DERS ADI

: Uygulama Dramaturgisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 2048 Uygulama Dramaturgisi ZORUNLU 1 1 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SEMİH ÇELENK

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Uygulama Dramaturgisi Oyunculuk, Dramatik Yazarlık- Dramaturgi ve Sahne Tasarımı Anasanat Dalları nın Sahne Uygulaması ana Giriş ile Sahne Uygulaması ders modülleri arasındaki bağı tamamlayan bir ders olarak düşünülmüştür. Bu ders, sahne uygulamasına ilişkin temel bilgiler ile metin bilgisi ışığında repertuvar oluşturma, metin seçme ve seçilen metni farklı okuma ve sahneleme biçimleri konusunda öğrenciye bir bakış açısı kazandırmayı amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Oyun dağarcığını genişletme sorumluluğunu edinmesi,
2   Farklı konular ekseninde farklı oyun metinlerini tanıması,
3   Ülkenin ve dünyanın gündemi ile tiyatronun oyun dağarı arasında bağlantıyı kurması,
4   Prodüksiyonun temel ilkelerini özümsemesi,
5   Yönetmenin bir metne yaklaşımını ve reji konseptini kavraması,
6   Reji konseptinin oluşumunu ve prodüksiyona nasıl yansıdığını bilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kuramsal Dramaturgi nedir Alanı nedir Ödev: Günümüze Ait 3 önemli sorun ve bu sorunlara yönelik oyun metni öneriniz.
2 Kuramsal dramaturgi örnekleri.
3 Ödev Okuma ve Değerlendirme
4 Ödev Okuma ve Değerlendirme
5 Repertuar nedir Repertuarı belirlemek..
6 Üç oyunluk repertuvarın belirlenmesi. Ödev 1. Oyun metin ve tüm yan materyallerinin (eleştiri, film, yorum vb.) okunması
7 1.Oyun Genel Değerlendirme.
8 1.Oyun Üzerine Reji Yaklaşımı. Konsept geliştirme.
9 Ara SInav
10 2.Oyun Genel Değerlendirme
11 2.Oyun Üzerine Yan Materyallerin Kullanımı. Film, Değerlendirme, Eleştiri,
12 2.Oyun Üzerine Reji Yaklaşımı. Konsept geliştirme.
13 3.Oyun Genel Değerlendirme
14 3.Oyun Üzerine Yan Materyallerin Kullanımı. Film, Değerlendirme, Eleştiri,

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Dersle ilgili temel kaynak bulunmamaktadır. Temel kaynak reji konsepti geliştirilen oyunun metni, farklı çeviri ya da uyarlamaları, eğer başka bir türden uyarlandıysa ilk metin, farklı yazımlar söz konusuysa farklı yazımlardır.

Yardımcı kaynaklar: Yardımcı kaynaklar, rejiyi konu alan tüm kaynaklardır. Örnek vermek gerekirse.. Bertolt Brecht- Tiyatro çalışması, Giorgio Strehler- Bir Yönetmen, Martin Esslin- Dram Sanatının Alanı, Özdemir Nutku- Tiyatro Yönetmeninin Çalışması, Fakiye Özsoysal- Tiyatro Metinlerinde Alılmama Stratejileri, Erwin Piscator- Politik Tiyatro, Jerzy Grotowski- Yoksul Tiyatro, Peter Brook-Boş Alan vb.

Diğer Kaynaklar: Söz konusu oyunla ilgili görsel kayıtlar ya da filmler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Dersler ve Anlatım: Derslerde öğretim elemanı öncelikle klasik ya da teorik dramaturginin ne olduğunu ve bir metne nasıl yaklaştığını anlatır. Daha sonra ise uygulama dramaturgisinin farklılıklarını belirtir.

2.Uygulama. Öğrencilerden gündem ile ilgili üç temel sorun, konu ve bunlara uygun üç oyun önermesi istenir. Öğrenci önerdiği oyunların neden simulatif oyun dağarına girmesi gerektiğini savunur. Sonuçta öğrenci sayısıx3 sayısı kadar oyun önerilir. Bu metinlerin içinden dört metin sahnelenecek gibi seçilir.

3.Çözümleme/ Konsept Geliştirme/ Reji : Öğrenciler seçilen metinleri sırasıyla sahneleniyormuşçasına öncelikle kağıt üzerinde dramaturjik olarak incelerler. Daha sonra ise reji konseptinin oluşturulmasına yardımcı olacak metinler ve görsel materyallerin de desteğinde konsept oluşturulur. Bu konseptin prodüksiyonun ögelerine nasıl yansıyacağı, örneğin nasıl bir tasarım, oyunculuk vb. tercih edileceği tartışılır ve bu konuda prodüksiyon dramaturjisi raporu yazılır.


Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Prodüksiyon dramaturgisi dersinde arasınav ve final sınavı aşamalarında iki farklı prodüksiyonun reji konseptinin oluşturulması ve bunun prodüksiyonun aşamalarına uygulanması istenir. Dersin yıl içinde yapılan oturumlarında da bu çalışmanın nasıl yapılacağı farklı örnekler üzerinde durularak gösterilir. Burada önemli olan öğrencinin reji konseptini ve prodüksiyonu oluştururken rejisör konumunda olup tüm yapımın ögelerini yaratıcı ve bütünlüklü bir biçimde planlamasına dikkat edilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmeye ilişkin yapılan açıklamalar, temel kriterleri de belirlemektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1)Uygulama Dramaturgisi dersinin %75 ine katılım zorunludur.
2)Her türlü intihal girişimi, alıntı yapıldığı belli edilmeyen metin kopyalamaları disiplin cezasıyla cezalandırılır.
3)Derste yapılan çalışmalar sırasında sınıfta olmadığından öğrenicinin o ödevi geç getirmesi kabul edilebilir ama ancak %50 oranında değerlendirilir. Sınıf çalışmalarını derste ve verilen sürede yapmak esastır.
4)Yazım kuralları ve Türkçe nin kullanımı konusunda bu derste özel bir duyarlık gösterilmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

semih.celenk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 1 14
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 5 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 48

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.13
ÖK.23
ÖK.33
ÖK.455
ÖK.5555
ÖK.6555