DERS ADI

: Çağdaş İslam Felsefesinin Ana Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5094 Çağdaş İslam Felsefesinin Ana Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin İslam Felsefesinin 15. yüzyıldan günümüze kadar ki dönemde tartışılan epistemoloji, yöntem, bilimlerin tasnifi, felsefe-din ilişkisi ve ahlak ve siyaset gibi pratik felsefe sorunlarını çeşitli felsefi akımlara yönelik eleştiriler hakkında sistematik bilgi kazandırmak ve bu sorunların felsefe tarihi içindeki konumu belirleme ve tartışma becerisi kazandırmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'da Felsefenin ortaya çıkışı nedenlerini tanır
2   Çağdaş felsefi ilimlerin içeriklerini açıklar
3   İslam felsefesine özgü temel kavramların gelişim süreçlerini ve sorunları kavrar
4   Çağdaş İslam Felsefe ekollerinin sorunlara yaklaşımlarını fark eder ve aralarında ilişkileri kurar
5   Felsefi ilimlerin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri tanır ve ilişkilendirir
6   Felsefi tartışmaların İslam bilim ve kültür tarihindeki etkileri üzerinde akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 15. yüzyılda Osmanlıda tehafüt tartışması ışığında felsefenin sürekliliği ya da kesintiye uğradığına dair görüşlerin ışığında İslam felsefesine yaklaşımlara giriş
2 Felsefi sorunların kelam, tasavvuf içindeki konumunu yeniden belirmek açsından siyaset ve ahlak felsefesi mirası
3 İşrakilik aracılığı ile süreklilik kazanan felsefi miras
4 Osmanlıda Tehafüt geleneği hakkındaki tartışmaların dışında kalan felsefi öğretim: Klasik mantık, ahlak ve siyaset felsefelerinin etkileri
5 İbn Teymiyye ve selefi düşüncesinin etkisinde ahlak ve siyaset felsefesinde dönüşüm Modern Öncesi Islahatçı yenileşme hareketleri
6 Yenileşmeci modernizm hareketinin tarih ve siyaset felsefesini değerlendirilmesi: Namık Kemal, Ziya Gökalp, Said Halim, M Akif örnekleri
7 Felsefi modernizm: İkbal
8 ARA SINAV
9 Kelami Modernizm: Abduh; Orta Asya Cedid Hareketi, Yeni İlmi Kelamcılar: İzmirli
10 Siyasi Modernizm: Seyyid Ahmet Han, Cemaleddin Afgani,
11 Gelenekselcilik : Nasr, Faruki
12 Eleştirel Rasyonalizm : Fazlur Rahman
13 Modernite Eleştirisi olarak Blimlerin İslamlaştırılması projesi
14 Siyasi Rasyonalizm: Nakib el-Attas vb.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

M.M. Şerif; İslam Düşünce Tarihi 4
Fazlurrahman ; İslam
Hilmi Ziya Ülken; Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi
Yardımcı kaynaklar:
Mehmet Zeki İşcan; Muhammed Abduh un dini ve siyasi görüşleri
Muhammed el-Behiy; Çağdaş İslam Düşüncesinin Oluşumu ve Batı
Muhammed İkbal; Dini düşünenin yeniden oluşumu.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin İslam felsefesinin çağdaş dönem ana konularını ve temel sorunlarını kavramasına yardımcı olacak bilgi kazanması ve düşünce tarihinin gelişme seyrine uygulama ve tartışma becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Kitap Okuma 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143333544
ÖK.243333544
ÖK.343333544
ÖK.443333544
ÖK.543333544
ÖK.643333544