DERS ADI

: Sözlükbilim Çalışmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5087 Sözlükbilim Çalışmaları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FUNDA UZDU YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrenciyi temel sözlükbilimsel kavram ve terimlerle tanıştırmanın yanı sıra, öğrencinin sözlüklerin niteliksel değerlendirmesini yapabilmesini ve yerinde kullanabilmesini sağlamakla beraber sözlükbilimi ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri aktarmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözlükbilimi ile ilgili kuramsal bilgileri sıralayıp, tanımlayabilmesi
2   Sözlüğü oluşturmak için gereken kaynakçayı derleyebilmesi
3   Grup çalışmalarıyla sözlük hazırlayabilmesi
4   Bir sözlüğün yapısını inceleyip, analiz edebilmesi
5   Bir sözlüğün niteliksel değerlendirmesini yapabilmesi beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcükbilimi ve Sözlükbilimi ilişkisi Sözlükbilimi nedir
2 Abece sırasının temel alınıp alınmamış olmasına göre sözlükler
3 Sözlükbiliminin geçmişi
4 Sözlük nedir Sözlüklerin sınıflandırılması
5 Sözlük tipolojisi Sözlük türleri
6 Bir ya da birden çok dilin sözvarlığını işleme bakımından sözlükler
7 Ele alınan sözvarlığının niteliğine göre sözlükler.
8 Ara sınav
9 Sözlük yapısı Sözlüğün genel yapısı
10 Sözlüğün iç unsurları
11 Sözlüğün dış unsurları
12 Uygulama 1 Sözlüğün özelliklerini ve niteliğini belirleme
13 Uygulama 2 Sözlük hazırlaması
14 Uygulama 3 Sözlük hazırlaması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim 3. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Fontenelle, Thierry (2008) Practical Lexicography: a Reader. Oxford: Oxford University Press.
Hartmann, Reinhard (2001) Teaching and Researching Lexicography (Applied Linguistics in Action). Pearson ESL.
Landau, Sidney (1989) Dictionaries: the Art and Craft of Lexicography. Cambridge: Cambridge University Press.
Svensén, Bo (2009) A Handbook of Lexicography: the Theory and Practice of Dictionary-Making. Cambridge: Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kamil.iseri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe
10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 2 25 50
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1533
ÖK.2533
ÖK.3533
ÖK.4533
ÖK.5532