DERS ADI

: Geleneksel Türk Halk Müziği 2

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZK 2028 Geleneksel Türk Halk Müziği 2 SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Kompozisyon

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ AYSİM DOLGUN ILDIZ

Dersi Alan Birimler

Kompozisyon
Kompozisyon

Dersin Amacı

Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Anasanat Dalı öğrencileri için önemli bir müzik türü olan geleneksel Türk Halk müziğinin belli başlı türleri, usulleri, tavrı (üslubu) ve ezgi yapısı hakkında ayrıntılı bilgilendirmek, ayrıca besteleme sürecinde gereç olarak nasıl olarak yararlanıp uygulayabileceği konusunda bilgilendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel halk müziğimizin ezgi yapısını doğru biçimde kavrayabilir,
2   Bu müzik türünün tartımı (usül yapısı) ve tavrı konusunda gerekli donanımı sağlayabilir,
3   Biçim yapısı ve türleri hakkında bilgilenip, doğru tanımlayabilir,
4   Uzun havalar ile kırık havaların önemli örnekleri, çözümleme yöntemiyle öğrenip, analiz edebilir,
5   Sözlü ve çalgısal türler ile türün önemli çalgıları ve oturtumları hakkında bilgi sahibi olabilir,
6   Halk ezgilerimizi piyanoda çalma sorunlarının nasıl çözümleneceğine ilişkin pratik kazanıp uygulayabilir,
7   Tüm Halk Müziği üzerine ilişkin bilgilerini araştırma yoluyla geliştirerek, besteleme çalışmalarında gereç olarak uygulayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Halk Müziğinin bölge bazında ele alınıp incelenmesi ve karşılaştırılması Farklı bölgelerin yöresel özelliklerinin belirlenmesi
2 Bölgesel ve yöresel özelliklerin örneklerle daha yakından incelenmesi
3 Kırık havaların ezgi ve üslup özelliklerinin incelenmesi
4 Uzun havalarının ezgi ve üslup özelliklerinin incelenmesi
5 Uzun havalar ile yeni müziğin karşılaştırılması
6 Uzun havaların notaya alma sorunları ve grafik notalama
7 Türk Halk Müziğinin belli başlı çalgıları ile yapı ve çalınış özelliklerinin incelenmesi
8 Türk Halk oyunlarının iki temel çalgısı davul ve zurna Bu iki temel çalgının değişik kaynaklardan çalgısal özelliklerinin incelenmesi
9 Bağlama ailesi Bağlama, cura, tambura ve divan sazının çalgısal özelliklerinin incelenmesi
10 Türk Halk Müziğinin seslendirilmesi ve oturtum sorunları
11 Yabancı kaynaklarda Türk Halk Müziği Yabancı uzmanların halk müziğimiz üzerine yapmış olduğu inceleme ve araştırmalar
12 Oyun havalarının ezgi yapısı ve oturtumu
13 Türk Halk Müziğinde otantiklik sorunu
14 Konuların Genel Değerlendirmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Necati Gedikli: Bilimselliğin Merceğinde Geleneksel Musikilerimiz ve Sorunları, 1999
2. Muzaffer Sarısözen: Türk Halk Musikisi Usulleri, 1962
3. Sadi Yaver Ataman: Türk Halk Sazları, 1938
4. Atınç Emnalar: Türk Halk Müziği, 2000
5. Necati Gedikli: Yapı ve Çalınış Özelliklerine Göre Türk Halk Çalgıları, 1992

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımı, dersi veren öğretim üyesi tarafından, Türk Halk Müziği ile ilgili temel bilgiler ve kurallar teorik olarak işlenir ve ilgili bilimsel kaynaklardan yararlanılarak doğrudan karşılaştırmalı olarak bilgilendirilir.
Ödevler
Ödevler, derste işlenen konular ile ilgili, öğrenciyi farklı kaynaklara ve araştırmaya teşvik etmeye yönelik teorik yazılı çalışmalardan oluşur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev
3 BNS BasariNotu AS * 0.60 + ODV * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Sorular, sınıfta işlenen konuları içerecektir. Öğrenciler, soruları her sınav sırasında öğretim üyesi tarafından dağıtılacak kâğıtlar üzerine cevaplayacaklardır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Tanımsız

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Necati GEDİKLİ

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 46

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.4211
ÖK.51
ÖK.611
ÖK.72112