatür sanatında kullanılan motif ve kompozisyon ilkeleri ile birleştirilerek özgün tasarımlar yapabilmek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu PR * 0.70 + DKL * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Öğrenci farklı tekniklerle tezhip ve minyatür ilkelerini birleştirmeyi öğrenecektir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat dalı
e mail: gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Tasarım Projesi 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.12454332
ÖK.223351
ÖK.3435
ÖK.42313
ÖK.55