DERS ADI

: İlk Dört Halife Dönemi Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5250 İlk Dört Halife Dönemi Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MUHAMMET HANEFİ PALABIYIK

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

1- Hulefâ-yı Râşidîn in son ikisi; Hz. Osman ve Hz. Ali döneminin genel özelliklerini kavrar, bu döneme ait klasik kaynakları ve modern araştırmaları tanır, tarihsel anekdotları tahlil eder.
2- Bu dönemin dinamikleri hakkında bilgi sahibi olur,
3- Hz. Osman ın kişiliği, devlet adamlığı, döneminin idarî yapısı ve faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur,
4- Hz. Ali nin kişiliği, devlet adamlığı, döneminin idarî yapısı ve faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olur,
5- Hz. Osman ve Hz. Ali döneminde ortaya çıkan bazı sosyal ve idâri problemlerin arkaplanını modern tarihsel bakış açısıyla inceler, yorumlar, tahlil eder.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersi alan öğrenci; Hz. Osman ın kişiliği, devlet adamlığı ve fetih siyasetini inşâ eder.
2   Hz. Ali'nin kişiliği, devlet adamlığı, faaliyetleri, klasik eserlerden takip eder,
3   Bu dönemlerdeki İslâm şehirlerinin idârî ve sosyal yapılarını inceler, ortaya çıkan siyasî olaylara etkisini araştırır,
4   Hz. Ali dönemindeki iç siyâsî mücadelenin tarihsel arkaplanını görmeye çalışır,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hz. Osman dönemi literatürü
2 Hz. Osman'ın halife oluşu
3 Hz. Osman dönemi fetihleri
4 Hz. Osman'ın döneminde Eyâlet yönetimi
5 Hz. Osman'ın kişiliği ve katli meselesi
6 Hz. Ali dönemi literatürü
7 Hz. Ali'nin halife oluşu ve kişiliği
8 Ara Sınav
9 Hz. Ali'nin devlet anlayışı ve eyâlet yönetimi
10 Hz. Ali ve Cemel olayı
11 Hz. Ali ve Sıffîn Olayı
12 Hariciliğin Doğuşu,
13 Hz. Osman ve Hz. Ali dönemi siyâsî olaylarının İslam tarihine etkisi
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) Taberî, Tarih,
2) Yakûbî, Târih,
3) Ebn Esîr, Kâmil,
4) İbn Kesir, Bidâye,
5) Mesûdî, Muruc,
6) Cem Zorlu, İslam da İlk İktidar Mücadesi
7) Mustafa Fayda, Hulefâ-yı Râşidîn
8) Mustafa Fayda, Hz. Ömer döneminde Gayr-ı Müslimler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

---

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kocyigitt@msn.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 18:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1544
ÖK.254
ÖK.355
ÖK.455