DERS ADI

: Kronik Hastalıklar ve Toplum Sağlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSA 6090 Kronik Hastalıklar ve Toplum Sağlığı SEÇMELİ 1 0 0 3

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Doktora
Halk Sağlığı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dünyada ve Türkiye de önde gelen ölüm ve sakatlık nedenleri olan kalp damar hastalıkları, diyabet ve kanser gibi kronik hastalıkların epidemiyolojik özellikleri, risk faktörleri ve önlemeye yönelik girişimler toplumsal boyutlarıyla tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Önde gelen kronik hastalıkların epidemiolojisi bilgi sahibi olacaklardır
2   Bu hastalıkların risk faktörleri ve önleme yöntemleri ile bilgi sahibi olacaklardır
3   Önemli hastalık kontrol programları konusunda bilgi sahibi olacaklardır
4   İlgili literatürü izleyebileceklerdir
5   Yasal ve etik boyutu bileceklerdir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, programın tanıtımı Kronik hastalıklar tanımı ve önemi
2 Demografik ve epidemiyolojik dönüşüm süreci
3 Kronik hastalıklar ile fiziksel işlevsellik ilişkisi, yaşam kalitesi Ulusal Hastalık Yükü Çalışması DALY, QALY
4 Koroner Kalp Hastalıkları epidemiyolojisi Koroner Kalp Hastalıkları risk faktörleri
5 Koroner Kalp Hastalıkları için kontrol programı geliştirme
6 Koroner Kalp Hastalığı kontrol programı örnekleri Kuzey Karelia, CINDI, CARMEN, MONICA
7 Türkiye de bulaşıcı olmayan hastalıkların kontrolü ile iligli politikalar
8 Kanser epidemiyolojisi, kanser risk faktörleri, kanserden korunma
9 Türkiye de kanserle savaş çalışmaları Kanser kayıtçılığı
10 Kronik hastalıklar ve eşitsizlikler
11 Öğrenci sunumları ve tartışma
12 Öğrenci sunumları ve tartışma
13 Öğrenci sunumları ve tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma
15 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Brownson RC, Remington PI, Davis JR, eds. Chronic Disease Epidemiology and Control. Second Edition. American Public Health Association Washington, DC 1998.
2. Kuh D, Ben-Shlomo Y, eds. A Life Course Approach to Chronic Disease Epidemiology. Oxford University Press, Inc., New York, 1997.
3. Kelsey JL, Whittemore A, Evans AS, Thompson WD. Methods in Observational Epidemiology. Second Edition. Oxford University Press, Inc., New York, 1996.
4. Ebrahim S, Davey Smith G. Multiple risk factor interventions for primary prevention of coronary heart disease. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 1999, Issue 1

Yardımcı kaynaklar
http://www.ktl.fi/monica/
http://www.who.int/topics/chronic_disease/en/
http://www.emro.who.int/ncd/diabetes-emro.htm
http://www.pitt.edu/~super1/lecture/lec3891/015.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kurs süresinin %25 i öğretim üyesinin interaktif sunumlarından oluşmaktadır. Kurs kapsamında öğrenciler sık görülen kronik hastalıklar ile ilgili ödev hazırlayacaklar ve bulgularını tüm gruba sunacaklardır. Ödevlerde seçilen hastalığın temel epidemiyolojik özellikleri- yaygınlık, trendler, risk faktörleri, önlemeye yönelik girişimler ve bunların etkinlikleriyle ilgili veriler- yer alacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.30 + PO * 0.30 +FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ* 0.30 + PO * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Kursun değerlendirmesi öğrencilerin belirlenen konularda hazırlayacakları ödevler, sunumlar ve yazılı final sınavı üzerinden yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin ödevler ve final sınavdan aldıkları not ortalamasının 75 ve üzerinde olması yeterlik kriteridir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

belgin.unal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 15:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 1 15
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 2 30
Ödev Hazırlama 5 5 25
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 85

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.111111
ÖK.211111
ÖK.3111111
ÖK.41111
ÖK.51111