DERS ADI

: Osmanlı Tarihçiliğinin Evrimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SAT 5009 Osmanlı Tarihçiliğinin Evrimi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YAHYA ARAZ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Osmanlı tarihçilerini ve tarihlerini öğreterek, birinci elden kaynaklar üzerinden Osmanlı tarihinin ve tarih yazımının geçirdiği dönüşüm ve evrimleri göstermektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı tarihçileri biyografi bilgisi
2   Osmanlı tarihlerini karşılaştırabilme
3   Osmanlı tarihlerini analiz edebilme
4   Osmanlı tarihçilerinin tarih yazımlarındaki değişimleri yorumlayabilme
5   Osmanlı tarihçiliği çalışmalarının güncel problemlerini yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Alanı, Amacı ve Tanımı
2 Osmanlı Tarihinin ve Tarih Yazımının Temel Kaynakları
3 Erken Osmanlı Dönemine Dair Kaynaklar; Tevarih-İ Âlî Osmanlar
4 Aşık Paşazade, Neşri, Dursun Bey, Oruç Bey Tahlilleri
5 Gelibolulu Mustafa Âlî, Mustafa Selanikî, Mustafa Cenabî
6 Hoca Sadeddin, Peçevi, Solakzade
7 Katip Çelebi, Evliya Çelebi, Mehmet Halife
8 Ara Sınav
9 Müneccimbaşı, Defterdar Sarı Mehmed, Naima Tarihleri
10 Silahda Tarihi, Raşid, Ahmed Vasıf ve Diğer Vakanüvis Tarihleri
11 Şamdanizade, Ahmed Resmi, Şanizade Tarihleri
12 Esad Efendi, Ahmed Cevdet Paşa, Hayatı ve Eserleri
13 Tayyarzade Ata, Mustafa Nuri Paşa
14 Mehmed Süreyya, Mehmed Şakir Paşa, Mizancı Murad, Bursalı Mehmed Tarih, Abdurrahman Şeref ve Diğer Son Dönem Osmanlı Tarihçileri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Babinger, F. (2000). Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları
2- Adalıoğlu, Hasan Hüseyin. (1999). "Osmanlı Tarih Yazıcılığında Tevârih-i Âl-i Osman Geleneği". Osmanlı Ansk., Ankara: Yeni Türkiye Yayınları
3- Bayrak, M. O. (1982). Osmanlı Tarihi Yazarları. İstanbul: Er-Tu Matbaası
4- İnalcık, Halil. (2000). "Aşıkpaşazâde Tarihi Nasıl Okunmalı " Söğüt'ten İstanbul'a Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu Üzerine Tartışmalar. Ankara
5- İnan, Kenan. (1996). "Klasik Devir Osmanlı Tarihçilerinde Kaynak Kullanma Usulleri", Tarih Araştırmaları Dergisi, C. XVIII, S. 29, s. 91-135
6- Osmanlı Tarihleri (Temel Metinler)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 ODV Ödev
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 BNS BNS YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + YYS * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.30 + ODV * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yahya ARAZ
yahya.araz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55