DERS ADI

: Fıkıh Usulü II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5210 Fıkıh Usulü II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslam Hukuk Metodolojisinin klasik kaynaklarını birinci elden tetkik etmek;
karşılaştırma yapmak; fukaha ekolünün metodolojisi üzerinde yorum geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Hukuk Metododlojisinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur
2   Klasik dönem usul tartışmalarını orijinal kaynaklarından öğrenir
3   İslam Hukukunun Kaynaklarını (Deliller) hakkında bilgi sahibi, olur
4   Metodolojik Kavramlar hakkında ilk kaynaklardan bilgi sahibi olur.
5   Fukaha ve Mütekellimin Ekollerinin Metotlarını anlama ve yorumlama hakkında donanımına sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 İşlenecek Konuların Genel Değerlendirilmesi
3 Lafızlar ve Onların Emir ile olan Münasebeti
4 Lafız-Anlam İlişkisi
5 Vaz Olunduğu Mana Bakımından Lafızlar I
6 Vaz Olunduğu Mana Bakımından Lafızlar II
7 Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar I
8 Kullanıldığı Mana Bakımından Lafızlar II
9 Manaya Delaletinin Açıklığı Bakımından Lafızlar
10 Manaya Delaletinin Kapalılığı Bakımından Lafızlar
11 Manaya Delaletinin Şekli Bakımından Lafızlar I
12 Hanefi Usulünde Emir Bahsi
13 Husun-Kubuh Meselesi
14 Genel Değerlendirme ve Sonuç

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Seyyid Bey, Usul-i Fıkıh Dersleri, Haz. S. Camcı-H. Yıldırım, İstanbul: Akademi Yayınları 2011
-(R) ile referans gösterilen kaynaklar soft copy olarak verilecektir.
- Debusi Takvimu l-Edille adlı eserinden ilgili konulara ait seçmeler
- Muhammed Ebu Zehra, İslam Hukuk Metodolojisi, çev. Abdulkadir Şener, Fecr Yayınları (bütün basımları kullanabilirsiniz)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sınıf ortamında konunun tartışılması, bireysel araştırma, tartışma ortamında sorucevap,
ödev (makale yazımı) ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme oranları yaklaşık oranlardır. Derse katılım veya sunum Ara sınav ve Final
kadar önemlidir. Bunlardan herhangi birinden başarısız olmak dersten yeterli notu
almayı engeller.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev, sunum, devam ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki
performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders tartışma ağırlıklı olarak işlenecektir: Her öğrencinin tartışmaya iştirak
edebilmesi için belirlenen metni okuyarak derse hazırlıklı gelmesi beklenir. Her
öğrenci en az bir defa derste sunum yapmak zorundadır. Derse katılım mecburidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ismail.acar@deu.edu.tr
dahili tel: 20128

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 16:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 3 45
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 4 60
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51