DERS ADI

: Mesnevilerde Eğitim Unsurları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 5011 Mesnevilerde Eğitim Unsurları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Mesnevi nazım şekli hakkında genel bilgi verilmesi, mesnevilerin dönemlerine ve konularına göre tasnif edilerek eğitici unsurların ortaya konulmasını sağlamak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mesnevi nazım biçimi bilgisi
2   Mesnevilerin Türk edebiyatındaki yerini önemini kavrayabilme
3   Türk edebiyatında yetişen hamse şairlerini tanıyabilme
4   Mesnevi geleneğini dönemlere, türlere ve eserlere göre tasnif edebilme
5   Yüzyıllara göre mesnevi geleneğindeki biçim ve içerik farklılıklarını değerlendirebilme
6   Mesnevilerin birey ve toplum yaşamındaki eğitici özelliklerini kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mesnevinin Tanımı
2 Doğu Edebiyatlarında Mesnevi
3 Fars Edebiyatında Mesnevi
4 Mesnevilerin Sınıflandırılması
5 Türkçe Mesnevilerin Özellikleri
6 Mesnevilerin Bölümleri
7 Mesnevilerde Tasvirler
8 Ara Sınav
9 Mesnevilerin eğitici özellikleri
10 Tasavvufî Mesneviler
11 Öğretici Mesneviler (dini, ahlaki)
12 Tarihi Mesneviler
13 Aşk ve Macera Konulu Mesneviler
14 Hamse geleneği ve başlıca hamse şairleri
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Banarlı, Nihat Sami; Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1971
Bilgin, Azmi, Terceme-i Pendname-i Attar, İstanbul 1998.
Büyük Türk Klasikleri, Ötüken Yayınları, İstanbul.
Çelebioğlu, Amil, Türk Edebiyatında Mesnevi, İstanbul 1999;
E.J.W. Gibb, Osmanlı Şiiri Tarihi, C. I-II, Ankara 2000;
İslam Ansiklopedisi, TDV, MEB
Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi
Kocatürk, V. Mahir, Büyük Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1964
Köprülü Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara, 1980;
Levend, Agâh Sırrı, Türk Edebiyatı Tarihi-1. Giriş, Ankara 1988;
Mengi, Mine, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yayınları, 1997.
Şentürk, Ahmet Atilla, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergâh Yayınları 2007.
Şentürk, Ahmet Atilla, XVI. Asra Kadar Anadolu Sahası Mesnevilerinde Edebi Tasvirler, İstanbul 2002.
Ünver, İsmail, Mesnevi, Türk Dili: Türk Şiiri Özel Sayısı II: Divan Şiiri, LII/415-417 (Ankara 1986), s. 430-563
Elektronik kaynaklar, web tabanlı uygulamalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. İlyas YAZAR
Dokuz Eylül Üniversitesi
Buca Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi
Buca-İZMİR
Web: www.ilyasyazar.com
E-Posta: i.yazar@deu.edu.tr
Tel (iş) +90 232 3012151

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 10 100
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1554455434554
ÖK.2554455434555
ÖK.3554444533455
ÖK.4554555435555
ÖK.5554555535555
ÖK.6554555535555