DERS ADI

: Oyun İncelemesi-Absürd

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 3004 Oyun İncelemesi-Absürd ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. BANU AYTEN AKIN

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Oyunculuk
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Bu derste öğrenci ele alınan metnin yazarının yaşamı, sanatı, diğer oyunları hakkında bilgi edinir. Oyunun yazıldığı dönemdeki tiyatronun durumu hakkında bilgi edindikten sonra ele alınan metni oyun yapısının temel özelliklerini dikkate alarak tema-durum-kişileştirme ve olay dizisinin sınırları içinde inceler. Daha önce oynanmış bir oyun ise görsel malzeme, fotoğraf,DVD-CD gibi ve oyun broşürü, basındaki yankıları ve yazarla ya da oyuncularla yapılan röportajlardan örnekler alarak sunumunu gerçekleştirir. Metin diğer öğrencilerin de katılımıyla tartışılır. (Sunumu yapanlar en çok 3 er kişilik gruplardan oluşmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Absürd tiyatronun ortaya çıkmasını sağlayan koşullar hakkında bilgilenmiş olması,
2   Absürd tiyatro yönelişinin felsefesini özümsemiş olması,
3   Absürd tiyatronun önde gelen yazarlarını tanımış olması,
4   İncelenen absürd oyunların yazarlarının farklı yaklaşımlarını tartışabilir olması,
5   Absürd tiyatro yönelişinin Türk tiyatrosundaki yeri üzerine fikir sahibi olması beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

SSB 3003 - Oyun İncelemesi-Epik

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Absurd tiyatro ve absurdü oluşturan koşullar II.Dünya savaşı sonrası absürd tiyatronun ortaya çıkışı ve yazarların genel bakış açısı
2 Absürd tiyatronun felsefesi ve yazarların farklı yaklaşımları Apollinaire; Tiresias'ın memeleri Absürdün bir akım değil eğilim olması nedeniyle yazarları birbirinden çok farklı ortak olmayan yaklaşımlar içinde farklılıkların ele alınışı ve yazarların ilk karşı tiyatro nidaları
3 Alfred Jarry, Übü Aristotelesçi dramda kırılma ve karşı çıkışlar örneğinde bir parodi niteliği taşıyan Übü üçlemesinden bir örnek oyun.
4 Ionesco, Gergedan Bu oyun dramatik yapısı nedeniyle absürde geçiş için ilk örneği oluşturmaktadır
5 Eugene İonesco, Kel Şarkıcı Bu oyunda yazarın İngiliz aristokrasisi ve burjuva değerleri içinde kısırdöngüye dönen hayat ve dile yansıması. özellikle de dildeki yabancılaştırma incelenir.
6 Edward Albee Hayvanat Bahçesi Oyun marjinal ve kentsoylu bireyin arasındaki absürd ilişkinin yarattığı trajik sonu oluşturan veriler üzerine kurulur
7 Jean Genet, Balkon Bu oyun hiyerarşi ve bürokrasinin getirdiği absürd ortamı yansılar
8 Jean Genet, Hizmetçiler Oyun hanımefendi ve hizmetçiler arasında geçerken rol değişimi ve çağdaş tiyatroda empati kavram öteki fikrini de vermekte
9 Harold Pinter ve Doğum Günü Partisi Pinter diğer yazarlardan kullandığı kapalı mekan oda oyunları diyebileceğimiz metinler yazmaktadır.Belirsizlik ve varoluş teması ağır basar.
10 Harold Pinter, Git Gel Dolap Bu oyun iki kiralık katilin yine kapalı mekanda kime ve neye hizmet ettiklerini bilmedikleri absürd bir ortamda geçer
11 Samuel Beckett, Oyun Sonu Beckett'in bu oyunu kör efendi ile ayağı sakat hizmetlinin ilişkisi kadar, efendinin fıçı da yaşayan anne ve babasını ele alan absürdün en iyi örneklerinden biri
12 Samuel Beckett, Godot'yu Beklerken Bu oyunla artık absurdün modern getirilerinden koparak postmodern metnin ilk temelleri atılmış olur ve özellikle de felsefesi açısından günümüz tiyatro anlayışının yapı taşıdır.
13 Türk Tiyatrosunda absürdün yeri ve Melih Cevdet Anday'ın Yarın Bir Başka Koruda adlı oyunu Tiyatromuzda adını koyarak absürd yazan Anday ın ilginç kısa oyunlarından biri
14 Jean Tardieu nün kısa oyunlarından örnekler sunum dışı ödev olarak alınmakta/ haftalardan biri VİZE SINAVIna ayrılmaktadır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Camus, Başkaldıran İnsan
Sartre, Varoluşçuluk
Martin Esslin, Absürd Tiyatro
Ionesco; Günlük'ten
Zehra İpşiroğlu, Uyumsuz Tiyatroda gerçekçilik
Serpilekin Adelina Terlemez, Samuel Beckett in Adlandırılamaz Tiyatrosu
Jean Genet, Açık Düşman
Banu Ayten Akın, Genet'nin ezilenleri ve hainleri
Beckett, Genet, Ionesco, Pinter tüm oyunları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve öğretmeye dayanan bu ders öğrenciye söz hakkı verildiği ve kendisinin sunum yaptığı aktif eğitime dayanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirmede yöntembilimsel olarak öğrencinin analizini yaptığı oyunun kaynaklarına ilişkin gerek kütüphane ortamında gerekse internet edindiği doğrulanmış bilgi, görsel malzeme, döneme yazara ve oyuna ilişkin yazılı basında yeralan tüm malzeme toplama ve sunabilme becerisine dayanır. Araştırmanın sonuçları sınıfta sunulurken diğer öğrencilerin buldukları farklı kaynaklar varsa aktarımı ve sunuma ilişkin eleştirel yaklaşımlarıyla gerçekleştirilir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme kriteri öğrencinin derse devamı,katılımı,kanaatin yanısıra %40 vize %60 final sınavıdır. Sunum önemlidir
Derse katılım,katkı,%70 devam zorunluluğu,sunumun önemi %40 vize ve %60 final sınavı değerlendirme kriterleridir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders öğrencinin seminer ve sunum alışkanlıklarını geliştiren,tartışmalı,katılımcı ve anlatıma dayanan bir ders

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

banu.akin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 17.00-18.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 2 3 6
Final Sınavına Hazırlık 2 4 8
Ödev Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 60

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5