DERS ADI

: Sayısal Görüntü İşleme ve Çizim Teknikleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEM 1301 Sayısal Görüntü İşleme ve Çizim Teknikleri SEÇMELİ 1 1 2

Dersi Veren Birim

Temel Sanat Eğitimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

MELİH TOMAK

Dersi Alan Birimler

Tiyatro
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Seramik
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Sinema ve Televizyon
Görsel İletişim Tasarımı
Sahne Tasarımı
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Hat Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Heykel
Fotoğraf
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Resim
Çizgi Film ve Animasyon
Temel Sanat Eğitimi
Tekstil Tasarımı
Eski Yazı
Tezhip
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Müzik Teknolojisi
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Görsel algılamaya yönelik çalışmalar gösteriyor ki, dünya ya da imgeleri oldukları gibi algılamıyoruz fakat oluşturuyoruz. Biz yalnızca pasif bir kamera değiliz, seçtiğimiz sıradan bir enstantene fotoğraf bile dünyayı aktif olarak yorumlamamızda rol oynuyor. Bu derste, günlük yaşamımızdan ve görsel iletişim tasarımı alanındaki görsel imgeler ve sanat eserlerine kadar gördüklerimizin tekrar şekillendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarımın temel yapı taşlarından olan yazı yazma ve çizim yapmanın bilgisayar destekli grafik çizim programlarıyla nasıl oluşturulduğu bilgisine sahip olması
2   Bir imajı oluşturan dijital verilere hakim olması
3   Bir yazı karakterinin nasıl font olabildiği ve tasarım bağlamında yaratıcı bir şekilde kullanabilmesi
4   Bir fontu ve vektörel bir çizimi öne çıkaran unsurları ayırt edebilmesi ve bu unsurların farkında olabilmesi
5   Adobe Illustrator ve Adobe Photoshop programlarını tanıması, programların yapısal ve temel özelliklerini kavraması
6   Edindiği bilgileri görsel iletişim tasarımının tüm alanlarında kullanabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Göz ve fotoğraf makinesinin farkı: ayırt etme, tanıma, adlandırma.
2 Göz ve fotoğraf makinesinin farkı: ayırt etme, tanıma, adlandırma.
3 Şekil algısı; aktif bir araştırma olarak görüş, temel ögeleri kavrama.
4 Şekil algısı; aktif bir araştırma olarak görüş, temel ögeleri kavrama.
5 Eskizler ve uygulanmış örnekler üzerinden kritik.
6 Eskizler ve uygulanmış örnekler üzerinden kritik.
7 Form algısı, espas ve perspektif imgenin temeli
8 Form algısı, espas ve perspektif imgenin temeli
9 Denge: fiziksel ve görsel güç dengesi.
10 Denge: fiziksel ve görsel güç dengesi.
11 Çalışmaların sonlandırılması
12 Çalışmaların sonlandırılması
13 Dönem sonu projelerinin teslimi ve değerlendirilmesi
14 Dönem sonu projelerinin teslimi ve değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Rudolf Arnheim, 2009, Sanat ve Görsel Düşünme.
Ernst H. Gombrich, 2000, Art and Illusion: A Study in the Psychology of Pictorial Representation.
Margaret S. Livingstone, 2002, Vision and Art : The Biology of Seeing.
Johannes itten, 1997, The Art of Color: The Subjective Experience and Objective Rationale of Color .
Nathan Goldstein, 2005, Art of Responsive Drawing.
Rudolph Arnheim, 2004, Art And Visual Perception : A Psychology Of The Creative Eye.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders teorik ve uygulamalı bilgiler üzerinden işlenmektedir.

Başlangıç olarak teoride, eğitmen tarafından konular belirlenerek nasıl biçimlendireleceği ve tasvir edileceği gösrerilir ve yapılacak uygulamalarla verilen görsel materyalin nasıl somutlaştırılacağı işlenir. Bu sürecin ilerleme şeklinin, öğrenciler tarafından bilgisayar üzerinde iyi irdelenmesi ve gözlemlenmesi gerekmektedir.

Uygulama kısmında, öğrencilere verilen projelerin teoride anlatılanlar doğrultusunda, bilgisayar programını kullanma şekilleri, program içinde biçimlendirme, komutlar ve kısa yolları gösterilir. Ders süresi içinde tamamlanamayan projeler ders dışında tamamlanabilir ve bir sonraki dersete bitmiş olarak hazır edilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

PROJE: Teslim edilen uygulama projelerinin sayısı, sanatsal niteliği (içerik, kompozisyon kuralları, tasarım ilkeleri vb. gibi), tekniğin uygulanmasındaki yetkinlik, sunumda titizlik, zamanı planlı ve verimli kullanma, zamanında teslim ve uygulama sürecinde öğreticiye danışılma frekansı değerlendirmenin not derecesini belirleyen kriterlerdir.

FİNAL: Sorulan sorulara ilişkin açıklamanın kısa ve öz olması, kullanılan araçların ve menü komutlarının belirtilmesi, yazılı olarak anlatılan işlemin bir başka kişi tarafından uygulandığında aynı görüntü sonucuna ulaşılması başarıyı belirleyen kriterler olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %80'ine katılım zorunludur.
2. Dersin ilk 10 dk.sından sonra stüdyoya gelen öğrenciler derse alınmayacak ve yok yazılacaklardır.
3. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen projeler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr.Gör. Melih TOMAK
tel: 05064533808

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi günleri: 09:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 46

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1111111111111111
ÖK.2111111111111111
ÖK.3111111111111111
ÖK.4111111111111111
ÖK.5111111111111111
ÖK.6111111111111111