DERS ADI

: Hemşirelik Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEM 6059 Hemşirelik Kuramları ZORUNLU 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Hemşirelik Anabilim Dalı

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NESLİHAN GÜNÜŞEN

Dersi Alan Birimler

Psikiyatri Hemşireliği Doktora
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora
Hemşirelikte Yönetim Doktora
Onkoloji Hemşireliği Doktora
Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Doktora
İç Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Hemşirelik Esasları Doktora

Dersin Amacı

Bu derste hemşireliğin yakın tarihi içinde, yıllara göre profesyonelleşme ve bilimselleşme çabalarına yönelik olarak hemşire kuramcıların çalışmalarının tartışılması, bilimselleşme çabalarına yönelik olarak bilim felsefesinin hemşireliğe yansımalarının örneklendirilmesi, verilen bu emeklerin takdir edilmesi ve bu emeğin bundan böyle sürdürülmesinde öğrencilerin kendi sorumluluk ve konumlarını görebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Hemşirelik kuramsal bilgisinin tarihsel,felsefi, ontolojik ve epistemolojik temellerini ilişkilendirme
2   2. Hemşirelik kuramlarında yer alan tanım ve terimleri açıklama
3   3. Hemşireliğin temel kavramlarını tanımlama
4   4. Hemşirelik kuramı ile hemşirelik araştırması arasındaki dinamik ilişkileri analiz etme,
5   5. Hemşirelik bilimini hemşirelik felsefesi ile tümleştirerek açıklama,
6   6. Hemşirelik kuramlarının gelişimi sürecine katkı sağlayan diğer disiplinlerin kuramlarını açıklama
7   7. Hemşireliğin tıptan bağımsızlaşma/profesyonelleşme ve bilimselleşme süreci içindeki gelişmelerini fark ve takdir etme
8   8. Hemşirelikteki profesyonelleşme ve bilimselleşme süreci içinde kendi sorumluluğunu görme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1860-1970 arası hemşirelikte kazanılan kavramlar 1960 bilim felsefesi ile hemşireliğin tanışması ve yansımaları 1970 hemşirelikte kazanılan kavramlar Doç.Dr. Neslihan Günüşen
2 Kuram, kavram ve kavramsal çerçeve ilişkisi Hemşirelikte Kavramsal çerçevelerin hemşirelik eğitim, yönetim, araştırma ve uygulamasında kullanımı Doç.Dr. Neslihan Günüşen

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Tomey A.M., Allıgood M.R., Nursing Theorists and Their Work, Mosby Company, St.Louis, 1998.
2. George J.B., Nursing Theories, Appleton & Lange, California, 1995.
3. Walner, P.H., Newman B., Blueprint for Use of Nursing Models, Education, Research, Practice & Adminastration, 1996, MCN Pres.
4. Aggleton P., Chalmers H., Nursing Models and Nursing Procen , McMillian Education Ltd., USA, 1998.
5. Nursing Science Quarterly (Dergi).
6. Journal of Advanced Nursing
7. Chinn P.L., Jacobs M.K., Huether S.E., Theory And Nursing , The C.V. Mosby Company, St. Louis, 1987.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, soru-cevap, tartışma, grup ödevi, reflekşın
Derslerde kullanılan tüm görsel materyallerde sesli betimleme sağlanmaktadır. (Engelli öğrencilerin talepleri halinde film, video gibi görsele dayalı eğitsel materyallerin sesli betimlemeli şekilleri kullanmaktadır).

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PO Performans/Ödev
2 FN Final
3 BNS Başarı PO * 0.40 +FN*0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu PO * 0.40 + BUT*0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sunum ve - Akran ve eğitici değerlendirmesi
Sunumlara katılım
Ödev hazırlama-Akran ve eğitici değerlendirmesi

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Neslihan Günüşen
Tel: 0232 412 47 81

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 2 15 30
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 2 20 40
Ödev hazırlama 2 25 50
Sunum hazırlama 2 15 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45555555
ÖK.5555
ÖK.6555
ÖK.755
ÖK.8