DERS ADI

: Korumada Kavram ve Yöntemler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CON 5087 Korumada Kavram ve Yöntemler SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders; ulusal ve uluslararası alanda tarihsel kentsel alanların korunmasına ilişkin literatürde yer alan temel kavramlar ve analiz ve müdahale yöntemlerinin öğretilmesi ve tartışılması yoluyla, öğrencilerin kentsel koruma sürecine ait özgün terminoloji ve yöntemleri öğrenmesini, tarihsel çevreler için en uygun yöntemleri seçebilmesini ve koruma uygulamalarını değerlendirme ve eleştirme yeteneğini kazanmalarını hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koruma sürecine özgü terminolojiyi tanımlayabilecek, (bilgi)
2   Koruma sürecinin analiz ve müdahale aşamalarını tanımlayabilecek, (bilgi)
3   Koruma sürecindeki müdahale biçimleri arasındaki farkları ayırt edebilecek, (kavrama)
4   . Koruma alanına uygun yöntemleri seçebilecek, (uygulama)
5   Koruma alanlarına uygun müdahale biçimleri ve yöntemleri uygulayabilecektir. (uygulama)
6   Koruma alanlarındaki müdahale yöntemlerini karşılaştırabilecek, (analiz)
7   Koruma sürecine özgü kavramlar ve müdahale biçimlerini tartışabilecek. (analiz)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kültür varlığı, varlık değeri, kültür katmanı, kültürel miras, somut ve somut olmayan kültürel miras kavramları
2 Tarihsel kentsel alanların korunması sürecinde korunacak anıt, sivil mimari örneği ve koruma alanı kavramları ve yasalardaki yerleri
3 Tarihsel kentsel alanlarda eskime süreci ve koruma müdahalelerine duyulan gereksinimler
4 Tarihsel kentsel alanlarda tespit-tescil ve belgeleme çalışmaları
5 Koruma ve yenileme çalışmaları olarak restitüsyon, basit onarım, restorasyon, rekonstrüksiyon süreçleri
6 Koruma amaçlı imar planı ve koruma amaçlı imar planının analitik süreci
7 Bütünleşik koruma yaklaşımı, yerinde (in-situ) koruma ve korumada bağlamsal yaklaşımlar
8 Kültürel mirasın yönetimine ilişkin yaklaşımlar
9 Önlemsel/önleyici koruma yaklaşımları I
10 Önlemsel/önleyici koruma yaklaşımları II
11 Koruma çalışmalarında risk azaltma yaklaşımı
12 Koruma alanında sosyal yapının sürdürülmesine yönelik çalışmalar ve katılımcı yaklaşımlar
13 Ödev sunumları ve tartışma
14 Ödev sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Erder, C. (2007). Tarihi çevre bilinci. İstanbul: Yem Yayınevi.
Kuban, D. (2001). Türkiye de kentsel koruma, kent tarihleri ve koruma yöntemleri. İstanbul:
Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Yardımcı kaynaklar:
Tekeli, İ. (2003). Modernite projesi içinde yapıların ve kentsel dokuların korunması
sorunsalı ,. Her dem yeşil yapraklı bir ağaç, Cevat Erder e armağan içinde (71-81) (N. Ş.
Güçhan, Der.). Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Ashworth, G.J. ve Tunbridge J.E. (1999). Old Cities, New Pasts: Heritage Planning in Selected Cities of Central Europe , V:49 N:1Geo Journal içinde (105-116) Netherlands: Kluwer Academic Publisher.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler konuları dersleri dinleyerek ve tartışmalara katılarak öğrenecekler ve aynı zamanda kendilerine Dönemin 5. haftasında verilecek ödevleri hazırlayarak ve sunarak öğreneceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanıma (Bilgi), Ayırt Etme ve Uygulama (Kavrama) Ara Sınav,
Tartışma ve Seçme (Analiz) Ödev/Sunum ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 55 55
Sunum Hazırlama 1 15 15
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.511
ÖK.61
ÖK.71