DERS ADI

: Karşılaştırmalı Sözdizimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YTÖ 5002 Karşılaştırmalı Sözdizimi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. KUTHAN KAHRAMANTÜRK

Dersi Alan Birimler

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkçedeki öbek türlerini ve bunları iç yapılarıyla işlevlerini öğrenme; zaman, görünüş, kip ve belirlilik, özgüllük gibi sözdizimine etki eden kavramları öğrenir, Türkçenin bilgi yapısına ilişkin bilgi edinebilir, Türkçedeki öbek yapı kurallarını ve yantümceleme kurallarının diğer dillerle (İngilizce) karşılaştırmalı olarak öğrenebilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçedeki öbek türlerini ve bunları içyapılarıyla işlevlerini öğrenir.
2   Zaman, görünüş, kip ve belirlilik, özgüllük gibi sözdizimine etki eden kavramları öğrenme öğrenir.
3   Türkçedeki öbek yapı kurallarını ve yantümceleme kurallarının diğer dillerle (İngilizce) karşılaştırmalı olarak öğrenebilir.
4   Diller arası karşılaştırma süreçlerini bilir.
5   Türkçenin sözdizimi hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tümcelerin Yapısı, Basit ve Karmaşık tümceler, Tümce kurucuları: Özne ve Yüklem
2 Eylem Öbeği, Eylem Öbeği kurucuları, Geçişlilik ve Çatı
3 Ad Öbeği, Ad öbeği yapısı, Sayılabilirlik, Adsıl çekimi, İyelik, Durum, Tamlama İyelik Yapıları
4 Sıfat Öbekleri, Sıfatların işlevleri, Karmaşık sıfat yapıları ,Sıfatları niteleme,Sıfatları tümleme
5 Belirteç Öbekleri, Belirteçlerin yapısı, türleri, Belirteçlerin sözdizimsel işlevleri
6 İlgeç-son öbekleri, İlgeç-son öbeklerinin yapısı, İlgeç-son öbeklerinin sözdizimsel işlevleri
7 Adıllar, Kişi adılları, Gösterme adılları, Yer ve Yön adılları
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Soru Tümceleri, Olumsuzlama, Olumsuzlama belirticilerini niteleme
10 Zaman, Görünüş ve Kiplik
11 Belirlilik, Özgüllük ve Genel Gönderim
12 Yantümceleme, Ad yantümceleri, İşlevleri
13 Sıfat Yantümceleri
14 Belirteç Yantümceleri, Koşul Yantümceleri, Sözcük Dizilişi, Bilgi Yapısı
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Erguvanlı, E.E. 1984. The Function of Word-Order in Turkish Grammar. Berkeley: University California Press.
Erkman-Akerson, F. ve Ozil, Ş. 1998. Türkçede Niteleme: Sıfat İşlevli Yantümceler. İstanbul: Simurg
Göksel A. ve C. Kerslake. 2005. Turkish: A Comprehensive Grammar. London & New York: Routledge.
Kornfilt, J. 1997. Turkish. London & New York: Routledge.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Multimedyal anlatım, soru-yanıt, tartışma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYC YYiçiÇalışma
2 YYS YySonuSınavı
3 BNS FinalSonu Başarı Notu YYC * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYC * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kuthan.kturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 60 60
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1444444444444
ÖK.2444444444444
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5444444444444