DERS ADI

: İlkokul Matematik Öğretiminde Eylem Araştırmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İSÖ 6071 İlkokul Matematik Öğretiminde Eylem Araştırmaları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AYSUN NÜKET ELÇİ

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Sınıf eğitimi doktora öğrencisinin ilkokulda matematik programında öğretme/öğrenme sorununa yönelik bir eylem araştırması tasarlama ve uygulama.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Eylem araştırmasının özelliklerini ve sürecini kavrama.
2   2. Sınıf öğretmeninin matematik eğitimindeki yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırmalarının önemini kavrama.
3   3. Eylem araştırmasında öğretmenlerle işbirliği yapma.
4   4. İlkokul matematik derslerinde öğrenme sorunu yaşanan bir konuda araştırması projesi tasarlama, uygulama ve değerlendirme.
5   5. Sınıf öğretmeninin matematik eğitimindeki yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırması projesi tasarlama, uygulama ve değerlendirme.
6   6. Tasarlayıp uyguladığı eylem araştırmasını araştırma etiği ve bilimsel yöntem ilkelerine göre değerlendirme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eylem araştırmasının tarihsel temelleri
2 -Eylem araştırmasının özellikleri. -Eylem araştırmalarının diğer eğitim araştırmalarıyla karşılaştırılması.
3 -Eylem araştırmasının türleri -Eylem araştırmaları süreci
4 -Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde bir yöntem olarak eylem araştırmaları. -Eylem araştırmasının mesleki gelişim dışındaki kullanım alanları.
5 -Türkiye de sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimindeki yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırmalarının önemi. -Eylem araştırmalarının sınıf öğretmenleri matematik öğretimine yönelik sağlayacağı yansıtıcı uygulamalar.
6 -Eylem araştırmalarında geçerlilik ve güvenilirlik sorunu. -Eylem araştırması sürecinde karşılaşılabilecek güçlükler.
7 -Sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimi yeterliliklerinin geliştirilmesinde eylem araştırmalarına uygun alanlar. -İlkokul öğrencilerinin matematik öğrenme sürecinde yaşadıkları sorunların çözümünde eylem araştırmasına uygun alanlar.
8 Ara Sınav
9 Eylem Araştırması Projesi: - Araştırma konusunu belirleme - Araştırma sorusu belirleme
10 Eylem Araştırması Projesi: - Araştırma planı belirleme
11 Eylem Araştırması Projesi: - Veri toplama
12 Eylem Araştırması Projesi: - Veri toplama
13 Eylem Araştırması Projesi: - Veri analizi
14 Eylem Araştırması Projesi: - Raporların sunumu - Dersin değerlendirmesi
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
-Altun. Murat. (2012). Eğitim Fakülteleri ve İlköğretim Öğretmenleri İçin Matematik
Öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Akademi Yayıncılık.
-Baykul, Yaşar.(2011), İlköğretimde Matematik Öğretimi (1-5. Sınıflar). Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
-Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. baskı). Ankara: Pegem A yayınları.
-Demirel, Ö. (2002). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
-Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş.
-Johnson, A. P. (2019). Eylem Araştırması El Kitabı (Çev. Edt.: Uzuner ve M. Özten Anay).
Eylem Araştırması El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
-Kaçar, A.(Edit.).(2019). İlkokulda Matematik Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
-MEB.(2018). İlköğretim Matematik Programı.
-Ocak, G. (2018). Eylem Araştırması ve Örnek Araştırmalar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
-Oklun, S.,Toluk, Z. (2007), İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi (5. Baskı).
Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
-Özçelik, Durmuş Ali ve Diğerleri (1997). İlköğretim Matematik Öğretimi. Ankara: YÖK/
Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Yayını.
-Sönmez, V. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (16. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
-Ün Açıkgöz, K. (2008). Aktif Öğrenme (10. Baskı). İstanbul: Seçil Ofset.
-Van De Walle,J.,Karp,K.S.,ve Bay-Williams J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği
Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (Çeviri Editörü: Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik
Yayıncılık.
-Marlove, B.A.; Page, M.L. (1998). Creating and Sustaining the Constructivist Classroom.
U.S.A: Sage Publications Company.
-Marzano, R.J.; Pickering, D.J.; Block, J.E. (2002). Classroom Instruction That Works. U.S.A:
ASCD.
-Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
-Akademik dergiler, makaleler, tezler, kongre, sempozyum kitap ve kitapçıkları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Anlatım Yöntemi
2. Proje Tabanlı Öğrenme
3. Soru-Yanıt Tekniği
4. Tartışma Yöntemi
5. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 ODV Ödev
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 BNS BNS YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınavının ağırlığı % 30.
2. Sunum ya da ödev ağırlığı %10.
3. Final sınavının ağırlığı %60.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin % 70 ine katılım zorunludur.
2. Etik olmayan her türlü davranış disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necip.beyhan@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri saat 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 13 1 13
Final Sınavına Hazırlık 13 1 13
Ödev Hazırlama 13 3 39
Sunum Hazırlama 13 3 39
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.144
ÖK.2455
ÖK.3455
ÖK.44455555
ÖK.5445555
ÖK.6445