DERS ADI

: Mantıkta Diyalektik (Cedel)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 6227 Mantıkta Diyalektik (Cedel) SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Doktora

Dersin Amacı

Öğrenciye, Batı'da ve İslam Kültür Dünyası'nda Cedel Sanatının ne olduğu, işlenişi, bir yöntem olarak işleyişi, değeri ve önemini öğretme ve bunu kullanma yeterliliği kazandırma.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Cedel sanatının ne olduğu hakkında bilgi sahibi olur.
2   Batıda Diyalektiğin tarihçesi hakkında bilgi edinir.
3   Doğuda ve Batıda bu san'atın geçirdiği aşamaları öğrenir.
4   Bir tartışmanın mantıksal olarak nasıl yapıldığını görür.
5   İlmi, felsefi, politik ve diğer sahalarda muhatapları susturmanın veya onların delillerini değerlendirmenin yol ve yöntemlerini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Cedel San'atının Tanımı ve Amacı
2 Cedel (Diyalektik)in Tarihçesi
3 Cedelin Yapısı ve Mahiyeti
4 Cedelin İşleyişi
5 Tez, Antitez ve Sentez
6 Sâil ve Mucib (Soran ve Cevap veren)
7 Cedelde Men (Engelleme)
8 ARA SINAV
9 Cedelde Nakz (Delili Bozma)
10 Cedelde Muâraza (Delile Karşı Koyma)
11 Kur'an'da Tartışma
12 Cedelde Âdâb
13 Cedelin Değeri
14 Örnek Metinler Üzerinde Diyalektik/Cedeli İncelemeler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aristoteles, Organon-V (Topikler), çev. Hamdi Ragıp Atademir.
Ebû Nasr Muhammed el-Fârâbî, el-Mantık 'inde'l-Fârâbî-III (Kitâbu'l-Cedel), thk. Refîk el-'Acem
İbn Sina, Topikler (Cedel), Çev. Ömer Türker, İstanbul, 2008.
Emiroğlu, İbrahim, "Mantık", TDVİA, C. 28, ss. 18-28;
Emiroğlu, "Cedel Nedir ", DEÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: XII, İzmir, 1999.
Emiroğlu, "Cedelin İşleyişi ve Değeri", DEÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: XIII, İzmir, 2001.
Yusuf Şevki Yavuz, "Münazara", TDVDİA, c. 31, s. 576-577; Kur'ân'da Tartışma Metodu.
Ahmed Cevdet Paşa, Adab-ı Sedad, İstanbul, 1303.
İmamü'l-Haremeyn el-Cüveynî, el-Kafiye fi'l-Cedel, Kahire, 1979.
Hamd b. İbrahim el-Osman, Usulü'l-Cedel ve Münazara, Kuveyt, 2001.
Çetin, Ali, Mantıkta Diyalektik, AÜ. SBE, Ankara 2010, (Basılmamış Doktora Tezi.)
İbn Rüşd, Telhisu Kitabi Aristoteles fi'l-Cedel, Thk. Muhammed Selîm Sâlim, Mısır, 1980.
Ebu Zehra, Tarihu'l-Cedel.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap,tartışma, sunum, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler Diyalektik (Cedel) mantık hakkında kavrayıcı, uygulayıcı, tartışıcı bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15455
ÖK.25455
ÖK.35455
ÖK.45455
ÖK.55455