DERS ADI

: Yahudilik Tarihi: Diaspora, Siyonizm, İsrail Devletinin Kuruluşu, Günümüzdeki Durum

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6235 Yahudilik Tarihi: Diaspora, Siyonizm, İsrail Devletinin Kuruluşu, Günümüzdeki Durum SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HAKKI ŞAH YASDIMAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Yahudi tarihini Yahudilerin tarih sahnesinde görülmeye başladıkları zamandan günümüze kadar temel kaynaklar ışığında incelemektir. Özellikle I. Mabet ve II. Mabet dönemleri ile Mabetin yıkılmasından sonraki dönemde başlayan diaspora sürecini irdelemek, bu süreçten günümüz İsrail Devleti'ne kadar uzanan gelişmelerin izini sürmek ve İsrail Devleti'nin kuruluşundan sonra Yahudi dünyasında ortaya çıkan olayları ele almaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yahudilerin tarih sahnesinde görülmeye başladıkları günlerden günümüze kadar geçen süreçte yaşadıkları olayları bilir.
2   Yahudilerin, başlarına gelen pek çok olumsuz olaya karşın, tarih sahnesinden silinip gitmemelerinin arkasındaki sebepleri kavrar.
3   Geçmişte ve günümüzde, ekonomi başta olmak üzere, bilimsel çalışmalar ve diğer alanlardaki başarılarıyla dikkati çeken Yahudiliği değişik açılardan analiz eder.
4   İsrail Devleti'nin bugün komşuları ile olan ilişkilerinin temellerini anlar ve yorumlar.
5   Yahudi dinsel metinlerinden hareketle Yahudi milleti hakkında sosyolojik, psiklojik vb. tahliller yapar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İsrail Milletinin Doğuşu: İsrail Ailesinin Gelişimi (290 yıl): İbrahim; İshak ve Oğulları; Yakup ve Oğulları: Yusuf Dönemi.
2 Mısır'daki Yaşam (210 yıl): 94 yıl Genişleme; 116 yıl Kölelik; Musa Dönemi: Musa'nın Mücadelesi, 10 Bela, Mısır'dan Çıkış; Sina Dağı (1 yıl): Tora'nın alınması; Altın Buzağı; Ahit Sandığı; Mişkan'ın Kuruluşu; Çölde (39 yıl): Casuslar ve Musa'nın Ölümü.
3 İsrail Topraklarında (850 yıl): Yeşu; Hakimler Dönemi; Krallar Dönemi: Kral Saul, Kral Davud, Kral Süleyman: I.Bet Amikdaş'ın Kuruluşu; Krallar Sonrası Dönem: Devletin Bölünmesi.
4 Asur İstilası, İsrail Devletinin Sonu; Babil İstilası, İlk Sürgün (70 yıl): Babilliler ve Persler; İlk Sürgünden Dönüş (40 yıl): II.Bet Amiktaş'ın Kuruluşu; Büyük Meclis.
5 500 yıllık Gerileme Dönemi (II.Bet-Amikdaş Dönemi): Yunan, Hoşmanaim ve Roma Dönemleri.
6 II. Bet Amikdaş'ın Yıkılışı ve Sürgündeki İlk 300 Sene: Mişna ve Talmud'un Tamamlanması; Hıristiyanlığın İlk Tohumları.
7 ARA SINAV
8 Mezopotamya'daki Tora Merkezleri'nin 500 Yılı (M.S. 1038'e kadar); Hıristiyanlığın ve İslam'ın Yayılması.
9 Kabala'nın Yaygınlaşması; Farklı Yahudi Cemaatleri (16.-17. y.y.); Sahte Getto Yahudileri; Sahte Mesih Krizi.
10 Doğu Avrupa 1700'ler: Hasidizm (Polonya); Baal Şem-Tov; Misnagdim (Litvanya); Vilna Gaon.
11 Batı Avrupa 1800'ler: Din değiştiren 250.000 Yahudi; Reform Hareketi (1818) Almanya; Amerika: Yahudiler ve Amerika'nın Kuruluşu; Pale Yerleşimi; Çarlar ve Yahudiler; Amerika'da Yahudi Yaşamı; Kültür ve Tora: Rabi Samson Rafael Hirş (1851- Almanya)
12 Milliyetçilik hareketleri (19. y.y.); Antisemitizmin Yükselişi (19.-20. y.y.); Holokost (1933-1945)
13 İsrail Topraklarına Dönüş (20. y.y.): Herzl ve Modern Siyonizm (1894-1917); Britanya Mandası; Siyonist Kongresi (1897); Balfur Deklarasyonu (1917); Bölünme Planı (1947)
14 İsrail'in Doğuşu 14 Mayıs 1948: 1948, 1956, 1967, 1973, 1982, 1991 Arap Saldırıları; 1948, 1951, 1957, 1990-1995 dönemlerinde İsrail'e Yapılan Göçler; Diasporadaki Yahudilerle Manevi, Politik, Finansal İlişkiler.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Ahmet Almaz - Pelin Batu, Yahudilik Tarihi, İstanbul, 2007.
- Paul Johnson, Yahudi Tarihi, çev: Filiz Orman, Pozitif yayınları, Ankara, 2000.
- Benjamin Blech, Nedenleri ve Niçinleriyle Yahudilik, çev: Estreya Seval Vali, Gözlem, İstanbul, 2004.
- Roy A. Rosenberg, Judaism: History, Practice, Faith, New York, 1991.
- Benjamin Blech, Yahudi Tarihi ve Kültürü, Gözlem Gazetecilik Basın ve Yayın A.Ş., İstanbul, 2004.
- Mustafa Fayda, Hz. Ömer Zamanında Gayr-i Müslimler, İstanbul 1989.
Yardımcı kaynaklar:
- Yaşar Kutluay, İslam ve Yahudi Mezhepleri, Ankara, 1965.
- Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına Göre Tevrat, İstanbul, 2001.
- Ahmet Hikmet Eroğlu, Osmanlı Devleti'nde Yahudiler, 3.baskı, Ankara, 2003.
- Gülnihal Bozkurt, Gayrimüslim Osmanlı Vatandaşlarının Hukuki Durumu, Ankara, 1989.
- Yahudi Tarihi, http://www.sevivon.com/tarih/tarih.asp
- Musevi Cemaatı: Türkiye Hahambaşılığı, http://www.musevicemaati.com/

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Doğrudan anlatım, soru-cevap, ödev ve uygulama, kütüphane araştırması, seminer ve grup çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev/Sunum: Öğrenciler dönem içi ödev hazırlar ve hazırladıkları bu ödevle ilgili sınıfta sunum yaparlar.
Sınav: Bir dönem içinde, klasik usulde yazılı olarak, ara sınav ve final sınavı yapılır.
Derse Katılım: Derse katılım zorunludur.
Öğrencilerin başarısı: Ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansa göre değerlendirilir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin derse katılım durumu göz önünde bulundurulur. Dersin %70'ine devam zorunludur.
Ara Sınavın %40'ı, Final Sınavının %60'ı toplanarak değerlendirme yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hakki.ydiman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 167

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555