DERS ADI

: Osmanlı'da Gündelik Yaşam

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 4039 Osmanlı'da Gündelik Yaşam SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YAKUP ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Tarih
Tarih (İÖ)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti'nin zengin ve karmaşık tarihini anlamada gündelik hayatın önemini vurgulamaktır. Öğrenciler, Osmanlı Devleti'nin sosyal, ekonomik, kültürel ve siyasi yapısını şekillendiren gündelik hayatın ayrıntılarıyla tanışacaklardır. Ders, Osmanlı Devleti'nin en başından itibaren günlük geleneklerini, göreneklerini, sosyal normlarını ve değerlerini inceleyecektir. Sosyal tabakalar arasındaki farklılıklar gündelik hayata yansımalarıyla birlikte tartışılacak ve Osmanlı toplumunun iç dinamikleri aydınlatılacaktır. Mimari yapılar, konutlar, giyim tarzları, yeme-içme kültürü ve günlük aktiviteler incelenerek öğrenciler, Osmanlı Devleti'nin günlük yaşamı hakkında kapsamlı bir anlayış kazanacaklardır. Buna ek olarak, ticaret, zanaat, eğlence ve eğitim gibi önemli alanlarda Osmanlı günlük yaşamının sosyal ve ekonomik yapıyı nasıl etkilediğine dair bir anlayış kazanacaklardır. Bu dersin sonunda öğrenciler, Osmanlı Devleti'nin tarihini gündelik hayat tecrübeleri üzerinden değerlendirebilecek ve Osmanlı tarihi hakkında daha geniş bir anlayışa sahip olacaklardır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı Devleti'nde günlük yaşamla ilgili temel kavram ve terminolojinin anlaşılması: Öğrenciler, Osmanlı Devleti'ndeki günlük yaşamla ilgili temel kavramlar ve terminoloji hakkında bilgi sahibi olacak ve dönemin toplumunu ve kültürünü anlamak için sağlam bir temel oluşturacaklardır.
2   Osmanlı toplumunun sosyal yapısını anlamak: Günlük yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederek, öğrenciler Osmanlı toplumundaki farklı sosyal sınıflar ve aralarındaki ilişkiler hakkında fikir sahibi olacak ve böylece genel sosyal yapıyı daha iyi anlayacaklardır.
3   Günlük faaliyetlerin ekonomi ve ticaret üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi: Öğrenciler, Osmanlı Devleti'nde günlük yaşamın rolünü analiz ederek, dönemin ekonomik yapısı ve faaliyetleri hakkında bir anlayış kazanacaklardır.
4   Osmanlı Devleti'nde yaşam tarzı ve kültürel çeşitliliği anlamak: Öğrenciler, farklı coğrafi bölgelerden gelen kültürel etkileşimlerin Osmanlı Devleti'ndeki yaşam tarzlarını ve günlük yaşamdaki kültürel zenginliği nasıl etkilediğini araştıracak ve imparatorluğun çeşitli kültürel mirasını keşfedeceklerdir.
5   Tarihsel anlatılarda gündelik yaşamın önemini göz önünde bulundurmak: Tarih anlatılarında önemli olaylara ve siyasi değişimlere yapılan geleneksel vurguyu fark etmenin yanı sıra, öğrenciler günlük yaşamın tarihin şekillenmesindeki önemli rolünü de fark edecek ve bu da tarihsel anlatıların çeşitliliğini ve zenginliğini dikkate almalarına katkıda bulunacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Tarih araştırmalarında gündelik hayatın önemi Osmanlı Devleti tarihine genel bir bakış.
2 Toplumsal Yapı Sosyal sınıfların incelenmesi: Yönetici elit, din alimleri, tüccarlar, zanaatkarlar ve köylüler; farklı sosyal sınıflar arasındaki etkileşimler ve ilişkiler.
3 Aile ve Toplum Osmanlı toplumunda aile yapıları ve dinamikleri.
4 Konut ve Mimari Osmanlı evlerinin ve saraylarının mimarisini; mimarinin kentsel ve kırsal alanların şekillenmesindeki rolünü anlamak.
5 Giyim ve Moda Geleneksel Osmanlı giyimi ve sembolik önemi ile farklı sosyal sınıflar arasındaki moda trendlerine genel bakış.
6 Mutfak ve Yemek Kültürü Osmanlı mutfak geleneklerinin ve bölgesel spesiyalitelerin araştırılması; ticaretin ve kültürel alışverişin Osmanlı mutfağı üzerindeki etkisi.
7 Örf ve Adetler Osmanlı toplumunda gündelik adetlerin, ritüellerin ve geleneklerin analizi; dinin gündelik pratikler üzerindeki etkisi.
8 Ara Sınav
9 Eğlence ve Boş Zaman Popüler eğlence biçimleri; müzik, dans, hikaye anlatıcılığı ve diğer boş zaman etkinliklerinin incelenmesi.
10 Eğitim Sistemi Medreseler, kütüphaneler ve âlimler; bilgi ve öğrenmenin toplumu şekillendirmedeki rolü.
11 Sağlık ve Tıp Geleneksel tıp ve tıbbi uygulamalar; halk sağlığı ve salgın hastalıklar.
12 Ticaret ve Ekonomi Osmanlı ekonomik sistemine ve ticaret ağlarına genel bakış; tüccarların ve loncaların ekonomideki rolü.
13 Sanat ve Kültür Osmanlı sanat formları: hat, minyatür ve seramik; sanat ve kültürün toplum ve kimlik üzerindeki etkisi.
14 Teknoloji ve Reform Teknolojik gelişmeler ve yenilikler; teknoloji ve refomların günlük yaşamdaki rolünün anlaşılması.
15 Osmanlı Mirası Günümüz toplumlarında Osmanlı mirasını anlamak.
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Öğrencilere, 14 haftalık dersin ana hatlarını içeren ve aşağıdaki eserlerden oluşturulmuş bir okuma paketi (pdf) verilecektir.
--
Agoston, Gabor, & Masters, B. A. (2010). Encyclopedia of the Ottoman Empire. Infobase Publishing.
Costantini, V., & Markus, K. (2008). Living in the Ottoman Ecumenical Community: Essays in Honour of Suraiya Faroqhi. Brill.
Deguilhem, R., & Faroqhi, S. (2005). Crafts and Craftsmen of the Middle East: Fashioning the Individual in the Muslim Mediterranean (illustrated edition). I. B. Tauris.
Doumani, B. B. (2017). Family Life in the Ottoman Empire: A Social History. Cambridge University Press.
Eckert, A., & Jones, A. (2002). Introduction: Historical Writing about Everyday Life. Journal of African Cultural Studies, 15(1), 5 16.
Faroqhi (ed.), S. (2015). Bread from the Lion's Mouth: Artisans Struggling for a Livelihood in Ottoman Cities. Berghahn Books.
Faroqhi, S. (1999). Approaching Ottoman history an introduction to the sources. Cambridge University Press.
Faroqhi, S. (2004). The Ottoman Empire and the World Around It. I.B. Tauris.
Faroqhi, S. (2009). Artisans of Empire: Crafts and Craftspeople Under the Ottomans.
Faroqhi, S. (2010). Coping with the State: Political Conflict and Crime in the Ottoman Empire, 1550-1720. Gorgias Press.
Faroqhi, S. (2014). Travel and Artisans in the Ottoman Empire: Employment and Mobility in the Early Modern Era. I.B. Tauris.
Faroqhi, S. (2016). A Cultural History of the Ottomans: The Imperial Elite and its Artefacts. I.B.Tauris.
Faroqhi, S. (2023). Women in the Ottoman Empire: A Social and Political History. I.B. Tauris.
Grehan, J. P. (2011). Everyday Life and Consumer Culture in Eighteenth-Century Damascus. University of Washington Press.
Kia, M. (2011). Daily Life in the Ottoman Empire. Greenwood.
Metinsoy, E. M. (2017). Ottoman Women during World War I: Everyday Experiences. Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Tartışmalar (Eleştirel düşünmeyi ve analizi teşvik etmek için seyahatnameler üzerine tartışmalar yürütülecektir)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DK Derse Katılım
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + DK * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + DK * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders, öğrencilerin materyali anlama ve ilgilerini değerlendirmek için dengeli bir yaklaşım kullanmaktadır. Değerlendirme, toplam notun %40'ını oluşturan ara sınav ve %50'sini oluşturan final sınavı ile %10'nu oluşturan derse katlım olmak üzere üç bileşenden oluşmaktadır. Ara sınav, öğrencilerin bilgilerini ve eleştirel akıl yürütmelerini göstermelerine olanak tanıyan hem objektif hem de kompozisyon tarzı sorulardan oluşacaktır. Öğrenciler, tüm dönem boyunca öğrendiklerini sentezlemeye ve daha ağır bir yük taşıyan final sınavında Osmanlı Devleti'ndeki günlük yaşamın karmaşıklıklarına dair daha derin bir anlayış sergilemeye teşvik edilecektir. Buna ek olarak, ders boyunca öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılımları da değerlendirilerek ilerlemeleri ve öğrenme sürecine katılımları kapsamlı bir şekilde değerlendirilecektir. Bu değerlendirme yöntemlerinin kombinasyonu, öğrencilerin akademik performanslarının ve genel konu hakimiyetlerinin kapsamlı ve çok yönlü bir şekilde değerlendirilmesini kolaylaştırmayı amaçlamaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Bu ders için değerlendirme kriterleri, öğrencilerin performansını ve materyal bilgisini değerlendirmek için şeffaf bir çerçeve sağlamayı amaçlamaktadır.
- Öğrenciler, Osmanlı Devleti'ndeki günlük yaşamla ilgili temel kavramlar, tarihi olaylar ve sosyal yapılar hakkındaki bilgi ve kavrayışları üzerinden değerlendirilecektir. Bu kriter, öğrencilerin derslerde ve okumalarda sunulan temel bilgileri ne ölçüde kavradıklarını değerlendirecektir.
- Öğrenciler, tarihi kaynakları, eserleri ve birincil belgeleri analiz etme ve yorumlama becerileri üzerinden değerlendirilecektir. Ders eleştirel düşünme becerilerini teşvik edecektir. Öğrencilerden materyalle eleştirel bir şekilde ilgilenme ve mantıklı sonuçlar çıkarma becerilerini göstermeleri beklenecektir.
- Sınıf içi tartışmalara, grup etkinliklerine ve münazaralara aktif katılım değerlendirilecektir. Öğrencilerin öğrenme ortamına olumlu katkıda bulunma ve akranlarıyla etkileşim kurma istekleri dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Yakup ÖZTÜRK

E-posta: yakup.ozturk@deu.edu.tr
Tel : 0232 301 8735

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.144
ÖK.25
ÖK.3454
ÖK.445
ÖK.545