DERS ADI

: Yönetim ve Organizasyon Teorileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İYO 5001 Yönetim ve Organizasyon Teorileri ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Yönetim ve Organizasyon Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. EBRU TOLAY

Dersi Alan Birimler

Yönetim ve Organizasyon Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı, 1950'li yıllarda ortaya çıkan ve Örgüt Kuramı ya da Örgüt Teorisi olarak ifade edilen bilimsel alanın ortaya çıkışı, önemi, temelleri, odaklandığı konular ve analiz düzeyleri hakkında detaylı bilgi vermek; örgüt teorilerinin kronolojik ve paradigmatik gelişimini analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda işlevselci, yapısal-işlevselci yaklaşımlar, iktisadi örgüt teorileri, açık sistem doğal örgüt modelleri, yorumlayıcı yaklaşım ve eleştirel teori ile postmodern yaklaşım derinlemesine incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1950'li yıllarda ortaya çıkan ve Örgüt Kuramı olarak ifade edilen bilimsel alanın ortaya çıkışı, önemi, temelleri, odaklandığı konular ve analiz düzeyi hakkında detaylı bilgi sahibi olmak.
2   Örgüt kuramının kronolojik gelişimini ve sınıflandırılmasını öğrenmek. Bu bağlamda, işlevselci, yapısal-işlevselci yaklaşımları, iktisadi örgüt teorilerini, açık sistem doğal örgüt modellerini, yorumlayıcı yaklaşımı, eleştirel teoriyi ve postmodern yaklaşımı tanımak.
3   Doğa bilimlerinde yaşanan önemli paradigma değişimlerinin (Newton mekaniği, Einstein'ın İzafiyet Teorisi, Kuantum Fiziğinde yaşanan gelişmeler gibi) Örgüt Kuramları alanına yansımalarını tartışabilme becerisi kazanmak.
4   Örgütlere ve yönetsel konulara farklı perspektiflerden bakabilme ve bu perspektiflerin sunduğu araçlardan yararlanarak sorunları çözebilme yeteneği kazanmak.
5   Örgüt kuramlarını analiz düzeylerine göre (birey, grup, örgüt, örgütler arası ve örgüt toplulukları) değerlendirme yeteneği kazanır. Böylece, yönetici bakış açısı ile olay ve olgular karşısında, konuyu hangi düzeyden başlayarak ele alması gerektiğini öğrenmek.
6   Örgüt kuramlarını, Gareth Morgan'ın geliştirdiği metaforlar/benzetmeler ışığında (makine, organizma, beyin, kültür, siyasal sistem, ruhsal hapishane, akış ve dönüşüm, tahakküm araçları) değerlendirebilme becerisi kazanmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Örgüt Kuramını Anlamak: Tanımı, Önemi, Temelleri ve Evrimi
2 Sanayileşme Öncesi Dönem: Antik Uygarlıklarda ve Orta Çağda Yönetim
3 Sanayi Devriminde Yönetim ve Bilimsel Yönetim Çağı
4 Klasik Ekol: Bilimsel Yönetim Yaklaşımı
5 Klasik Ekol: Yönetim Süreci Yaklaşımı
6 Klasik Ekol: Bürokrasi Yaklaşımı
7 Neo-Klasik Ekol: Hawthorne Araştırmaları ve Dönem Düşünürlerinin Görüşleri
8 Modern Ekol: Sistem Yaklaşımı
9 Modern Ekol: Durumsallık Yaklaşımı (Örgüt Yapısı-Çevre-Teknoloji Araştırmaları)
10 İktisadi Örgüt Kuramları (1): Vekâlet Kuramı
11 İktisadi Örgüt Kuramları (2): İşlem Maliyetleri Kuramı
12 Açık Sistem Doğal Örgüt Modelleri (1): Örgütsel Ekoloji Kuramı
13 Açık Sistem Doğal Örgüt Modelleri (2): Kaynak Bağımlılığı Kuramı
14 Açık Sistem Doğal Örgüt Modelleri (3): Kurumsallaşma Kuramı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Örgüt Teorisi - Ali Ekber Akgün, Halit Keskin, İpek Koçoğlu
2. Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim - Gareth R. Jones
3. Örgüt Kuramları - Derleyenler: A. Selami Sargut, Şükrü Özen
4. Örgüt Kuramları - Derleyenler: H. Nejat Basım, Cenk Sözen
5. Örgüt Kuramı - Editörler: Deniz Taşçı, Erkan Erdemir
6. Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor - Gareth Morgan
7. Örgüt Kuramları ve Tasarımını Anlamak - Richard L. Daft
8. İşletme Yöneticiliği - Tamer Koçel

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konular kuramsal düzeyde incelenecek ve tartışılacaktır. Sözlü anlatım, görsel araçlar, tartışma, soru-cevap, örnek olay analizi ve bilimsel makale okuma ve değerlendirme gibi öğretim yöntemleri kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler, ara sınav ve final sınavı ile birlikte dersteki tartışmalara katılmalarına ve örgüt kuramları ile ilgili güncel bir makaleyi değerlendirmeyi içeren dönem içi çalışmasına göre değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin sınıf içi tartışmalara katılması önemlidir. Ara sınav ve final sınavı için yöneltilen sorular genel olmayıp spesifiktir. Bu nedenle çözümlemeler, terminolojinin doğru ve yerinde kullanımı ile yapılmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ebru.tolay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başlangıcında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Final Sınavı 1 4 4
Vize Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61