DERS ADI

: Sekülerleşme: Tarih ve Teori

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRL 6109 Sekülerleşme: Tarih ve Teori SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKİM ÖZDİKMENLİ ÇELİKOĞLU

Dersi Alan Birimler

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Amacı

Dinin ve köktendinci akımların ulusal ve uluslararası siyasetteki rolü yaygın olarak çalışılmaktayken, bir süreç ve ideal olarak sekülerleşme siyaset biliminde oldukça ihmal edilmektedir. Dersin amacı, seküler, sekülerleşme, sekülarizm vb. kavramları tartışmak; farklı sekülarizmler hakkında bilgi sağlamak; sekülerleşmeye yeni teorik yaklaşımları eleştirel bakış açısıyla incelemektir. Bu amaçlar doğrultusunda, konuya ilişkin gerek teorik yaklaşımlar gerekse dünyanın çeşitli bölgelerinden ampirik bulgular ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bir siyasi ve felsefi ideal olarak sekülarizmin Aydınlanma Çağı ndan beri gelişimi üzerine ileri derecede bilgi sahibi olmak
2   Sekülerleşme sürecinin ardında yatan ortak dünya-tarihsel nedenleri ortaya koyarken, aynı zamanda farklı sekülerleşme yollarını karşılaştırabilmek
3   Dinin kamusal alandaki yeri üzerine Türkiye de ve dünyanın diğer yerlerinde yürütülen güncel tartışmalara ilişkin tarihsel, eleştirel ve karşılaştırmalı bir yaklaşıma sahip olmak
4   Sunum becerilerinde yetkinlik göstermek üzere akademik materyallerden ayrıntılı ve iyi ifade edilmiş sunumlar yapmak
5   Akademik yazma becerilerini geliştirmek üzere, iyi tasarlanmış bir akademik çalışma hazırlamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sekülerleşmenin tarih-öncesi Temel kavramlar
2 Aydınlanma düşüncesi ve sekülarizm
3 Uzun 19. yüzyılda sekülerleşme
4 Sekülerleşme paradigması ve yöneltilen eleştiriler-I
5 Sekülerleşme paradigması ve yöneltilen eleştiriler-II
6 Hıristiyan dünyasında sekülerleşmeye karşı İslam dünyasında sekülerleşme
7 Fransız modeline karşı ABD modeli
8 Türkiye-I
9 Türkiye-II
10 Ortadoğu
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tam liste daha sonra duyurulacaktır.
Talal Asad.Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanford University Press, 2003.
Berger, P. (1967). The Sacred Canopy. New York: Doubleday.
Berger, P. ve Luckmann, T. (1963). Sociology of Religion and Sociology of Knowledge. Sociology and Social Research. 47(4).
Berkes, Niyazi (1964).The Development of Secularism in Turkey. Montreal: McGill University Press.
Chadwick, Owen (1993). The Secularization of the European Mind in the Nineteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press.
Chaves, Mark (1994). Secularization as Declining Religious Authority. Social Forces. 72(3): 749-774.
Davison, Andrew (1998). Secularism and Revivalism in Turkey: A Hermeneutic Reconsideration. Yale University Press.
Dobbelaere, Karel (1987). Some Trends in European Sociology of Religion: The Secularization Debate. Sociological Analysis. 48(2): 107-137.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf içi tartışma, öğrenci sunumları, ödevler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1) Derste ele alınan düşünür ve akademisyenlerin temel kavram, varsayım ve fikirlerini açık ve tutarlı biçimde açıklayacaklardır.
2) Sekülerliğe giden farklı tarihsel yolları karşılaştırmalı analiz edebileceklerdir.
3) Öğrenme materyalini ayrıntılı ve iyi düzenlenmiş şekilde sunacak ve tartışacaklardır.
4) İyi tasarlanmış bir araştırma ödevi teslim edeceklerdir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler öğrenme materyalini okumak ve sınıf içi tartışmalara katılmakla yükümlüdür.
4. Tüm ödevler zamanında teslim edilmelidir, aksi takdirde kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Daha sonra duyurulacaktır

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 7 84
Ödev Hazırlama 1 80 80
Sunum Hazırlama 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 205

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55