DERS ADI

: Müziksel Algılama ve Okuma II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZK 1004 Müziksel Algılama ve Okuma II ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Müzikoloji Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. RUKEN ÖZTOPALAN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzik Teknolojisi
Müzikoloji

Dersin Amacı

Nota üzerinden tonal eser okuyabilme ve tonal müziğin kavramlarını anlayabilme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Notanın işlevini kavrayabilmesi,
2   Notaları ve sus işaretlerini adlandırabilmesi,
3   Nota değerlerini adlandırabilmesi,
4   Nota değerlerini sürelerine uygun okuyabilmesi,
5   Notaları ses yüksekliklerine uygun okuyabilmesi,
6   . Çalınan bir ezginin ritmini notaya alabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MZK 1003 - Müziksel Algılama ve Okuma I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 a. Diyez ve bemol sıralaması, tonalite belirleme yöntemleri ve solfej okuma. b. Tonalite ve ton bulmaya yönelik çalışmalar ve tek sesli melodik dikte.
2 a. Majör tonlar ve ilgili minör ilişkisi çalışmaları ve solfej okuma. b. Bir diyezli, majör ve ilgili minörü ile ilgili çalışmalar ve melodik dikte. Dönem boyunca, Majör tonların ilgili minörü ile ilgili yapılacak çalışmalarda; doğal minör, armonik minör ve melodik minör ilişkileri anlatılacaktır.
3 a. İki diyezli ve bemollü (majör, minör) tonlar ve ilgili minörleri. b. a da çalışılan konulara ilişkin solfej parçalarının okunması ve melodik dikte.
4 a. Nüans, tempo gibi müzikal değişimlerin tanıtılması ve seçilen solfej parçalarında uygulaması. b. Bir ve/veya iki bemollü/diyezli majör/minör tonlarla ilgili dikte çalışması.
5 a. Öğretilen tonlarla ilgili solfej parçalarının okunması. b. Üç diyezli/bemollü majör ve minör tonların çalışılması ve minör aşıtların yazılması.
6 a. Bir önceki hafta öğrenilen tonlara ilişkin solfej parçalarının okunması. b. Dört diyezli/bemollü majör ve minör tonların çalışılması ve ilgili minörlerinin aşıtlarının yazılması.
7 a. Bir önceki hafta öğrenilen tonlara ilişkin solfej parçalarının okunması. b. Beş diyezli/bemollü majör ve minör tonların çalışılması ve ilgili minörlerinin aşıtlarının yazılması.
8 a.Genel tekrar. b. Genel tekrar. Dönem boyunca öğrenilen tonlara ilişkin solfej parçalarının okunması ve dikte.
9 a. Ara Sınav. b. Sınav değerlendirmesi b. Sınavla ilgili genel değerlendirme ve eksiklerin belirlenmesi
10 a. Altı diyezli/bemollü majör ve minör tonların çalışılması ve ilgili minörlerinin aşıtlarının yazılması. b. Seçilen solfej parçalarının okunması ve dikte.
11 a. Aralık ve aralıkların çevrimleriyle ilgili çalışmalar. b. Bir önceki çalışmanın tekrarı.
12 a. Yedi majör ve minör tonların çalışılması ve ilgili minörlerinin aşıtlarının yazılması. b. Seçilen solfej parçalarının okunması ve dikte.
13 a. Seçilen solfej parçalarının okunması ve dikte. b. Seçilen solfej parçalarının okunması ve dikte.
14 a. Aralık ve aralıkların çevrimleriyle ilgili çalışmalar. b. Tonalite ve ton bulmaya yönelik çalışmalara ilişkin uygulamalı tekrar (dikte, solfej ve teorik bilgilerin tekrarı)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Lavignac. Solfege des Solfeges Volume 1A
Weber, Leçons Progressives De Lecture et de Rythme Volume 1

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derslerin teorik bölümü öğreticinin piyano ve dizekli tahta kullanarak anlatımı ile gerçekleşmektedir. Uygulama bölümü ise birlikte ve bireysel olarak Solfej, Bona gibi çalışmaların okunması ve ezgilerin notaya alınması (dikte)yolu ile gerçekleşmektedir. Bu kapsamda Lavignac (Des Solfeges) Volume 1A kitabının 66-171 arası parçaları çalışılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + DKL * 0.20 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + DKL * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Arasınav ve Final sınavı olmak üzere dönem boyunca iki sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %80 ini bu sınavlardan elde edecektir. Her sınav öğrenciye önceden verilecek parçaların sınav jürisi önünde okunması ile gerçekleşecektir. Buna ek olarak gerekli görüldüğünde ara sınavlarda ise teorik bir test yapılabilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavda sorumlu olunan parçalardan sınav esnasında öğretici tarafından seçilen parçaların ses yüksekliği, süre, gürlük, tempo ve ritim gibi öğelerdeki değişikliklerin doğru bir şekilde okunması, öğrencinin dönem içerisindeki gelişimi, derse devam etme durumu ve derse karşı tutumları değerlendirmede ölçüt olarak alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-Mail: ruken.oztopalan@deu.edu.tr
Tel: 05442350487

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13.30-16.00
Cuma: 13.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 5 50
Vize Sınavına Hazırlık 3 2 6
Final Sınavına Hazırlık 5 2 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6