DERS ADI

: Dilbilimde Kuramlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5093 Dilbilimde Kuramlar SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin dilbilimin tarihini ve geçmişten günümüze dilbilim akım ve kuramlarını kavramalarını ve bu kuramlar arasındaki ilişkiyi benzerlikleri ve karşıtlıkları açısından tartışmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrencinin
2   1- Tarihte ilk dilbilim çalışmalarını açıklayabilmesi
3   2- Dilbilimde temel düşünce ve akımları belirtebilmesi
4   3- Dilbilim kuram ve akımları arasındaki benzerlikleri tartışabilmesi
5   4- Dilbilim kuram ve akımları arasındaki farklılıkları tartışabilmesi
6   5- Dilbilim kuram ve akımları arasındaki ilişkiyi araştırıp sorgulayabilmesi
7   6- Dilbilim kuramlarında yer alan temel kavramları belirtebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilim tarihine bir bakış (1)
2 Dilbilim tarihine bir bakış (2)
3 20. yy.ın ilk yarısında dilbilim: Yapısalcılık: Ferdinand de Saussure, Cenevre Dilbilim Okulu
4 Prag Okulu
5 Fransız İşlevsel Dilbilim Okulu
6 Kopenhag Dilbilim Çevresi
7 Amerikan Yapısalcılığı
8 Ara sınav
9 Üretici Dilbilim yaklaşımları: Chomsky
10 Üretici Dilbilim yaklaşımları: Chomsky
11 Dile İşlevsel Yaklaşımlar: İşlevsel Dilbilgisi
12 Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi
13 Bilişsel Dilbilgisi
14 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Bloor, T. ve Bloor, M. (2004). The Functional Analysis of English. London: Arnold.
Campbell, L. (2001). The History of Linguistics. (içinde) The Handbook of Linguistics. Aronoff, M. ve Rees-Miller, J. (haz.), ss. 1-17. Blackwell Reference on line.
Croft, W. & Cruse, D. A. (2004). Cognitive Linguistics. CUP
Dik, S. C. (1978). Functional Grammar. New York: North-Holland.
Eggins, S. (1994). An Introduction to Systemic Functional Linguistics. London and NY: Continuum.
Fischer, S. R. (2013). Dilin Tarihi. İstanbul: Yaylacık Robins, R. H. (1997). A Short History of Linguistics. London: Longman.
Halliday, M.A.K. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold.
Kıran, Z. (1996). Dilbilim Akımları. Ankara: Onur
Langacker, R. (2008). Cognitive Grammar: A Basic Introduction. OUP.
Rıfat, M. (2000). XX. yy.da dilbilim ve göstergebilim kuramları 1. İstanbul: Om Kuram.
Rıfat, M. (2000). XX. yy.da dilbilim ve göstergebilim kuramları 2. İstanbul: Om Kuram.
Radford, A. (1999). Syntax: A Minimalist Introduction. CUP.
Radford, A. (2004). Minimalist Syntax: Exploring the Structure of English. CUP.
Taylor, J. (2002). Cognitive Grammar. OUP.
Uzun, N. E. (2000). Ana çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe. İstanbul: Multilingual.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum ve tartışma
2. Soru-Yanıt
3. Haftalık okumalar
4. Sunum
5. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev, sunum ve sınıf içi tartışmalarla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Öğrenclerin ders öncesi verilen metinleri okuyarak dersteki tartışmalara katılmaları beklenmektedir.
4. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

songul.ercan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 3 14 42
Sunum Hazırlama 3 14 42
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 226

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.15453
ÖK.25453
ÖK.35453
ÖK.45453
ÖK.55453
ÖK.65453
ÖK.75453