DERS ADI

: Türk Süsleme ve Hat Sanatı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6109 Türk Süsleme ve Hat Sanatı I SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Hat, tezhip, ebru gibi süsleme sanatlarının türleri ve önemli eserleri konusunda bilgi sahibi olmak. Bu sanatların tarihi gelişimini inceleyerek Sanat Tarihi açısından önemlerini ortaya koymak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk süsleme sanatlarının inceliklerini kavrar.
2   Önemli türlerini ve eserlerini tanır.
3   Geleneksel el sanatlarının öneminin anlaşılması ve korunması konusunda katkı sağlayabilecek donanıma sahip olur.
4   Alanıyla ilgili problemleri tanır ve bu hususta eleştirel bir zihniyet ve bakış açısını elde eder.
5   Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hat ve Tezhip Sanatlarına Giriş
2 Tarih Boyunca Hat Sanatının Gelişimi
3 Yazı Çeşitleri ve Kullanım Alanları-1
4 Yazı Çeşitleri ve Kullanım Alanları-2
5 Yazı Malzemeleri ve Bu Malzemelerin Yapım Teknikleri
6 Türk Hat Sanatı Ekolleri ve Özellikleri
7 Osmanlı Dönemi Meşhur Hattatlar ( Şeyh Hamdullah, Ahmet Karahisari, Mustafa Rakım)
8 Ara Sınav
9 Türk Hat Sanatının Estetik Unsurları
10 Tezhip Sanatının Tarihi Gelişimi
11 Tezhip Sanatında Kullanılan Malzemeler
12 Tezhip Sanatında Kullanılan Motifler
13 Motiflerin Sınıflandırılması
14 Genel Tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Berk, Süleyman. Hattat Mustafa Rakım Efendi, İstanbul 2003.
2. Kuşoğlu, Mehmet Zeki. Mezar Taşlarında Hüve l-Baki, İstanbul 1984.
3. Kütükoğlu, Mübahat S. Osmanlı Belgelerinin Dili: Diplomatik, İstanbul 1998
4. Laquer, Hans Peter. Hüvel-Baki İstanbul da Osmanlı Mezarlıkları ve Mezar Taşları, İstanbul 1997.
5. Leaman, Oliver, İslam Estetiğine Giriş, İstanbul 2012.
6. Osmanlı Fermanları, Çev. Fethi Atay, N.İlemen, İstanbul 1992.
7. Serin, Muhittin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999.
8. Tatlı, Bekir. Mimari Hadisleri, Türk-İslam Mimarisini Taçlandıran Peygamber Sözleri, Ankara 2012.



Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru-cevap, tartışma, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 6 78
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.134
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.454
ÖK.555