DERS ADI

: Müzik, Teknoloji ve Kültür: Elektriksel ve Sayısal Çağ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5046 Müzik, Teknoloji ve Kültür: Elektriksel ve Sayısal Çağ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ALİ CENK GEDİK

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders, kültürel çalışmalar ile bilim ve teknoloji çalışmalarından faydalanarak teknoloji ve kültür ilişkisini müzikoloji, etnomüzikoloji disiplinlerinde ve popüler müzik çalışmaları alanında müzik odaklı inceleyen birikim üzerine temellenir. Bu anlamda teknoloji, sadece belirli teknik buluşlar olarak değil aynı zamanda bu teknik buluşların üretim, depolama, dağıtım ve tüketimde kullanımlarıyla ortaya çıkan politik, ekonomik, toplumsal ve kültürel bir süreç olarak ele alınır. Ders, bu disiplinlerarası perspektifin tarihsel olarak müzik, teknoloji ve kültür ilişkisi üzerinden ilgili kuramsal ve yöntemsel yaklaşımların vaka çalışmaları ile zenginleştirilerek sunulması ve tartışılmasını ve dersi alan öğrencinin bu alanda akademik üretimde bulunmasını amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; teknolojiyi üretim, depolama, dağıtım ve tüketimde kullanımlarıyla ortaya çıkan politik, ekonomik, toplumsal ve kültürel bir süreç olarak çok boyutlu biçimde tanımlayabilmesi,
2   Kültürel çalışmalardaki teknoloji üzerine çalışmalarla ile bilim ve teknoloji çalışmalarındaki temel kavram ve kuramları müzik araştırması bağlamında tanımlayabilmesi,
3   Müzikoloji, etnomüzikoloji disiplinlerinde ve popüler müzik çalışmaları alanında müzikle ilgili teknolojileri ele alan yaklaşımları kavrayabilmesi,
4   Müzikle ilgili teknolojileri temel düzeyde teknik boyutuyla kavrayabilmesi,
5   Dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyesi ile öğrencinin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Politik, ekonomik, toplumsal ve kültürel bir süreç olarak teknoloji
2 Makine çağı ve öncesinde müzikle ilgili teknolojiler
3 Çalgı teknolojileri Elektriksel ve sayısal çağ
4 Müzik kayıt teknolojileri Elektriksel ve sayısal çağ
5 Müzik seslendirme teknolojileri Elektriksel ve sayısal çağ
6 Müzik dinleme teknolojileri Elektriksel ve sayısal çağ
7 Kültürel çalışmalarda teknoloji incelemeleri Elektriksel ve sayısal çağ
8 Bilim ve teknoloji araştırmaları Elektriksel ve sayısal çağ
9 Müzikoloji ve etnomüzikoloji disiplinlerinde teknoloji çalışmaları Elektriksel ve sayısal çağ
10 Popüler müzik araştırmalarında teknoloji incelemesi Elektriksel ve sayısal çağ
11 Disipliner müzik araştırmasında teknoloji kullanımı Elektriksel ve sayısal çağ
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları
14 Dönem ödevi sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bates, Eliot. 2013. Popular Music Studies and the Problems of Sound, Society and Method. iaspm@journal 3 (2) http://dx.doi.org/10.5429/2079-3871(2013)v3i2.2en (accessed 14 February 2011).
Bayley, Amanda. 2010. Recorded Music: Performance, Culture and Technology. Cambridge: Cambridge University Press.
Cook, Nicholas, Eric Clarke, Daniel Leech-Wilkinson, and John Rink. Eds. 2009. The Cambridge Companion to Recorded Music. Cambridge: Cambridge University Press.
D'escriva´n, Julio. 2012. Music Technology, New York: Cambridge University Press.
Erlmann, Veit. 2004. Hearing Cultures: Essays on Sound, Listening, and Modernity. Oxford: Berg.
Frith, Simon and Simon Zagorski-Thomas. 2012. The Art of Record Production: An Introductory Reader for a New Academic Field. Ashgate Popular and Folk Music Series.
Gedik, Ali C. and Barış Bozkurt. 2009. Evaluation of The Makam Scale Theory of Arel For Music Information Retrieval on Traditional Turkish Art Music. Journal of New Music Research 38(2): 103-116.
Gedik, Ali C., Barış Bozkurt and Cem Çırak. 2012. A Computational Study on Divergence Between Theory and Practice of Tanbur Fretting. Journal of Interdisciplinary Music Studies, (JIMS) 6(1): 87-113.
Gedik, Ali C. 2013. Yeni Medyada Müzik Teknolojisinin Yeni Sorunsalı: Müzik Bilgi Erişimi. Burak Özçetin, Gamze Göker, Günseli Bayraktutan, İdil Sayımer, Tuğrul Çomu, eds., Yeni medya Çalışmaları Kuram, Yöntem, Uygulama ve Siyasa I. Ulusal Kongresi, Kongre Kitabı. s. 505-512. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
Gedik, Ali C. 2014. Marksizmin Doğa Bilimlerinden Kopuşunu Müzik Bilimleri Tarihi Üzerinden Düşünmek. Alper Dizdar, ed., Bilim Üzerine Marksist Tartışmalar: Marksizm Bilime Yabancı mı . s. 137-159. İstanbul: Yazılama Yayınevi.
Gedik, Ali C. 2015a. Engel(s)siz Marksizm: Marksizmde İki Kültür Problemine dair bir Müzik Bilimcinin düşünceleri. Ali C. Gedik, ed., Bilim Üzerine Marksist Tartışmalar: Marksizm ve İki Kültür. s. 95-138. İstanbul: Bilim ve Gelecek Yayınevi.
Gedik, Ali C. 2015b. Akademik bir Disiplin olarak Müzik Teknolojisinin Anatomisine Doğru. Porte Akademik: Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi 11: 9-27.
Greende, Paul D. and Thomas Porcello. Eds. 2005. Wired for Sound: Engineering and Technologies in Sonic Cultures, Middletwn: Wesleyan University Press.
Meintjes, Louise. 2003. Sound of Africa!: Making Music Zulu in a South African Studio. Durham: Duke University Press.
Sterne, Jonathan. 2003. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Durham, NC: Duke University Press.
Taylor, Timothy. 2001. Strange Sounds: Music, Technology and Culture. London and New York: Routledge.
Thompson, Emily. 2002. The Soundscape of Modernity: Architectural Acoustics and the Culture of Listening in America 1900 -1930. Cambridge: MIT Press,.
Zagorski-Thomas, Simon. 2014. The Musicology of Record Production. Cambridge: Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, müzikle ilgili teknolojilerin teknik olarak tanımlanması ve daha sonra da bu teknolojilerin müzikoloji, etnomüzikoloji disiplinlerinde ve popüler müzik çalışmaları alanında geliştirilen temel kavramların ve teorilerin gözden geçirilmesi ve bu birikimle müzikle ilgili teknolojilerin çözümlenmesini içeren örnek metinler (kitap, kitap bölümü, makale vb) temelinde işlenir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60'ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve müziğin kültürel çalışmaları bağlamı ile ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlanma problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, kültürel çalışmaların belli bir kavramının, teorisinin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Ali Cenk Gedik
cenk.gedik(at)gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 10.00-12.00
Cuma: 13.30-15.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1111
ÖK.24443334
ÖK.314355
ÖK.4455
ÖK.5455