DERS ADI

: Haçlı Seferleri Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 3022 Haçlı Seferleri Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SEYHUN ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Haçlı Seferleri adı verilen saldırılar ve buna yön veren sosyo-kültürel ve ekonomik olayların değerlendirilmesi, öğrenilmesini ve irdelenmesini sağlamak bu dersin temel amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Haçlı Seferlerinin tarihsel gelişim ve değişim sürecini analiz edebilmesi
2   Doğu ve Batı toplumlarında haçlı zihniyetini tanımlayabilmesi
3   Haçlılar çağında Doğu ve Batı toplumlarının siyasi ve askeri yapısını kavraması
4   Haçlılar çağında Doğu'da ve Batı'da din algısını analiz edebilmesi
5   Haçlı seferlerinin Türk ve dünya tarihindeki yeri ve önemini değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Haçlı Seferleri öncesi Avrupa Haçlı seferleri öncesinde Avrupa nın sosyal, ekonomik ve kültürel durumu
2 Haçlı Seferleri Düşüncesinin Doğuşu Haçlı düşüncesinin ortaya çıkışı ve nedenleri
3 Kilise ve Papalık Kilise ve Papalık ın haçlı seferlerine bakışı
4 Clermont Konsili ve Birinci Haçlı Seferi 1095 Clermont Konsili nde yapılan Haç çağrısı ilk haçlıların Doğu ya hareketi
5 Haçlı Ordularının Avrupa'dan Geçişi ve Anadolu Topraklarına Girişi İlk haçlı ordularının Balkanlar dan ve Anadolu dan geçişlerinde yaşananlar
6 Haçlı Devletleri Doğu da kurulan haçlı devletleri: Urfa, Antakya, Kudüs, Trablus ve diğer haçlı devletleri
7 İkinci Haçlı Seferi İkinci haçlı seferinin ortaya çıkışı ve gelişimi
8 Ara Sınav
9 Türkler ve Haçlılar selçuklu Türklerinin mücadelesi
10 Üçüncü Haçlı Seferi Üçüncü haçlı seferinin ortaya çıkışı ve gelişimi
11 Dördüncü Haçlı Seferi ve İstanbul'un Latinler Tarafından İşgal Edilmesi Dördüncü haçlı seferinin ortaya çıkışı ve gelişimi
12 Beşinci, Altıncı ve Yedinci Haçlı Seferleri Beşinci, altıncı ve yedinci haçlı seferlerinin ortaya çıkışı ve gelişimi
13 Son Haçlı Seferleri Son haçlı seferilerinin ortaya çıkışı ve gelişimi
14 Osmanlılara ve Batı Anadolu Beyliklerine Yönelik Haçlı Seferleri Osmanlı, Menteşe ve Aydınoğulları beyliklerine yönelik haçlı seferlerinin ortaya çıkışı ve gelişimi
15 Genel değerlendirme
16 Final Sınava

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Altan, E., İkinci Haçlı Seferi (1147-1148), TTK Basımevi, Ank., 2003.
Atiya, Aziz S., Niğbolu Haçlılar Seferi, Çev. Esat Uras, Ank., 1956.
Demirkent, I., Haçlı Seferleri Düşüncesinin Doğuşu ve Hedefleri , İstanbul Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi Prof. Dr. Hakkı Dursun Yıldız Hatıra Sayısı, sa.35, 1984-1994.
Demirkent, I., Haçlı Seferleri, Dünya Yayıncılık, İst. 1997.
Demirkent, I., Urfa Haçlı Kontluğu Tarihi (1098-1146), 2 cilt., TTK Basımevi, Ank., 1990,1994.
Erer, R., Türklere Karşı Haçlı Seferleri, Ahmet Halit Kitabevi, İst., 1947;
Haçlı Seferleri ve XI. Asırdan Günümüze Haçlı Ruhu Semineri 26-27 Mayıs 1997 Bildiriler, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi, İst., 1998.
Holt, P. M., Haçlı Devletleri ve Komşuları, Çev. T. Akad, Kitap Yayınevi, İst., 2007.
Holt, P. M., Haçlılar Çağı 11.Yüzyıldan 1517 ye Yakındoğu, Tarih Vakfı Yurt Yay., İst., 1999.
Runciman, S., Haçlı Seferleri Tarihi, çev. F.Işıltan , 3 cilt, TTK Basımevi, Ank., 1986-1987.
Ernoul Kroniği, Haçlı Seferleri Tarihi, İstanbul, 2020.
M. Barber, Haçlı Devletleri Tarihi, İstanbul, 2021.
K. Devries; I. Dickie, Haçlı Seferleri, İstanbul, 2012.
J. Harris, Bizans ve Haçlılar, İstanbul, 2023.
A. Usta, Çıkarların Gölgesinde Haçlı Seferleri, İstanbul, 2008.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Metin Okuma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize
Final

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
Derse katılmamış olmak geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

seyhun.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

salı günleri: 15:00-16:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 16 2 32
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 86

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1554
ÖK.25544
ÖK.35544
ÖK.45544
ÖK.55544