DERS ADI

: Dünya Müzikleri: Asya ve Avrupa Kültürleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZS 4001 Dünya Müzikleri: Asya ve Avrupa Kültürleri SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzikoloji Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ALİ CENK GEDİK

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin Asya ve Avrupa nın belirli bölgelerindeki birbirinden farklı kültürel ve toplumsal içeriklere sahip müzikler hakkında kavramsal, işitsel ve kuramsal bir birikim edinmeleri sağlamak, insanların gündelik yaşamlarında ürettikleri ya da tükettikleri dünya müzikleri ile ilişkili problemleri sorgulamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dünya müziğinin teknolojik, kültürel/toplumsal yönlerini açıklayabilecek temel kavramları tanımlayabilmesi,
2   Derste ele alınan Asya ve Avrupa nın belirli bölgelerindeki müzik pratiklerinin kültürel, biçemsel ve teknik özelliklerini tanımlayabilmesi,
3   Müziğin içsel niteliklerinin ait oldukları kültürel/toplumsal bağlamlara göre değerlendirilmesi gerektiğini savunabilmesi,
4   Teknolojinin yerel (tonal, modal/makamsal) müziklerin ulusaşırı/küresel dolaşımındaki rolünü açıklayabilmesi
5   Asya ve Avrupa daki belirli bir müzik kültürü hakkında araştırma yapıp, sonuçlarını sunabilmesi,
6   Toplumların birbirinden farklı kültürel değerlere sahip olduğunu müziksel örneklerle tartışabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: World Music/Dünya Müziği Adlandırmasının Kavramsal Tartışması.
2 Giriş: World Music/Dünya Müziği Adlandırmasının Kavramsal Tartışması.
3 Kuzey ve Güney Hindistan Müzik Gelenekleri
4 Japon Saray Müziği Geleneği: Gagaku
5 Gırtlaktan Şarkı Söyleme (Kömey) Pratiği
6 Gürcüstan: Çoksesli Müzik Pratiği
7 Rembetiko: Göç, Kimlik ve Değişimin Öyküsü
8 Chalgaria ve Narodna: Bulgaristan da devlet, milliyetçilik ve müzik
9 Eşkenaz (Orta ve Doğu Avrupa Yahudileri) Müziği: Klezmer
10 Arasınav
11 Sunumlar
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Akgül, Özgül. (2004). Bir Üçüncü Dünya Piyasasından Görünümler, Folklora Doğru, 65. s: 193-206
Erlmann, Veit. (2004). Küresel Tahayyülün Estetiği: 1990'larda World Music üzerine Düşünceler, Folklora Doğru, 65. s: 169-192.
Feld, Steven. (2004). World Music İçin Tatlı Bir Ninni, Folklora Doğru, 65. s: 81-112.
Gadalla, Moustafa. (2002). Egyptian Rhythm: The Heavenly Melodies. Tehuti Research Foundation
Glazerson, Matityahu. (1998). Music and Kabbalah, Jason Aronson, Inc.
Grove Music Online. http://www.oxfordmusiconline.com,
Guilbault, Jocelyne. (2004). Yereli World Music Aracılığıyla Yeniden Tanımlamak Üzerine , Folklora Doğru, 65. s: 113-130.
Hammarlund, Anders. (2001). Sufism, Music And Society In Turkey And The Middle East, Routledge
Hutnyk, John. (2004). Adorno Womad'da: Güney Asya Crossover ları ve Melezlik Bahsinin Sınırları, Folklora Doğru, 65. s: 131-168.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımı, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve görsel-işitsel örneklerle pekiştirildiği bir ortamda yapılır ve ele alınan müzik pratiklerinin kültürel topluluklardaki inançsal, işlevsel, anlamsal vb. bileşenlerinin özellikleri ve ifade ediliş biçimleri öğrenilir ve tartışılır. Ders anlatımı, incelenen müzik pratiğine ilişkin audio ve video örnekleri içeren slaytlarla desteklenir.
Ödevler
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle dersin kapsamı ile ilişkili belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.
Bu dersi alan öğrenci ilgili literatürün yanısıra internet ortamında yaptıkları sorgulamalarla Batı dışı ve Batı ile ilişkilenmiş müziksel yapılar hakkında nesnel bir bilinç kazanır. Bu yolla, müziğin kültürel bağlamıyla olan ilişkisinin önemini kavrar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %60'ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve gündelik yaşamda karşılaşılan müziksel problemleri içerecektir. Sınavlar, ya da açık uçlu sorulardan oluşur.

Dönem Ödevi:
Öğrencilere dönem ortasında kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma konuları verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev dünyanın farklı bir coğrafyasında karşılaşılan müzik pratiklerine ilişkin veri toplamak, düzenlemek ve sunmak biçimindedir. Ödevler, bilgisayar ortamında Microsoft Word ve Powerpoint yazılımları kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde hazırlanacak ve hem basılı olarak dosya biçimde hem de toplanılan tüm görsel ve işitsel örnekleri içeren dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından anlatılan ya da kendi seçtiği müziksel konu üzerinde çalışması, bunları anlayıp aktarması başarı için esastır. Öğrencinin, seçtiği araştırma konusunda mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli görsel ve işitsel örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkeleri ve sunum kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine, (c) sunumdaki teknik, biçimsel ve sözlü anlatımın kalitesine ve (d) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 - 412 92 08
e-posta: ali.gedik@du.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.30-16.00
Cuma: 13.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6