DERS ADI

: Günümüz Tasavvuf Hareketleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5147 Günümüz Tasavvuf Hareketleri I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SÜLEYMAN GÖKBULUT

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Tanzimat yıllarından günümüze kadar tasavvuf ile toplum hayatı arasındaki ilişkilerde meydana gelen önemli değişiklikleri gözden geçirmek ve tasavvufî hayatın yakın geçmişimizdeki ve günümüzdeki problemlerini ortaya koyup bu problemlere çözüm önerileri geliştirilmesine zemin hazırlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tanzimat ve meşrutiyet yıllarında dini ve tasavvufî hayatla ilgili tartışmaların farkına varır.
2   Tanzimat ve meşrutiyet yıllarındaki çeşitli dinî grupların ve entelektüel çevrelerin tasavvufî hayata bakışını bilir.
3   Cumhuriyet dönemine geçildiğinde dinî ve tasavvufî hayatla ilgili yapılan hukukî değişiklik ve düzenlemeleri öğrenir.
4   Bu düzenlemelerin tarihî süreç içerisinde ortaya çıkardığı müsbet ve menfî sonuçları bilir.
5   Günümüzde faaliyet gösteren belli başlı tasavvuf gruplarını tanır. Ülkemizde tasavvufî hayatın geleceği ile ilgili bazı öngörülerde bulunur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanzimat ve Meşrutiyet Yılları
2 Tanzimat ve Meşrutiyet Döneminde Din ve Din Adamları
3 İslâmcıların İttihâd ve Tarakkî ile Münâsebetleri
4 Tasavvuf Mensuplarının İslâmcılar ve İttihâd ve Terakkî ile İlişkileri
5 Tekkeleri Islâh Çalışmaları
6 Tekkeleri Islâh Çalışmaları
7 ARA SINAV HAFTASI
8 ARA SINAV HAFTASI
9 Meclis-i Meşâyih Kurumu
10 Meclis-i Meşâyih Kurumu
11 Tasavvuf Alanında Çıkan Dergiler
12 Tasavvuf Alanında Çıkan Yayınlar
13 Mevlevîler ve Jön Türkler
14 Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Sufi Geleneğin Taşıyıcıları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1- 20. Yüzyılda Din, Tasavvuf ve Tarîkatlar, (ed. Hasan Onat, Demokrasi Platformu Dergisi)
2- İsmail Kara, İslamcıların Siyasi Görüşleri, İstanbul 1994.
3- Mustafa Kara, Türk Tasavvuf Tarihi Araştırmaları, İstanbul 2005.
4- Mustafa Kara, Din, Hayat ve Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, İstanbul 1990.
5- Mustafa Kara, Metinlerle Günümüz Tasavvuf Hareketleri, İstanbul 2002.
6- İsmail Kara, Cumhuriyet Türkiye'sinde Bir Mesele Olarak İslâm, İstanbul 2008.
7- İsmail Kara, Şeyh Efendi'nin Rüyasındaki Türkiye, İstanbul 1998.
8- A. Cahit Haksever, Mevlevîler ve Jön Türkler, H Yay.
9- Rüya Kılıç, Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Sufi Geleneğin Taşıyıcıları, Dergâh Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

suleyman.gokbulut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 179

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.14
ÖK.23
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.52