DERS ADI

: Eleştirel Söylem Çözümlemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5066 Eleştirel Söylem Çözümlemesi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, çeşitli söylem türlerini eleştirel bir yaklaşımla ele almak ve çözümlemek; bu bağlamda, konunun temel kavramları olan söylem (dil kullanımı)-toplum-ideoloji-güç dil ilişkileri üzerinde durularak yazılı ve sözlü metinler üzerinde örnek çözümlemeler gerçekleştirmek ve böylece öğrencilerin metinlerdeki örtük ideoloji ve bunu toplumsal etkileri konusunda eleştirel bir bakış açısı sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eleştirel Söylem Çözümlemesi Yaklaşımını ve inceleme alanlarını açıklayabilmesi
2   Eleştirel Söylem Çözümlemesi Yaklaşımında kullanılan temel terimleri ana hatlarıyla belirtebilmesi
3   Eleştirel Söylem Çözümlemesi Yaklaşımında kullanılan temel terimleri ve kavramları örneklerle açıklayabilmesi
4   Yazılı ve sözlü metinleri Eleştirel Söylem Çözümlemesi Yaklaşımı çerçevesinde
5   Yazılı ve sözlü metinleri Eleştirel Söylem Çözümlemesi Yaklaşımı çerçevesinde
6   Eleştirel Söylem Çözümlemesi Yaklaşımı çerçevesinde incelediği yazılı ve sözlü metinlerden elde ettiği bulguları yorumlayabilmesi ve bu konuda bir araştırma yazısı üretebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Söylem Çözümlemesi: kapsamı ve inceleme alanları
2 Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Tanımı ve Kapsamı
3 Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Temel terim ve kavramlar
4 Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Anahtar sözcükler
5 Eleştirel Söylem Çözümlemesi:inceleme alanları ve yöntemleri
6 Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (1)
7 Ara sınav
8 Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (2)
9 Toplumbilişsel Yaklaşım (1)
10 Toplumbilişsel Yaklaşım (2)
11 Eytişimsel-İlişkisel Yaklaşım (1)
12 Eytişimsel-İlişkisel Yaklaşım (2)
13 Söylem-tarihsel Yaklaşım (1)
14 Söylem-tarihsel Yaklaşım (2)
15 Örnek çözümlemeler
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Coulthard, C. R. C.and Coulthard, M. (haz.) (2003). Readings in Critical Discourse Analysis. Routledge.
Ekici, C., & Ercan, G. S. (2019). Gazete Köşe Yazıları Söyleminde Süreç Seçimi: Toplumsal Cinsiyet ve Politik İdeoloji Etkisi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 30(1), 123-144.
Ercan, G. S (2018). Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi. (İçinde) Can, Ö. (ed.) Dilbilim Kuramları: İki Düzlem Beş Kuram, İthaki Yayınları.
Ercan, G. S., & Danış, P. (2019). Söylem, Söylem Çözümlemesi ve Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Tanımları ve Kapsamları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 527-552.
Fairclough, N. (2013). Critical Discourse Analysis: The critical study of language. Routledge.
Fairclough, N. (2017). CDA as dialectical reasoning. (içinde) The Routledge handbook of critical discourse studies, pp. 13-25. Routledge.
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. (2013). Halliday's introduction to functional grammar. Routledge.
Hart, C., ve Cap, P. (Eds.). (2014). Contemporary critical discourse studies. Bloomsbury Publishing.
Richardson, J. E. (2007). Analysing Newspapers. NY: Palgrave Mac Millian.
Van Dijk, T. A. (2015). Critical discourse analysis. (İçinde) Tannen, D., Hamilton, H.E., & Schiffrin, D. (eds.) The handbook of discourse analysis, 466-485. Wiley
Van Dijk, T. A. (2017). Socio-cognitive discourse studies. In The Routledge handbook of critical discourse studies, pp. 26-43. Routledge.
Waugh, L. R., Catalano, T., Al Masaeed, K., Do, T. H., & Renigar, P. G. (2016). Critical discourse analysis: Definition, approaches, relation to pragmatics, critique, and trends. (içinde) Capone, A. ve J.L. Mey (haz.) In Interdisciplinary studies in pragmatics, culture and society (ss. 71-135). Springer
Wodak, R. (2001). What is CDA about- a summary of its history, important concepts and its developments. (içinde) Wodak, R., ve Meyer, M. (haz..) Methods for critical discourse analysis. Sage.
Wodak, R., & Meyer, M. (2016). Methods of Critical Discourse Analysis 3rd Edition. Sage.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma
Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6 ödevler, dönem projesi, sunumlar ve derse etkin katılım göz önünde bulundurularak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Öğrenci Sunumları 10 2 20
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 3 30
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.122
ÖK.222
ÖK.333
ÖK.433
ÖK.533
ÖK.644