DERS ADI

: Biçimbilim Kuramları II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5064 Biçimbilim Kuramları II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZGE CAN ERDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dillerin biçimbilimsel dizgelerini araştırmak ve çözümlemek amacıyla ilke ve yöntem oluşturmak için, alanyazında var olan kuramları anlamayı ve Türkçeye uygulanabilirliğini ölçmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biçimbilim kuramlarını tanıması,
2   Dillerdeki biçimbilim dizgelerini saptayabilmesi ve çözümleyebilmesi,
3   Biçimbilimin dil mekanizmasını açıklamada nasıl kullanılacağına yönelik ilke ve yöntemler geliştirebilmesi,
4   Gerçek dillerden alınan örneklemler üzerinden evrencelere ulaşması, ve değiştirgenleri açıklayabilmesi
5   Gerçek dillerden alınan örneklemler üzerindeki değiştirgenleri belirleyebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Biçimbilime duyulan gereksinim, sözcüklerin oluşumu, biçimbirim belirlemede yaşanan güçlükler, biçim-sesbilgisel bulgular items vs. processes in morphology Spencer, A. (1991). Morphological theory: An introduction to word structure in generative grammar. Wiley-Blackwell.
2 Sözcük-temelli yaklaşım, biimbirim-temelli yaklaşım, biçim-sözdizimsel bulgular, öbek yapıların biçimbilim çerçevesinde tartışılması , uyum kuramı, biçimlenme süreçleri Spencer, A. (1991). Morphological theory: An introduction to word structure in generative grammar. Wiley-Blackwell. Bybee, J. L. (1988). Morphology as lexical organization. Theoretical morphology, 119141. Marantz, A. (1997). No escape from syntax: Don't try morphological analysis in the privacy of your own lexicon. University of Pennsylvania working papers in linguistics, 4(2), 14.
3 Biçimbilim ve Zihin I Hall, C. J. (2014). Morphology and Mind (RLE Linguistics C: Applied Linguistics): A Unified Approach to Explanation in Linguistics. Routledge.
4 Biçimbilim ve Zihin II Hall, C. J. (2014). Morphology and Mind (RLE Linguistics C: Applied Linguistics): A Unified Approach to Explanation in Linguistics. Routledge.
5 Çekimsel Biçimbilim Stump, G. T. (2001). Inflectional morphology: A theory of paradigm structure (Vol. 93). Cambridge University Press.
6 Türetimsel Biçimbilim Van Hout, A., & Roeper, T. (1998). Events and aspectual structure in derivational morphology. MIT Working Papers in Linguistics, 32, 175-220.
7 Türkçe Üzerinde Uygulamalar ve Tartışmalar
8 Arasınav
9 Dağılımsal Biçimbilim I Halle, M., & Marantz, A. (1994). Some key features of Distributed Morphology. MIT working papers in linguistics, 21(275), 88.
10 Dağılımsal Biçimbilim II Embick, D., & Noyer, R. (2007). Distributed morphology and the syntax/morphology interface. The Oxford handbook of linguistic interfaces, 289-324.
11 Kuruluş Biçimbilim I Booij, G. (2010). Construction morphology. Language and linguistics compass, 4(7), 543-555.
12 Kuruluş Biçimbilim II Booij, G. (2010). Construction morphology. Language and linguistics compass, 4(7), 543-555.
13 Sunum I: Kuramların Türkçede İşlerliği
14 Sunum II: Kuramların Türkçede İşlerliği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Beard, R. (1995). Lexeme-morpheme Base Morphology: A General Theory of Inflection and Word Formation (SUNY Series in Linguistics). State University of New York Press.
Booij, G. (2010). Construction morphology. Language and linguistics compass, 4(7), 543-555.
Bybee, J. L. (1988). Morphology as lexical organization. Theoretical morphology, 119141.
Embick, D., & Noyer, R. (2007). Distributed morphology and the syntax/morphology interface. The Oxford handbook of linguistic interfaces, 289-324.
Hall, C. J. (2014). Morphology and Mind (RLE Linguistics C: Applied Linguistics): A Unified Approach to Explanation in Linguistics. Routledge.
Halle, M., & Marantz, A. (1994). Some key features of Distributed Morphology. MIT working papers in linguistics, 21(275), 88.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 PRJ PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + PRJ * 0.20 + SUN * 0.20 + YYS* 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + PRJ* 0.20 + SUN * 0.20 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2,3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4 ve 5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Özge Can

Edebiyat Fakültesi Dilbilim Bölümü C blok

Telefon: +90 (232) 412 8633

E-Posta: ozge.can@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı Günleri 12.00-12.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 17 17
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 5 5
Proje Hazırlama 1 13 13
Ödev Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 1 1
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15555
ÖK.25
ÖK.3
ÖK.45
ÖK.55