DERS ADI

: Fen Eğitiminde Alternatif Değerlendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İFE 5000 Fen Eğitiminde Alternatif Değerlendirme SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilgisi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilgisi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders fen öğretmen adaylarını fen öğrencilerinin bilgi, beceri ve stratejilerini değerlendirmeye hazırlamak üzere tasarlanmıştır. Fen öğretmen adayları dersin amacına uygun değerlendirme araçları seçerek bunları tasarlayacak ve fen öğrenimini doğru olarak ölçebileceklerdir. Bu derste öğrenciler ölçme ve değerlendirmenın amacını ve rolünü öğreneceklerdir. Fen öğretmen adaylarının bu dersteki deneyimleri alternatif değerlendirme tekniklerini öğrenmeleri ve bu tür araçları tasarlayıp uygulayabilme olacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ölçme-değerlendirme ve öğrenme arasındaki ilişkileri kavrayabilme.
2   Alternatif değerlendirme metotlarının çeşitlerini ve amaçlarını anlayabilme.
3   Fen öğrencilerine uygun geleneksel ve alternatif değerlendirme stratejilerini bilme.
4   Fen öğrenimini ölçmek için ders amaçlarına uygun çeşitli alternatif değerlendirme araçları kullanabilme.
5   Performansa dayalı ve alternatif değerlendirme kavramlarını açıklayabilme.
6   Fen sınıflarında alternatif değerlendirme araçları tasarlayıp uygulayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ölçme ve Değerlendirmeye Genel Bakış ve Derse Giriş
2 Fen öğrenimi ve değerlendirilmesi
3 Fen Eğitimi Literatüründe Alternatif Değerlendirme Yaklaşımları
4 Fen Eğitiminde Geleneksel ve Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarının Karşılaştırılması
5 Fen eğitiminde tanımlayıcı biçimlendirici değerlendirme teknikleri
6 Fen eğitiminde alternatif performansa dayalı değerlendirme
7 Alternatif Değerlendirmenin Özellikleri-Alternatif değerlendirme araçları geliştirmede temel basamaklar
8 Ara Sınav
9 Alternatif değerlendirme teknikleri: açık uçlu sorular, yazımlar, gösteriler...
10 Alternatif değerlendirme teknikleri: sözlü sunumlar, deneyler, gözlem...
11 Alternatif değerlendirme teknikleri: portfolyo, projeler...
12 Alternatif değerlendirme tekniklerinin geçerlilik ve güvenilirliği
13 Öğrencilerin tasarladığı alternatif değerlendirme araçlarının ve uygulamalarının sunumu
14 Öğrencilerin tasarladığı alternatif değerlendirme araçlarının ve uygulamalarının sunumu
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlgili literatür (bu ders literatür okumalarına sıkça gereksinim duyacaktır).
Internet
Joel J. Mintzes, James H. Wandersee and Joseph D. Novak (Eds.). 2005. Assessing Science Understanding. A Human Constructivist View. Academic Press.
Ogan-Bekiroglu, F. (2004). Ne kadar başarılı Klasik ve alternatif ölçme-değerlendirme yöntemleri ve fizikte uygulamalar, Ankara: Nobel Yayın.
Shavelson R J, Baxter G P and Pine J 1991 Performance assessment in science Appl. Meas. Educ. 4 347
STEPHEN KLASSEN. Contextual Assessment in Science Education: Background, Issues, and Policy. Sci Ed 90:820 851, 2006.
Maclellan, E. (2004). How convincing is alternative assessment for use in higher education Assessment & Evaluation in Higher Education, 29 (3), 311-321.
Nickelson, D. (2004). Portfolios in physics. The Science Teacher, 52-55.
Slater, T. F. (1996). Portfolio assessment strategies for grading first-year university physics students in the USA. Physics Education, 31, 82-86.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Literatürden araştırma okuma, soru-cevap, grup çalışması, düz anlatım.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınıf içi tartışmalara katılım, her hafta okumalarına ilişkin yorum yazıları, alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarından biri temel alınarak bir değerlendirme ölçeği geliştirmek. Ölçek uygulanıp değerlendirme bir final ödevi olarak raporlaştırılacak. Bulgular ve ölçek değerlendirmesi sunumu olarak verilecek.

Değerlendirme Kriteri

Sınıf içi tartışmalara katılım, her hafta okumalarına ilişkin yorum yazıları, alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarından biri temel alınarak bir değerlendirme ölçeği geliştirmek. Ölçek uygulanıp değerlendirme bir final ödevi olarak raporlaştırılacak. Bulgular ve ölçek değerlendirmesi sunumu olarak verilecek.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi, yayınlarda aşırma, intial yapma gibi davranışlar disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.sahince@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

hafta içi mesai saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 5 10 50
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1445
ÖK.2445
ÖK.3445
ÖK.4445
ÖK.5445
ÖK.6445