DERS ADI

: Türk Yenileşme Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 7001 Türk Yenileşme Tarihi ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. FEVZİ ÇAKMAK

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Amacı

Bu dersin sonunda öğrenci;Modern Dünyanın Doğuşu ve Osmanlı Devletine Etkilerini, Modernitenin Osmanlı Toplumundaki Öncüleri ve Sorunu Algılayış Biçimlerini,Kurumlarda Modernleşmeyi :III. Selim ve II. Mahmut önemlerini, Eğitimde, Hukukta,Siyasal Modelde Değişmeyi : Jöntürklük, Monarşi ve Meşrutiyeti, Siyasal Yapıda Modernleşmeyi: Meclisi Mebusan ve Âyanı, Ekonomik Yapı ve Değişimi,Partileri : İttihat ve Terakki ve Muhalefet Yıllarını, Partiler ve İdeolojilerin Ana Çizgilerini, II. Meşrutiyet Dönemi Etkilerini açıklayıp yorumlayabilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Reform ,modernleşme ve yenileşme kavramlarını açıklayabilme
2   Osmanlı imparatorluğu ve Avrupadaki yenileşme hareketlerini karşılaştırmalı olarak izah edebilme.
3   Yenileşme hareketlerinin öncü kadroları hakkında bilgi sahibi olabilme
4   Yapılan yenilşme hareketlerinin Türkiye Cumhuriyetine olan etkisini açıklayabime.
5   Türkiyede çağdaşlaşma hareketlerinmin dönemlerine göre izah edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin kaynak kitapların tanıtımı
2 Derse ilişkin kavramların tanıtımı
3 Osmanlı İmparatorluğundaki yenilleşme harektelerinin genel karekteri
4 Avrupadaki yenileşme hareketlerinin genel karekteri
5 15-16 yüzyılarda Osmanlıudaki yenileşme hareketlerinin genel karekteri
6 Yenileşme hareketlerinin önemli isimleri
7 3.Selim ve dönemi
8 Ara sınav
9 Tanzimat Dönemi ve ıslahat hareketleri
10 2.Abdülhamit ,Jün Türkler ve birinci meşrutiyet
11 İttihat Terakki ve İkinci meşrutiyet
12 Yenileşme harektelerinin cumhuriyete olan etkisi
13 Cumhuriyet kadrolarının yenilşeme anlayışı
14 Genel Değerelendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Berkes, Niyazi, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Ankara, 1973.
Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi, c. V-VIII, Ankara, 1961.
Lewis, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu, çev. Metin Kıratlı, Ankara, 1991.
Mardin, Şerif, Yeni Osmanlılar Düşüncesinin Doğuşu, İstanbul, 1995..
Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye'nin Siyasi Hayatında Batılılaşma Hareketleri, İstanbul,
1996.
Turhan Mümtaz, Kültür Değişmeleri, İstanbul, 1994.
Yerasimos, Stafanos, Azgelişmişlik Sürecinde Türkiye, çev. Babür Kuzucu, İstanbul,
1977.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teoarik ders,ödev ve ders içi tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Her Perşembe 09:00-11:00 arası

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Fevzi ÇAKMAK
fevzi.cakmak@deu.edu.tr
Dokuz Eylul University
Principals of Ataturk and Revalution History İnstitute
Tınaztepe Campus, 35390
Buca/İZMİR
0 232 301 79 36

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her Çarşamba 09:00-11:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 12 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.54