DERS ADI

: Meşşai Felsefede Rasyonel Psikoloji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6223 Meşşai Felsefede Rasyonel Psikoloji SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET AYDIN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Rasyonel psikolojinin felsefi ilimler arasındaki yerini öğrenmek, nefsin tanımı, doğası, yetileriyle ilişkisi, nefsin duygular ve hislerle ilişkisi, nefsin bireyselliği, ölümsüzlüğü, nefs ve beden arasındaki ilişki problemleri incelemek ve Meşşai filozofların Platoncu, Aristoteleçi ve yeni Eflatuncu filozofların psikolojileriyle ilişkisi ile bu alana katkılarını araştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Rasyonel psikolojinin felsefi ilimler arasındaki yerini öğrenir.
2   Nefsin doğası ve yetileriyle ilişkisini kavrar.
3   Nefsin duygular ve hislerle ilişkisini kavrar.
4   Rasyonel psikolojiye yöneltilen eleştirileri öğrenir.
5   Meşşaî rasyonel psikolojinin Batı Ortaçağ felsefesine etkisini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Rasyonel Psikolojinin Felsefî İlimler İçindeki Yeri
2 Platoncu, Aristotelesçi ve Yeni Eflatuncu Psikolojiler
3 Nefsin Tanımı ve Doğası
4 Nefsin Varlığının Kanıtları
5 Nefsin Töz Olmasının Anlamı
6 Nefsin Yetileriyle İlişkisi
7 Nefsin Duygular ve Hislerle İlişkisi
8 Ara sınav
9 Nefsin Bedenle İlişkisi
10 Nefsin Akılla ve Aklî Düşünceyle İlişkisi
11 Nefsin Bireyselliği
12 Nefsin Yetkinliği
13 Nefs ve Ölümsüzlük
14 Rasyonel Psikolojiye Yöneltilen Eleştiriler
15 Meşşaî Rasyonel Psikolojinin Batı Ortaçağ Felsefesine Etkisi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İbn Sina, Nefsin Halleri (Nefsin Sonsuzluğu ve Yeniden Yaratılması Hakkında Risale), çev., Ömer Ali Yıldırım, Litera yayıncılık, İstanbul 2020.
İbn Sina, Mutluluk ve İnsan Nefsinin Cevher Olduğuna İlişkin On Delil, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2011.
İbn Sina, Poetika, çev., Ferruh Özpilavcı, Litera yayıncılık , İstanbul 2020.
İbn Sina, et-Ta likât, çev., İsmail Hanoğlu, Elis yayınları Ankara 2019.
İbn Sina, Ahvalu n-Nefs, çev., İsmail Hanoğlu, Elis yayınları, Ankara 2019.
İbn Rüşd, Telhisu Kitabi ş-Şi`r: Poetika (Şiir) Orta Şerhi, çev., Ali Tekin, Endülüs yayınları, 2019.
İbn Rüşd, Psikoloji Şerhi / Kitabu'n Nefs, çev., Atilla Arkan, Litera yayıncılık, İstanbul 2013.
İbn Bacce, Kitabu n-Nefs Bireysel Özün Keşfi, çev.,M. Uyanık-A. Akyol-B. Tamtürk, Elis yayınları, Ankara 2020.
Gazali, Hakikat Bilgisine Yükseliş: "Mearicü l-Kuds", çev., Serkan Özburun, insan yayınları, İstanbul 2018.
Fazlur Rahman, Avicenna's Psychology, Oxford University Press, London 1952.
Fazlur Rahman (ed.,), Avicenna s De Anima, being the the psychological part of Kitab al-Shifa, Oxford University Press, London 1959.
Stephen Gersh and Maarten J.F.M. Hoenen (eds.,), The Platonic Tradition in the Middle Ages: A Doxographic Approach, Walter de Gruyter, Berlin, New York 2002.
Rıcardo Salles (ed.,) Metaphysics, Soul, and Ethics in Ancient Thought Themes from the work of Richard Sorabji, Oxford University Press, New York 2005.
Maha Elkaisy-Friemuth and John M. Dillon (eds.,), The Afterlife of the Platonic Soul: Reflections of Platonic Psychology in the Monotheistic Religions, Brill, Leiden Boston 2009.
Dominik Perler (ed.,), Transformations of the Soul: Aristotelian Psychology 1250-1650, Brill, leiden-Boston 2009.
Richard C. Dales, The Problem of The Rational Soul in The Thirteenth Cencury, E.J.Brill, Leiden New York-Köln 1995.
Sander W. De Boer, The Science Of The Soul: The Commentary Tradition on Aristotle s De anima, c. 1260 c. 1360, Leuven Universıty Press, Leuven 2013.
Magdalena Bieniak, The Soul-Body Problem at Paris, CA. 1200-1250: Hugh of St-Cher and His Contemporaries, Leuven Unıversıty Press, Leuven 2010

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, araştırma, analiz, soru-cevap, ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı ara sınav ve yarı yıl sonu sınavı ile derse yönelik performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetaydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13:00-14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Kitap Okuma 7 3 21
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 185

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1544544
ÖK.2544544
ÖK.3544544
ÖK.4544544
ÖK.5544544