DERS ADI

: Antik Çağda Doğu Akdeniz'de Cam

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 6028 Antik Çağda Doğu Akdeniz'de Cam SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Arkeoloji Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BİNNUR GÜRLER

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji Doktora

Dersin Amacı

Önemli bir kültür materyali olan camın antik çağ içerisinde özellikle icadının gerçekleştiği Doğu Akdeniz'de üretim, ticaret, kültürel ilişkiler çerçevesinde yorumlanması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Camın teknolojisini öğrenebilme.
2   Camın tipoloji ve kronolojisini kavrayabilme.
3   Cam üretim merkezlerini öğrenebilme.
4   Camı diğer kültür materyalleri ile birlikte değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Cam üretimi ile ilgili yazılı kaynaklar.
2 M.Ö.3 ve 2. binde cam üretimi, teknikleri, hammadde kaynağı.
3 M.Ö.1. binin ilk yarısında cam üretimi, teknikleri, hammadde ve ticareti.
4 Cam ticareti ile ilgili batıklar ve kronolojileri.
5 Hellenistik dönem cam üretim teknikleri. Merkezler. Buluntuların yayılımı.
6 Cam üfleme tekniğinin bulunuşu ve ilişkili yazılı kaynaklar.
7 M.Ö.1. ve M.S.1. yüzyılda cam üretim merkezleri, cam alanları.
8 ARA SINAV
9 M.S.2. yüzyılda cam üretimi, form repertuarı, gezici ustalar, büyük atölyeler. Anadolu cam alanı.
10 M.S.3. yüzyılda cam üretiminin durumu, form repertuarındaki değişiklikler.
11 Cam üretiminde gerileme dönemi ve nedenleri: M.S.4. yüzyıl
12 M.S.5.-7. yüzyıllarda cam üretimi. Yeni formlar, yeni etkiler.
13 Bizans Dönemi Cam Sanatı
14 Bizans Dönemi Cam Kandilleri
15 Ortaçağ'da Avrupa'da Cam Sanatı
16 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: C. Isings, Roman Glass from Dated Finds, Archaeologia Traiectina II (Groningen/Djakarta 1957).
Yardımcı kaynaklar: C. Atila / B. Gürler, Glass Objects from Bergama Museum. Bergama Belleten 16 (Izmir 2009). B. Gürler, Tire Müzesi Cam Eserleri. T.C. Kültür Bakanlığı, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü Yayınları 74 (Ankara 2000). D. B. Harden / H. Hellenkemper / K. Painter / D. Whitehouse, Glass of the Caesars (Milan 1987). J. W. Hayes, Roman and Pre-Roman Glass in the Royal Ontario Museum. A Catalogue (Toronto 1975). J. W. Hayes, Late Roman and Byzantine Glass. In: Excavations at Saraçhane in Istanbul. Vol. 2: The Pottery (Princeton, NJ/Washington, DC 1992) 400-407.C. S. Lightfoot / M. Arslan, Anadolu Antik Camları: Yüksel Erimtan Koleksiyonu / Ancient Glass of Asia Minor: The Yüksel Erimtan Collection (Istanbul 1992).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders görsel malzeme ağırlıklı sunum olarak öğrenciye aktarılacak, sonrasında tartışma ve değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-2: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3-4: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin % 70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

binnur.gurler@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe saat 14.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 3 7 21
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 164

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555555
ÖK.2555555
ÖK.3555555
ÖK.4555555