DERS ADI

: Mimarlığa Disiplinlerarası Yaklaşımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5199 Mimarlığa Disiplinlerarası Yaklaşımlar SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, 1960tan günümüze mimarlık söylemindeki disiplinlerarası yaklaşımların kuramsal ve eleştirel incelemesini yapmayı hedefleyerek post-yapısalcı kuram ile mimarlık kuramı kesişimindeki temel metinlere odaklanır. Ders kapsamında post-yapısalcılık, belirlilik kavramına karşı çıkan, göreliliği, ikili karşıtlığı ve koşullu bilgiyi savunan postmodern durumun bir yansıması olarak ele alınır. Bu ders, postmodernite, kıta felsefesi ve yapısalcı kuram okumalarına da değinerek, post-yapısalcılığın eleştirel incelemesini yapmak için bir çerçeve kurar. Her konu başlığı, temel felsefi tartışmaları içeren metinlerin yakın okumasıyla başlar ve bu konuların mimarlıkla ilişkisine doğru devam eder.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1960tan günümüze mimarlık kuram ve eleştirisindeki farklı yaklaşımları ileri düzeyde değerlendirebilme
2   Yapısalcılık, post-yapısalcılık ve psikanaliz alanlarındaki, mimarlıkla da ilişkilenen önemli kavramları, temel metinleri ve aktörleri tanıyabilme
3   Post-yapısalcı düşünme ve yazma biçimlerindeki çoğulluk, karşıtlık ve çeşitliliği anlayabilme
4   Mimari tasarım, kuram ve eleştirisi, estetik, ideoloji, psikanaliz alanlarının kesişimindeki paradigma kaymaları, söylemler, argümanlar, yöntemler ve stratejileri ileri düzeyde kavrama
5   Eleştirel okuma, düşünme, yorumlama ve iletişim becerilerini disiplinlerarası bir yaklaşımla geliştirme ve derinleştirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Göstergebilim ve Yapısalcılık: Analitik Bir Araç mı, Tasarım Tekniği mi
3 Postmodern Bir Strateji Olarak Yapısöküm
4 Patoloji ve Post-yapısalcı Psikanalitik Kuram
5 Paranoyadan Şizofreniye: Eleştirel Bir Yöntem Olarak Psikanaliz
6 Postmodern Episteme: Foucault da Arkeoloji ve Soykütük
7 Postmodern Episteme: Derrida da Arkeoloji ve Arşiv
8 Deleuze ve Guattari de Kültürel, Sosyal, Biyolojik Beden
9 Temsil ve Temsil-sonrası
10 Mimarlığa Deleuze cü Yaklaşımlar: Kıvrım
11 Mimarlığa Deleuze cü Yaklaşımlar: Edimsel ve Virtüel
12 Mimarlığa Foucault cu Yaklaşımlar: İktidar İlişkileri
13 Mimarlığa Foucault cu Yaklaşımlar: Yöntem Olarak Soykütük
14 Güncel Duruma Bakış Açıları: Biyopolitika

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak :
Aşağıdaki kaynaklar, temel okumalardır. Ek olarak, haftalık okumalar ders içeriğinde belirtilmektedir.

Barthes, R. (1999). Elements of Semiology, trans. A. Lavers & C. Smith. New York: Hill and Wang.
Broadbent, G. et al. (1980). Signs, Symbols, and Architecture. Chichester: John Wiley & Sons.
Buchanan, I. & Lambert, G, eds. (2005). Deleuze and Space. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cousins, M. & Hussain, A. (1984). Michel Foucault. London: MacMillan.
Culler, J. (1975). Structuralist Poetics: Structuralism, Linguistics, and the Study of Literature. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, trans. R. Hurkey et al. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, trans. B. Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Eagleton, T. (1996). Literary Theory: An Introduction. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Foucault, M. (1995). Discipline and Punish: The Birth of the Prison, trans. A. Sheridan. New York: Vintage Books.
Foucault, M. (1982). This is Not a Pipe, trans. J. Harkness. Berkeley: University of California Press.
Foucault, M. (2002). Archaeology of Knowledge, trans. A. M. S. Smith. London: Routledge.
Frichot, H. & Loo, S., eds. (2013). Deleuze and Architecture. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Frichot, H. et al., eds. (2016). Deleuze and the City. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Grosz, E. (2001). Architecture from the Outside: Essays on Virtual and Real Space. Cambridge, MA: The MIT Press.
Hays, M., ed. (2000). Architecture Theory Since 1968. Cambridge, MA: The MIT Press.
Hays, M. (2010). Architecture s Desire: Reading the Late Avant-Garde. Cambridge, MA: The MIT Press.
Koolhaas, R. (1994). Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan. New York: The Monacelli Press.
Leach, N., ed. (1997). Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory. London: Routledge.
Lyotard, J. F. (1979). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Nesbitt, K., ed. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. New York: Princeton Architectural Press.
Norris, C. (1982). Deconstruction: Theory and Practice. London and New York: Methuen.
Ockman, J. (1985). Architecture, Criticism, Ideology. New Jersey: Princeton Architectural Press.
Preziosi, D. (1979). Architecture, Language, and Meaning. The Hague: Mouton.
Rose, M. (1992). The Post-Modern and the Post-Industrial: A Critical Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Tschumi, B. (1996). Architecture and Disjunction. Cambridge, MA: The MIT Press.
Wigley, M. (1993). The Architecture of Deconstruction: Derrida's Haunt. Cambridge, MA: MIT Press.
Williams, J. (2005). Understanding Poststructuralism. Bucks: Acumen.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışma, metin analizi (yakın okuma), bireysel araştırma, yazılı ödev (araştırma makalesi)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MD Ara Sınav
2 ODV Ödev/Sunum/Rapor
3 DKL Derse Katılım
4 FN Final
5 BNS BNS MD * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.20 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu MD * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders, yürütücü tarafından gerçekleştirilecek ders anlatımlarından ve çoğunlukla öğrenciler tarafından gerçekleştirilecek tartışmalardan oluşur. Öğrenciler tarafından yoğun katılım gerekmektedir. Dersin temelinde yakın okuma yer alır. Öğrencilerin, derse gelmeden önce ilgili okumaları eleştirel biçimde yapması gerekmektedir. Haftalık ödev olarak, metinleri okurken sorular oluşturmaları ve derste tartışma ortamı yaratabilmek için bu soruları paylaşmaları beklenmektedir. Ara sınavda bir araştırma önerisi (problem tanımı / araştırma sorusu ve ön kaynakça) teslim etmeleri beklenmektedir. Dersin yürütücüsü, teslim edilen öneriler üzerinden araştırmaya nasıl devam edebileceklerine dair bireysel geri bildirim yapacaktır. Öğrencilerin geri bildirim aldıkları önerilerini geliştirerek, ders okumalarından ve tartışmalarından temellenen, aynı zamanda yeni materyal de sunan bir araştırma makalesi yazmaları ve final ödevi olarak teslim etmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

ÖDEV-SUNUM
DERSE KATILIM
ARA SINAV
FİNAL
--
BÜTÜNLEME



Derse İlişkin Politika ve Kurallar:

Haftalık konular farklı tema ve soruları içerir, ancak birbiriyle ilişkilidir ve üst üste birikir. Dolayısıyla derse devamsızlık, yoğun içerikli konu ve tartışmaların takip edilememesine neden olur.
Öğrencilerin her derse okuma metinleriyle ilgili aldıkları notlarla, yorumlarıyla ve hazırladıkları sorularla gelmeleri ve sınıf tartışmalarına, sunumlara, okumalara aktif katılmaları beklenmektedir.
Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler farklı bir değerlendirmeye tabi tutulur.
Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.balik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 9 117
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 12 1 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 186

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.255
ÖK.35555
ÖK.455
ÖK.555555