DERS ADI

: Türk-İslam Sanatında Form, Fonksiyon ve Anlam

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 6228 Türk-İslam Sanatında Form, Fonksiyon ve Anlam SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEYFULLAH PALALI

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Doktora

Dersin Amacı

Türk-İslâm sanatının, Selçukluların Anadolu ya gelişiyle başlayan yenilikçi serüveni Selçuklular, Beylikler ve Erken Osmanlı, Klasik Osmanlı ve Geç Osmanlı dönemi olmak üzere temel üslup farklılıklarını izleyerek irdelemek; tasarım özelliklerini, coğrafî, kültürel ve geleneksel etkenler ışığında analiz etmek amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, Türk-İslâm sanatının ortaya çıkışı ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur ve belirgin özelliklerini kavrar.
2   Türk sanatının kronolojik ve üslup özelliklerini öğrenir.
3   Türk-İslam mimarîsindeki form, fonksiyon ve anlam arasındaki ilişkiyi kavramsal düzeyde analiz eder.
4   Kadim kültür ve geleneklerin mimarî tasarım özelliklerine etkilerini açıklar.
5   Türk Sanatındaki geleneksel tasarım ilkeleri ile yerel teknik ve imkânların etkileşimini kavrama ve yorumlama yetkinliği kazanır
6   Alanında bilimsel araştırma yapma becerisine sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Tarihsel ve Teorik Çerçeve.
2 Türk-İslâm Mimarîsinin İlk Örnekleri.
3 Büyük Selçuklu Mimarîsinde Biçim, Fonksiyon ve Anlam.
4 Anadolu Selçuklu Yapılarında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
5 İlhanlı Yapılarında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
6 Timurlu Yapılarında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
7 Delhi Türk Sultanlıkları Mimarîsinde Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
8 Ara Sınav.
9 Babürlü Mimarîsinde Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
10 Safevî Mimarîsinde Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
11 Beylikler ve Erken Osmanlı Sanatında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
12 Klasik Osmanlı Sanatında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
13 Klasik Osmanlı Sanatında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam 2.
14 Geç Dönem Osmanlı Sanatında Tasarım, Fonksiyon ve Anlam.
15 Türk-İslâm Sanatında Kronolojik Tasnif, Üslupsal Devamlılık, Tasarım ve Anlam.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Robert Hillenbrand, Islamic Architecture: Form Function and Meaning, CUP, 1995.
- Oktay Aslanapa, Anadoluda İlk Türk Mimarîsi, Ankara, 1991.
- Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul, 1989.
- Oktay Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarîsi, İstanbul, 1986.
- Doğan Kuban, 100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi, İstanbul, 1981.
- Doğan Kuban, Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul, 1982.
- Yetkin, S. Kemal, İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul 1984.
- Doğan Kuban, Anadolu-Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları, İstanbul, 1965.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Araştırma, anlatma, soru- cevap, tartışma, ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Kitap Okuma 1 24 24
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.13
ÖK.22
ÖK.324
ÖK.4
ÖK.55
ÖK.64