DERS ADI

: Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SSB 4005 Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Sanatları Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SEMİH ÇELENK

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Oyunculuk
Oyunculuk
Sahne Tasarımı
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Tiyatro sanatının ülkemiz coğrafyasında, 19. Yüzyıldan 1960 kadar geçirdiği sürecin genel özelliklerini kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı İmparatorluğu ndaki batılılaşma hareketlerinin Tanzimat dönemi tiyatrosuna etkilerini görebilmek
2   Osmanlı İmparatorluğu ndaki batılılaşma hareketlerinin Meşrutiyet dönemi tiyatrosuna etkilerini görebilmek
3   Cumhuriyet in ilanından sonra devlet-tiyatro ilişkini kavrayabilmek
4   Herhangi bir tarihsel süreçteki tiyatral etkinliklerin niteliğiyle, günümüz tiyatro etkinlikleri arasında karşılaştırma yapabilmek
5   Geçmişe ve şimdiye ilişkin veriler ışığında, önümüzdeki süreçte tiyatromuzu bekleyen olumlu ya da olumsuz gelişmelere ilişkin fikir oluşturabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

SSB 3006 - Türk Tiyatrosu Tarihi II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı İmparatorluğu ndaki batılılaşma hareketlerinin Tanzimat dönemi tiyatrosuna etkileri
2 Osmanlı İmparatorluğu ndaki batılılaşma hareketlerinin Meşrutiyet dönemi tiyatrosuna etkileri
3 Ödenekli ilk kurumsal tiyatro denemesi: Darülbedayi Osmani (Kuruluş Yıllarının sancıları ve kadın oyuncu sorunu)
4 Cumhuriyet Döneminde Darülbedayi ve Ferah Sahnesi
5 2. Dünya Savaşı sonrasına kadar Şehir Tiyatrolarının Genel Görünümü (3. Ve 4. Evre)(Yönetim sorunları, Edebi heyet ve Repertuar, Oyun ve Oyuncu kaynakları, teknik gelişmeler, sansür vb.)
6 2. Dünya Savaşı sonrasına kadar Şehir Tiyatrolarının Genel Görünümü (3. Ve 4. Evre)(Yönetim sorunları, Edebi heyet ve Repertuar, Oyun ve Oyuncu kaynakları, teknik gelişmeler, sansür, Muhsin Ertuğrul un yeri vb.)
7 Şehir tiyatrolarının Altın Çağ ı: 5. Evre (1970ler e kadar)
8 Halkevleri ve Köy Enstitüleri nde Tiyatro etkinlikleri
9 1. Vize sınavı
10 Musiki Muallim Mektebinden Devlet Tiyatroları na (Devlet Konservatuvarı ve Tatbikat Sahnesi)
11 Devlet Tiyatrosunun kuruluşu ve Muhsin Ertuğrul Dönemi (1958 e kadar)
12 Edebi Heyet, Bölge ve Belediye tiyatroları tartışmaları
13 Cüneyt Gökçer in Genel Müdürlük Dönemi (1958 -1978 arası)
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Nutku, Özdemir; Darülbedayi nin Elli Yılı, Ankara Üniversitesi DTCY Yay, Ankara, 1969
Ahmet Fehim, Sahnede Elli Sene, Mitos-Boyut Yay, İstanbul, 2002.
Akı, Niyazi; Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış (1923-1967), Atatürk Üniv. Yay, Erzurum 1968.
And, Metin; Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, T. İş Bankası Yay, Ankara, 1983
Şener, Sevda, Cumhuriyet in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, T.İş Bankası Yay, Ankara, 2008.
And, Metin; Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu (1838-1907) T. İş Bankası Yay, Ankara, 1972.
And, Metin; Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, T. İş Bankası Yay, Ankara, 1983
Nutku, Özdemir; Dünya Tiyatrosu Tarihi 1. Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1985.
Nutku, Özdemir; Zümrüdüanka nın Külleri, Yılmaz Yay, İstanbul, 1991.
Akıncı, Uğur; Kalemden Sahneye, YGS Yay, İstanbul, 2003.
Ertuğrul, Muhsin; Benden Sonra Tufan Olmasın (Anılar), Eczacıbaşı Vakfı Yay, İstanbul, 1989.
Yörük, Ali; Türkiye de Tiyatro Kavgası, Boğaziçi Yay, İstanbul, 1977.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders ağırlıklı olarak öğretim üyesinin anlatımıyla sürdürülmektedir. Ancak ders konusuna bağlı olarak, özellikle gündeme ilişkin gelişmeler ışığında tartışma konuları da açılmaktadır. Zaman zaman, bir sonraki dersin genel çerçevesine ilişkin araştırma konusu verilerek, tartışmalara hazırlıklı gelinmesi sağlanmaktadır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınav değerlendirmelerinde incelenen dönemdeki tiyatral hareketlerin ayırt edici özelliklerin kavranıp kavranmadığı,
Bu özelliklerin somut tarihsel olgularla destekleyebilme ve karşılaştırmalar yapabilme kapasitesi, değerlendirmenin bir diğer önemli ayağını oluşturmaktadır.
Değerlendirmelerde yazılı sınavlar temel alındığından, öğrencinin düşüncelerini akıcı, zengin ve doğru bir dille ifade edebilmesi önem taşımaktadır.

Değerlendirme Kriteri


Değerlendirmeye ilişkin yukarıda açıklanan unsurlar aynı zamanda dersin değerlendirme kriterlerini de oluşturmaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenci, incelenecek döneme (konuya) ilişkin önerilen yardımcı kaynak(ları) okumuş olarak derse girmekle yükümlüdür.
Dersin akışına ilişkin verilebilecek her türlü araştırma ve ödev konusunda, öğrenci bireysel yükümlülüklerini aksatmadan yerine getirmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ugur.akinci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 54

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1534
ÖK.2534
ÖK.3534
ÖK.4534
ÖK.555