DERS ADI

: Metin Türleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 6119 Metin Türleri SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Doktora

Dersin Amacı

Bilgilendirici ve anlatı metinlerini tanıtmak ve bu temel özellikleri farklı metin türlerini dilsel açıdan incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Her türde metnin yapı ve temel özelliklerini tanıyabilme
2   Bilimsel metinlerin özelliklerini saptayabilme
3   Anlatı metinlerinin özelliklerini saptayabilme
4   Tür farklılıklarını belirleyebilme
5   Türkçe yazılmış metinlerin özelliklerini saptayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metin-tür ilişkisi
2 Metin ve tür ile ilgili genel kavramlar
3 Retorik ve içeriksel düzenlemeler
4 Bilgilendirici metinlerin özellikleri
5 Bilimsel metinlerin özellikleri (Tez, rapor)
6 Anlatı metinlerinin özellikleri
7 Ara sınav
8 Kurgusal olmayan metinlerin özellikleri türleri
9 Kurgusal olmayan metin türleri (anı, gezi, deneme, mektup)
10 Kurgusal metinlerin özellikleri
11 Kurgusal metin türü örnekleri (şiir, roman, öykü)
12 Farklı metin türlerine yönelik uygulama çalışması
13 Farklı metin türlerine yönelik uygulama çalışması
14 Farklı metin türlerine yönelik uygulama çalışması
15 Genel tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Adam, J. M. (2020). Linguistique Textuelle: Des genres de discours aux textes. Nathan Université.
2. Çakır, H. (2011). Türkçe ve İngilizce Bilimsel Makale Özetlerinde Bilgiyi Kurgulama ve Yazar Kimliğini Kodlama Biçimleri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi
3. Çalışır, S. (2007). Türkçede Bilimsel Metinlerde Olumsuzluk, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Eskisehir: Anadolu Üniversitesi.
4. Fidan, Ö. (2002) Türkçe Bilimsel Metinlerde Üstsöylem Belirleyicileri, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi.
5. Fidan, Ö. (2008) Türkiyede Dilbilim Alanında Öğrenciler Tarafından Yazılan Araştırma Yazılarının Giriş Bölümlerinde Türe Özgü Yapılanmalar, Yayımlanmamıs Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
6. Hyland, K. (2009). Academic Discourse. Continuum.
7. Hyland, K. (2015). teaching and Researching Writing.
8. Renkema, J. (2004). Introduction to Discourse Studies. Amsterdam: John Benjamin Publishing.
9. Türkkan, B. (2005) Türkçe Bilimsel Metinlerde Belirginlik ve Gönderimsel Bağdaşıklık: Merkezleme Kuramı Çerçevesinde Bir Yaklaşım, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
10. Swales, J.M. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge University Press.
11. Şenöz-Ayata, C. (2014). Bilimsel metin Üretimi. İstanbul: Papatya Bilim. taylor &Francis.
12. Torusdağ, G. ve Aydın, İ. (2017). Metindilblim ve Örnek Metin Çözümlemeleri. Ankara: Pegem Akademi.
13. Uzun, L. ve Huber, E. (yay. haz.) (2002) Türkçede Bilgi Yapısı ve Bilimsel Metinler, Essen: Die Blaue Eule Verlag.
14. Widdowson, H. (2004). Text, Context and Pretext, Critical Issuses in Discourse Analysis. Oxford: Blackwell Publishing.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fakültesi B Blok B461.1

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 14 5 70
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 2 5 10
Sunum Hazırlama 2 5 10
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 213

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.2554
ÖK.3554
ÖK.4555
ÖK.5555