DERS ADI

: Osmanlı Modernleşme Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 3090 Osmanlı Modernleşme Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YAKUP ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu ders, Osmanlı Devleti'nin on dokuzuncu ve yirminci yüzyılın başlarındaki reform ve dönüşüm evresine odaklanmaktadır. Dersin temel amacı, Osmanlı Devleti'nin modernleşme girişimlerini yönlendiren birçok sosyopolitik, ekonomik ve kültürel değişimi öğrencilere geniş bir kavrayışla tanıtmaktır. Öğrenciler, bu tarihsel dönemin katmanlı yapısını analiz ederek, devletin iç ve dış zorluklara yanıt olarak uyum sağlama ve modernleşme girişimlerini yönlendiren nedenler hakkında bilgi sahibi olacaklardır. Ders, modernleşmenin Osmanlı toplumu, kurumları ve yönetimi üzerindeki etkilerinin yanı sıra bu geçiş döneminde karşılaşılan engelleri ve sonuçları da incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, çeşitli birincil kaynaklar ve ikincil araştırmaların eleştirel bir şekilde incelemesi yoluyla Osmanlı modernleşmesinin dinamik doğası hakkında kapsamlı bir bakış açısı kazanacaklardır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı Devleti'nin modernleşme evresinin tarihsel bağlamını ve önemli olaylarını, özellikle Tanzimat reformlarını ve bunların devletin yörüngesini nasıl şekillendirdiğini anlayabilme.
2   Osmanlı modernleşmesini etkileyen sosyopolitik, ekonomik ve kültürel değişkenleri analiz edebilme ve bu reformcu ve dönüştürücü dönemde devletin iç ve dış sorunlarını tanımlayabilme.
3   Modernleşmenin Osmanlı toplumu, kurumları ve hükümeti üzerindeki etkilerinin yanı sıra bu gelişmelerin devletin komşu bölgelerle ve Avrupa güçleriyle ilişkileri üzerindeki etkilerini değerlendirebilme.
4   Osmanlı modernleşmesi üzerine ikincil bilimsel literatüre eleştirel yakşabilme ve tutarlı argümanlar ve yorumlar üretebilme.
5   Osmanlı modernleşmesinin modern Orta Doğu ve Balkanlar üzerindeki kalıcı etkisini ve bunun sosyopolitik değişimlerle ilişkisini kavrayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Reform ve Modernleşme Osmanlı coğrafyası ve tarihine kısa bir bakış.
2 Onsekizinci Yüzyılda Reform Reformların ve amaçları ve sonuçlarına genel br bakış.
3 Tanzimat Reformları - I İdari, yasal ve eğitim reformları.
4 Tanzimat Reformları - II Tanzimat reformlarına yönelik eleştiriler ve meydan okumalar.
5 Ekonomi ve Modernleşme Ekonomik değişimler ve Osmanlı ekonomisini modernleştirme girişimleri.
6 Bürokrasi ve Modernleşme Modernleşme döneminde Osmanlı bürokrasisinde yapılan reformların ve değişimlerin incelenmesi.
7 Kültür ve Modernleşme Osmanlı modernleşme sürecinin bir parçası olarak meydana gelen kültürel gelişmelerin ve dönüşümlerin incelenmesi.
8 Arasınav
9 Toplum ve Modernleşme Toplumsal değişimler, kentleşme ve kamusal alandaki gelişmeler.
10 Yüzyılın Sonunda Reform Sultan II. Abdülhamid döneminde uygulanan reform ve politikaların incelenmesi.
11 İkinci Meşrutiyet Döneminde Reform Genç Osmanlı düşünürleri ve devletin geleceğine dair vizyonları.
12 Osmanlı Modernleşmesi ve Küresel Bağlam ünyadaki diğer modernleşme deneyimleri ile karşılaştırma.
13 Tarihyazımısal Tartışmalar Osmanlı modernleşmesinin farklı yorumları ve etkileri.
14 Osmanlı Modernleşmesinin Mirası Osmanlı İmparatorluğu'nun günümüz Türkiye'si ve Orta Doğu üzerindeki kalıcı etkisi.
15 Değerledirme ve Sonuçlar Dersin temel tema ve kavramlarının kapsamlı bir şekilde gözden geçirilmesi ve öğrencilerin Osmanlı modernleşmesini bütünlüklü bir şekilde anlamalarının sağlanması. Osmanlı modernleşme deneyiminin daha geniş küresel tarih bağlamındaki kalıcı etkisi, önemi ve bunun çağdaş gelişmeler üzerindeki etkileri üzerine çıkarımlar.
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Öğrencilere, 14 haftalık dersin ana hatlarını içeren ve aşağıdaki eserlerden oluşturulmuş bir okuma paketi (pdf) verilecektir.
--
Abou-El-Haj, R. A. (2005). Formation of the Modern State: The Ottoman Empire, Sixteenth to Eighteenth Centuries. Syracuse University Press.
Anderson, M. S. (1966). The Eastern Question, 1774-1923: A Study in International Relations. Macmillan.
Brew, G. (2018). Tanzimat Reforms and Modernization in the Ottoman Empire. Gale, Cengage Learning.
Davison, R. H. (1973). Reform in the Ottoman Empire, 1856-1876. Gordian Press.
Findley, C. V. (2012). Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press.
Gerolymatos, A. (2002). The Balkan Wars. Basic Books.
Inalcik, H., & Quataert, D. (Eds.). (1997). An Economic and Social History of the Ottoman Empire. Cambridge University Press.
İnalcık, H. (1993). The Middle East and the Balkans Under the Ottoman Empire: Essays on Economy and Society. Indiana University Turkish Studies.
İslamoğlu-İnan, H., & Perdue, P. C. (2019). Shared Histories of Modernity: China, India and the Ottoman Empire. Routledge.
Islamoğlu-Inan, H. (2004). The Ottoman Empire and the World-Economy. Cambridge University Press.
Itzkowitz, N. (2008). Ottoman Empire and Islamic Tradition. University of Chicago Press.
Köksal, Y. (2019). The Ottoman Empire in the Tanzimat Era: Provincial Perspectives from Ankara to Edirne. Routledge.
Lewis, B. (1961). The Emergence of Modern Turkey. Oxford University Press.
Mardin, S. (2019). Genesis of Young Ottoman Thought. Princeton University Press.
Meeker, M. (2002). A Nation of Empire: The Ottoman Legacy of Turkish Modernity. University of California Press.
Pamuk, S. (2000). A Monetary History of the Ottoman Empire. Cambridge University Press.
Quataert, D. (2005). The Ottoman Empire, 1700-1922. Cambridge University Press.
Rubin, A. (2011). Ottoman Nizamiye Courts: Law and Modernity. Springer.
Somel, S. A. (2021). The Modernization of Public Education in the Ottoman Empire 1839-1908: Islamization, Autocracy and Discipline. BRILL.
Zürcher, E. J. (2017). Turkey: A Modern History. Bloomsbury Academic.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DK Derse Katılım
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + DK * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + DK * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu derste, öğrencilerin anlama ve ilgilerini değerlendirmek için dengeli bir yaklaşım kullanılmaktadır. Değerlendirme, toplam notun %40'ını oluşturan ara sınav ve %50'sini oluşturan final sınavı ile %10'nu oluşturan derse katlım olmak üzere üç bileşenden oluşmaktadır. Ara sınav, öğrencilerin bilgilerini ve eleştirel akıl yürütmelerini göstermelerine olanak tanıyan hem objektif hem de kompozisyon tarzı sorulardan oluşacaktır. Öğrenciler, tüm dönem boyunca öğrendiklerini sentezlemeye ve daha ağır bir yük taşıyan final sınavında Osmanlı Devleti'ndeki günlük yaşamın karmaşıklıklarına dair daha derin bir anlayış sergilemeye teşvik edilecektir. Buna ek olarak, ders boyunca öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılımları da değerlendirilerek ilerlemeleri ve öğrenme sürecine katılımları kapsamlı bir şekilde değerlendirilecektir. Bu değerlendirme yöntemlerinin kombinasyonu, öğrencilerin akademik performanslarının ve genel konu hakimiyetlerinin kapsamlı ve çok yönlü bir şekilde değerlendirilmesini kolaylaştırmayı amaçlamaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Bu ders için değerlendirme kriterleri, öğrencilerin performansını ve haftalık okumalar hakkındaki bilgilerini değerlendirmek için şeffaf bir çerçeve sağlamayı amaçlamaktadır. Değerlendirme aşağıdaki standartlara göre yapılacaktır:
- Öğrenciler, Osmanlı Devleti'nde reform ve modernleşme ile ilgili temel kavramlar, tarihi olaylar ve sosyal yapılar hakkındaki bilgi ve kavrayışları üzerinden değerlendirilecektir. Bu kriter, öğrencilerin derslerde ve okumalarda sunulan temel bilgileri ne ölçüde kavradıklarını değerlendirecektir.
- Öğrenciler, tarihsel kaynakları, eserleri ve birincil belgeleri analiz etme ve yorumlama becerileri üzerinden değerlendirilecektir. Ders eleştirel düşünme becerilerini teşvik etmektedir. Öğrencilerden, okumalara eleştirel bir şekilde yaklaşmaları ve analitik sonuçlar çıkarma yeteneklerini göstermeleri beklenecektir.
- Sınıf içi tartışmalara, grup etkinliklerine ve münazaralara aktif katılım değerlendirilecektir. Öğrencilerin öğrenme ortamına olumlu katkıda bulunma ve akranlarıyla etkileşim kurma istekleri dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Yakup ÖZTÜRK

E-posta: yakup.ozturk@deu.edu.tr
Tel : 0232 301 8735

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155
ÖK.253
ÖK.3344
ÖK.43355
ÖK.55