DERS ADI

: Manyetotellürik Verilerin Modellenmesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GPE 5141 Manyetotellürik Verilerin Modellenmesi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. EMRE TİMUR

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, elektromanyetik alan kuramı hakkında temel tanımların, homojen yatay tabakalı ortam için empedans fonksiyonlarının, görünür özdirenç ve faz denklemlerinin, doğal ve yapay kaynaklı manyetotellürik yöntemlerin kuramlarının, iki ve üç boyutlu modelleme ilkelerinin, elektromanyetik yöntemlerde ters çözüm kuramları ve uygulamalarının (sonlu farklar, eşlenik granyent, tekil değer ayrıştırılması, Occam çözümleri), jeotermal, madencilik ve hidrokarbon aramcılığında yapılan örnek uygulamaların anlatılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yöney analizi ve elektromanyetik kuram hakkında bilgi sahibi olma
2   Yatay homojen katmanlı bir ortam için empedans bağıntılarını tanımlayabilme
3   Görünür özdirenç ve faz bağıntılarını bilme
4   Doğal ve yapay kaynaklı manyetotellürik yöntemlerin kuramlarını bilme
5   MT ve CSAMT yöntemlerinde çok boyutlu modelleme yöntemlerini bilme
6   MT ve CSAMT yöntemlerinde ters çözüm kuramını ve uygulamalarını bilme
7   Elektromanyetik yöntemler kullanılarak yapılan jeotermal, maden ve hidrokarbon aramaları hakkında fikir sahibi olma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Elektromanyetik alan kuramı (Yöney analizi, Maxwell denklemlerinin türev ve integral çözümleri)
2 Zaman ve frekans ortamı elektromanyetik yöntemler
3 Homojen çok katmanlı ortama ait görünür özdirenç ve faz eşitlikleri
4 TE ve TM modları için sonlu farklar çözümleri
5 Elektromanyetik yöntemlere uygulanan düzeltmeler
6 Eşlenik türev ve SVD yöntemleri
7 Occam ters çözüm yöntemi
8 MT yönteminin kuramı
9 CSAMT yönteminin kuramı
10 MT ve CSAMT verilerinin bir ve iki-boyutlu modellenmesi
11 MT ve CSAMT verilerinin üç-boyutlu modellenmesi
12 Jeotermal ve hidrokarbon araştırmalarına örnekler
13 Madencilik ve tektonik araştırmalarına örnekler
14 Öğrenci proje/ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ANA KAYNAKLAR:
-Ward, S.H. and Hohmann, G.W., 1989, Electromagnetic theory for geophysical applications. Electromagnetic Methods in Applied Geophysics Theory Volume-1. SEG Book Series.
-Ward, S.H. and Hohmann, G.W., 1989, Electromagnetic theory for geophysical applications. Electromagnetic Methods in Applied Geophysics Applications Volume-2. SEG Book Series.

YARDIMCI KAYNAKLAR:
-Candansayar, M.E., Sönümlü En-Küçük Kareler ve Eşlenik Türev Algoritmalarının Ardışık Kullanımı ile Manyetotellürik Verilerin Düzgünleştiricili İki-Boyutlu Ters Çözümü. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Jeofizik Mühendisliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
-Jordan, E.C. and Balmain, K.G., 2001, Electromagnetic waves and radiating systems. New Delhi, Prentice Hall of India.
-Kong, J.A., 2000, Electromagnetic Wave Theory. EMW Publishing, Massachussets.
-Scales, J.A., Smith M.L. and Treitel S., 1997, Introductory Geophysical Inverse Theory. Samizdat Press, Colorado School of Mines.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, ödev/sunum, proje, sınav

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler: %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final: %50 (ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)
Derse Katılım %10

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakiltesi, Jeofizik Mühendisliği Bölümü Tınaztepe Kampüsü 35160 Buca İzmir
emre.timur@deu.edu.tr
Tel: 232 3017272

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 14:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 5 5 25
Sunum Hazırlama 1 8 8
Proje Ödevi 1 3 3
Proje Final Sunumu 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.154
ÖK.2454
ÖK.3455
ÖK.454443
ÖK.54
ÖK.654435
ÖK.7553535433