DERS ADI

: Hücre Temelli Biyosensörler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BYT 6007 Hücre Temelli Biyosensörler SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞENOL ALPAT

Dersi Alan Birimler

Biyoteknoloji Doktora
Biyoteknoloji Bütünleşik Doktora
Biyoteknoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

21.yüzyılda elektronik ve biyolojinin entegrasyonuna tanık olmaktayız. Biyomedikal alanda çalışan mühendis ve araştırmacılar için biyoelektronik ve biyosensorler özel bir ilgi alanı haline gelmiştir. Enzimlerin izolasyonu, saflaştırılması ve immobilizasyonu genellik çok zor bir süreçtir. Bu güçlükler hücre temelli biyosensörler ile giderilebilir. Bazı enzimler izolasyon ve immobilizasyon sırasında aktivitelerini kaybedebilir bu risk hücre temelli biyosensörler ile azaltılabilinir. Enzimler hücrenin doğal ortamında oldukça stabildirler. Komplike yapay multi enzim sistemlerinden kaçınarak hücredeki çok basamaklı enzim reaksiyonlarının kullanılması daha mümkündür. Koenzimler ve aktivatörler hücrelerde sık bulunmaktadır bunda dolayı bunların ortama ilave edilmesine gerek yoktur. Rejenerasyonları hücrede gerçekleşebilmektedir. Geliştirilen hücre temelli biyosensörler günümüzde pek çok alanda uygulama imkanı bulmuştur. Ders kapsamında hücre temelli biyosensörlerin hazırlanması, hücrelerin elektrotlarda immobilizasyonu, seçiçililikleri ve seçiçiliğin geliştirilmesi, sağlıkta ve diğer endüstri alanlarında kullanımlarına örneklerler verilecek ve ilgili literatürler ders süresince incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özellikle biyosensörler mikrobiyal olanlar hakkında bir fikir sahibi olmak.
2   Kullanılan yöntemlerin avantajları / dezavantajlarını keşfetmek ve karşılaştırmak.
3   Mikrobiyal biyosensörler tarafından hedeflenen analiti belirlemek için stratejik planlar yapabilmek.
4   Mikrobiyal biyosensörler için mikroorganizma immobilizasyon stratejileri tasarlayıp geliştirebilmek.
5   Biyosensör çalışmalarında kullanılan elektrokimyasal teknikleri anlayıp kullanabilmek.
6   Araştırmanın sonuçlarını inceleyip yorumlayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hücre temelli biyosensor tanımı 1.1. Hücre temelli ve enzim biyosensörlerinin karşılaştırlması 1.2. Hücre temelli biyosensör tipleri 1.3. Hücre temelli biyosensör fonksiyonlarının prensipleri
2 Basit Hücre temelli biosensorlerin yapımı ve özellikleri 2.1. Mikrobiyal biyosensörler 2.2. Doku Biyosensörleri 2.3. Hibrid Biyosensörler
3 Hücre temelli biyosensörelerin özellikleri 3.1. Hücre temelli biyosensörleri ile enzim enzim biyosensörlerinin özelliklerinin karşılaştırılması
4 Hücre temelli biyosensörelerin mekanizmaları
5 Hücre temelli biyosensörlerde düşük seçimlilikteki nedenler 5.1. Biyosensörlerin tüm türleri için ortak nedenler 5.2. Sadece hücre temelli biyosensörlere ait nedenler
6 Hücre temelli biyosensörelerin seçimliliğinin artırma methodları
7 Hücre temelli biyosensörelerin immobilizasyon Yöntemleri
8 Hücre temelli biyosensörelerin klinikte kullanımı
9 Hücre temelli biyosensörelerin besin analizlerinde kullanımı
10 Hücre temelli biyosensörelerin fermantasyon proses kontrollerinde kullanımı
11 Hücre temelli biyosensörelerin çevre kontrollerinde kullanımı
12 Mikrobiyal biyosensörler
13 Oksijen elektrot temelli mikrobiyal biyosensörler Solunum inhibisyon temelli mikrobiyal biyosensörler Potansiyometrik ve optik tayin temelli mikrobiyal biyosensörler
14 Mikrobiyal Biyosensörlerin Analitik parametrelerinin incelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Qingjun Liu and Ping Wang, Cell-Based Biosensors: Principles and Applications (Engineering in Medicine & Biology), Artech House Publishers,USA, 2009.
Yardımcı kaynaklar: Mulchandani A., Rogers K.R., Enzyme and Microbial Biosensors-Techniques and Protocols, Humana Press, Totowa, New Jersey, 1998.
Racek J., Cell-based biosensors, Technomic Pub Co., Westport, Connecticut., 1995.
Scheper T., Renneberg R., Lisdat F., Biosensing for the 21st century, Springer, Berlin, 2007.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum
2. Soru cevap tekniği
3. Ödev verme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 SUN SUNUM
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + YSS * 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sunumlarda verilen temel kavramları anlamlı öğrenmesi, kavramların birbirleri ile ilişkilendirmesi, sebep-sonuç ilişkilerini kurulabilmesi ve soru veya problemlere yönelik mevcut bilgilerini kullanarak yorum yapabilmesi ve fikir üretiminin değerlendirilmesi ara sınav, final sınavı, ödev ve sunumlarla gerçekleştirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Kimya Bölümü
senol.alpat@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13.30 - 15.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 2 28
Vize sınavına hazırlık 1 35 35
Final sınavına hazırlık 1 40 40
Ödev ve sunum hazırlama 1 35 35
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1454553
ÖK.2454444
ÖK.3544535
ÖK.4445553
ÖK.5454454
ÖK.6543544