DERS ADI

: Vokoloji 1

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOP 1509 Vokoloji 1 SEÇMELİ 1 0 0 1

Dersi Veren Birim

Opera

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. PINAR UÇMAN KARAÇALI

Dersi Alan Birimler

Opera

Dersin Amacı

Akademik eğitim alan konservatuar öğrencisinin insan sesinin işleyişi, geliştirilmesi ve sağlığının korunması ile ilgili bilimsel bilgilere sahip olması ve bunu profesyonel yaşama aktarması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sesin ve insan ses sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilimsel bilgi sahibi olabilir
2   Şan sesinin temel bileşenleri olan ilkel ses, nefes ve duruş (postür) teknikleri hakkında bilgi sahibi olabilir
3   Profesyonel ses için doğru çalışmaları yapabilir
4   Meslek hayatı boyunca karşısına çıkabilecek ses sağlığı ve performans ile ilgili sorunlar için önleyici bir tavır yapılandırabilir
5   Ses ve nefes koordinasyonunu tanımlayabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sanatın içeriğindeki bilimsel yaklaşımların felsefesi a. Ses, madde ve enerji ilişkisi b. İnsan sesinin farklı boyutlarda (muskuler, mukozal, aerodinamik, akustik, matematiksel) irdelenmesi c. Farklı sanat dallarına örneklerle bilimsel yaklaşım öğretim görevlisinin sunumu
2 Şan sesi: fizik sanat ve tıbbın buluşma noktası d. Şan sesinin bileşenleri a. İletişim teorisiyle şan sesinin irdelenmesi öğretim görevlisinin sunumu
3 Temel ses fiziği a. Sesin doğadaki oluşumu: kaynak-ortam-algı b. Ses dalgalarının fiziksel özellikleri: yayılma, binişim, dalga boyu, ses hızı c. Frekans-perde-nota ilişkisi d. Gürlük ve ses şiddeti öğretim görevlisinin sunumu
4 İnsan işitme sistemi a. Kulak anatomisi a. İşitme fizyolojisi öğretim görevlisinin sunumu
5 (1) İnsan sesinin oluşumu: ses sisteminin anatomi ve fizyolojisi a. Akciğerler, sesin enerji kaynağı, diyaframın anatomi ve fizyolojisi b. Larenks anatomisi, enerjinin transformasyonu, titreşim özellikleri. c. Ses yolunun anatomisi, akustik enerjinin şekillendirilmesi ve rezonans özellikleri öğretim görevlisinin sunumu
6 (2) İnsan sesinin oluşumu: ses sisteminin anatomi ve fizyolojisi a. Akciğerler, sesin enerji kaynağı, diyaframın anatomi ve fizyolojisi b. Larenks anatomisi, enerjinin transformasyonu, titreşim özellikleri. c. Ses yolunun anatomisi, akustik enerjinin şekillendirilmesi ve rezonans özellikleri öğretim görevlisinin sunumu
7 3) İnsan sesinin oluşumu: ses sisteminin anatomi ve fizyolojisi d. Akciğerler, sesin enerji kaynağı, diyaframın anatomi ve fizyolojisi e. Larenks anatomisi, enerjinin transformasyonu, titreşim özellikleri. a. Ses yolunun anatomisi, akustik enerjinin şekillendirilmesi ve rezonans özellikleri öğretim görevlisinin sunumu
8 Vize Sınavı
9 (1) Şancılar için akustik a. Aerodinamik özellikler (Subglottik basınç, transglottal hava akımı, glottal rezistans) b. Temel frekans ve harmonikler c. Ses yolunun filtre fonksiyonu, formant d. Ses rejisterleri öğretim görevlisinin sunumu
10 (2) Şancılar için akustik e. Aerodinamik özellikler (Subglottik basınç, transglottal hava akımı, glottal rezistans) f. Temel frekans ve harmonikler g. Ses yolunun filtre fonksiyonu, formant h. Ses rejisterleri öğretim görevlisinin sunumu
11 Yetenek ve ayrıcalıklı anatomi b. Algılama yeteneği c. Uygulama yeteneği d. Ayrıcalıklı anatomi öğretim görevlisinin sunumu
12 İlkel ses a. İlkel sesin tanımı ve özellikleri b. İlkel sesin bulunması ve kullanılması Ödev öğretim görevlisinin sunumu, öğrencilerin uygulama çalışmaları
13 İlkel ses a. İlkel sesin şandaki önemi, ses sınıfının belirlenmesine etkileri b. Şanda ilkel ses kullanımının fizyolojik temelleri öğretim görevlisinin sunumu, öğrencilerin uygulama çalışmaları
14 İlkel sesin bulunması ve kullanılması ile ilgili egzersiz uygulaması öğretim görevlisinin sunumu, öğrencilerin uygulama çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Vokoloji Ders Notları (İlter Denizoğlu)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel ve işitsel örneklerle bir şancının bilmesi gereken temel mesleki bilgileri pekiştirilir. Sanatın bilimsel tarafı (egzersizin amacı ve uygulanış şeklinin anlamı, alınması beklenen sonuç, sonucun sağlaması vb.) ile ilgili bilgileri kullandırma, uygulamalı olarak sebep sonuç ilişkisini kurdurma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KNT Kanaat
2 DK Derse Katılım
3 BNS Final Sonu Başarı Notu roundKNT * 0.80+DK*0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Mesleki bilgiyi kitapta yazdığı gibi değil,pratikte kullanılır hale getirebilme becerisini kazanmak

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

iilterdenizoglu@yahoo.com , www.fonomed.net

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe: 09.00-10.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Ödev Hazırlama 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 30

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15554555
ÖK.2533442
ÖK.35232533
ÖK.453344
ÖK.552333423