DERS ADI

: Matematik Eğitiminde Kuram Oluşturma Yaklaşımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İME 6040 Matematik Eğitiminde Kuram Oluşturma Yaklaşımı SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SEMİHA KULA ÜNVER

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Öğrencileri bilimin doğası, bilimsel araştırmanın temel yapısı, araştırma yöntemlerinden nitel araştırma temeline dayandırılan kuram oluşturma yaklaşımının (gömülü teori) kuramsal temelleri, temel kavramları, araştırma teknikleri, araştırmanın aşamaları, veri toplanması, verilerin değerlendirilmesi gibi konularda eğitmek amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel araştırmanın temellerini, türlerini ve bilimsel araştırma sürecini açıklayabilme.
2   Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklama, kuram oluşturmanın temel özelliklerini, kuramsal temellerini açıklama. Kuram oluşturmanın diğer araştırma yöntemlerinden farkını ortaya koyma.
3   Nitel araştırmada ve kuram oluşturmada veri toplama yöntemlerini, örneklem seçimini açıklama.
4   Nitel araştırmalara dair veri analizini açıklayabilme, kuram oluşturma veri çözümlemesini temel bileşenleriyle ayrıntılı olarak açıklayabilme, kodlamaların nasıl yapıldığını bilme, kodlamalar arasındaki ilişkiyi kavrayabilme, sürekli karşılaştırmalı analiz, not alma soyutlama ve karşılaştırma, kuramsal olgunluk, kuramsal örneklem, kuramsal duyarlılık gibi kavramların veri analizi sürecindeki etkilerini açıklayabilme.
5   Bilimsel araştırma yapma ve kuram oluşturma becerisini kazanma ve geliştirme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim nedir Sosyal bilim nedir Bilimin doğası ve varsayımları ve tarihsel gelişimi, bilimsel yöntem nedir Betimleme ve açıklama
2 Kuram ve temel özellikleri
3 Kuram oluşturma yaklaşımı nedir Gömülü teorinin tarihsel süreci, temelleri ve özellikleri
4 Kuram oluşturma yaklaşımına ait farklı yaklaşımlar (Strauss & Corbin, 1990; Charmaz, 2006)
5 Kuram oluşturmada veri toplama yöntemleri ve örneklem seçimi (Matematik eğitimi üzerine bir makalenin incelenmesi)
6 Nitel veri çözümlemesinin temelleri ve gömülü teori çözümlemesinin temelleri
7 Kuram oluşturma çözümlemesinde kodlamalar (açık, eksensel ve seçici) (Matematik eğitimi üzerine bir makalenin incelenmesi)
8 Ödev sunumları
9 Kuram oluşturma çözümlemesinde not alma, soyutlama ve karşılaştırma (Matematik eğitimi üzerine bir makalenin incelenmesi)
10 Kuram oluşturma çözümlemesinde kuramsal olgunluk, kuramsal örneklem, kuramsal duyarlık (Matematik eğitimi üzerine bir makalenin incelenmesi)
11 Matematik eğitimine yönelik kuram oluşturma temelli makale incelenmesi
12 Matematik eğitimine yönelik kuram oluşturma temelli bir makale incelenmesi
13 Kuram oluşturma temelli matematik eğitiminde bir araştırma tasarlama ve eleştirel tartışmalar
14 Kuram oluşturma temelli matematik eğitiminde bir araştırma tasarlama ve eleştirel tartışmalar
15 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Sage.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan, Ö., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Punch,K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çeviri: Bayrak, D., Arslan, H.B., Akyüz, Z., Siyasal Kitabevi, Ankara.
Çelik, H., Ekşi, H. (2015) Gömülü Teori. Edam Yayınevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, tartışma, soru-cevap, problem çözme, aktif öğrenme teknikleri, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

semiha.kula@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 10 140
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 206

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555