DERS ADI

: Yabancı Dil Olarak Türkçe

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5050 Yabancı Dil Olarak Türkçe SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Türkçenin sözvarlığındaki anlamsal ve kültürel ilişkilerin öğrenciye aktarılması. Sözcük öğretimi ile ilgili yaklaşımlar, yöntemler ve tekniklerin açıklanması. Öğrencilerin bu teknik ve yöntemleri kullanmayı öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Sözvarlığını kavrama
2   2. Sözvarlığı ve kültür arasındaki ilişkiyi fark etme
3   3. Sözcük ve bağlam ilişkisini kavrama
4   4. Dil öğretiminde sözvarlığının önemini fark etme
5   5. Dilsel beceriler içinde sözvarlığı öğretimi gerçekleştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yabancı Dil olarak Türkçe Öğretimi hakkında genel bilgiler
2 Sözvarlığı nedir Sözvarlığının içinde neler yer alır
3 Sözvarlığında Anlamsal İlişkiler
4 Sözvarlığında Anlamsal İlişkiler
5 Sözvarlığında Kültürel Öğeler (Deyimler, Atasözleri)
6 Sözcük oluşturma Biçimleri
7 Dil düzeylerine göre sözvarlığı
8 Arasınav
9 Dil Öğretiminde Bağlam
10 Bağlam ve sözcük öğretimi
11 Metinler yoluyla sözcük öğretimi
12 Dilsel Beceriler ve Sözvarlığı
13 Bir grup sözcüğün sınıf içinde öğretimi ile ilgili uygulamalar
14 Bir grup sözcüğün sınıf içinde öğretimi ile ilgili uygulamalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

GÜNAY, V. Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yayınları
GÜNAY, V. Doğan (2004) Dil ve İletişim, İstanbul: Multilingual Yayınları
ADALI, Oya (1979) Türkiye Türkçesinde Biçimbirimler, Ankara: TDK Yayınları.
AKSAN, Doğan (1998) Anlambilim Konuları ve Türk Anlambilimi, Ankara: Engin Yayınları
AKSAN, Doğan (1999) Türkçenin Gücü, 4. Baskı, Ankara: Bilgi yayınevi
AKSAN, Doğan (2000) Türkçenin Sözvarlığı, Ankara: Engin yayınları
AKSAN, Doğan (2002) Anadilimizin Söz Denizinde, Ankara: Bilgi Yayınevi.
AKSAN, Doğan (2007) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK Yayınları
GUIRAUD, Pierre (2001) Anlambilim, İstanbul: Multilingual Yayınları.
Günay, V.D. (2007), Sözcükbilime Giriş, Multilingual Yayınları: İstanbul.
HATİPOĞLU, Vecihi, Prof. Dr. (1981) Türkçenin Ekleri, Ankara: TDK Yayınları
HATİPOĞLU, Vecihi, Prof. Dr. (1982) Türkçenin Sözdizimi, 2. baskı, Ankara: AÜ DTCF Basımevi.
KIRAN, Zeynel; KIRAN, Ayşe (2001) Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık
TAMBA-MECZ, Irène (1998) Anlambilim, Çev. Necmettin Sevil, İstanbul: İletişim Yayınları, Cep Üniversitesi
VARDAR, Berke (2003) Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

funda.uzdu@deu.edu.tr
fundauzdu@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.134515
ÖK.234515
ÖK.33455
ÖK.44455
ÖK.54455