DERS ADI

: İslam'ın Sosyolojik Yorumu

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5175 İslam'ın Sosyolojik Yorumu SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET CEM ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslami ilkeler açısından toplum gerçeği, din ve toplum ilişkisi, sosyal norm ve kurumlarıyla İslam dini, sosyal değişme karşısında İslam, Kur'an'da geçen sosyal grup ve kavramların kavranması, yorumlanması ve analiz edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'ın sosyal fonksiyonlarını kavrar.
2   Kur'an'da geçen sosyal grup ve kavramları öğrenir.
3   Kültür, kimlik ve İslam dini bağlantısını yorumlar.
4   İslam toplumunun dini nitelikli kurumlarının toplumsal işlevselliğini çözümler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam sosyolojisi neyi ifade eder
2 Toplumun inşası, toplum bağları hakkında teoriler ve İslam
3 Cemaat ve cemiyet
4 Karizmatik toplum ve İslam
5 Subjektif din-objektif din ve İslam
6 İslam'ın sosyal fonksiyonları (sosyal farklılaşma, bütünleşme ve çözülme)
7 Kur'an'da geçen sosyal gruplar
8 İdeal toplum, ümmet ve İslam
9 Kültür, din ve kimlik bağı
10 İslam'da din ve dünya diyalektiği
11 Sosyal normlar, değerler ve İslam (Örf, âdet, Ahlak, Hukuk, Bilim, Sanat ve Moda)
12 Sosyal kurumlar ve İslam (Aile, Din, Eğitim, İktisat, Siyaset)
13 İslam ve Sosyal değişme
14 Medeniyet, modernizm, sekülerizm ve İslam

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders Kitabı / Malzemesi
1 Yümni Sezen, İslam'ın Sosyolojik Yorumu, İz Yayıncılık, İstanbul 2004.
2 İlyas Ba Yunus- Ferid Ahmed, İslam Sosyolojisi Bir Giriş Denemesi, Çeviren: Rıdvan Kaya, Kitabevi yayıncılık, İstanbul 1986.
3 Bryan S. Turner, Max Weber ve İslam, Çeviren: Yasin Aktay, Vadi Yayınları, Ankara 1997.
4 Ali Şeriati, İslam Sosyolojisi Üzerine, Çeviren Kamil Can,Birleşik Yayıncılık, İstanbul 1980.
İlave Kaynak(lar)
1 Yümni Sezen, Sosyoloji Açısından Din, M.Ü. İFAV Yayınları, İstanbul 1998.
2 Kollektif, İslam ve Modernleşme, İSAM Yayınları, İstanbul 1997.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav ve final sınavında öğrencilerin öğrenmeleri gereken bilgileri öğrenip öğrenmediklerini sınayan soruların yanı sıra yorum güçlerini arttırmaya yönelik klasik tarzda sorular yer alır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performanslarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

adil.ciftci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma, 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13345
ÖK.23345
ÖK.33345
ÖK.43345