DERS ADI

: Mimarlıkta Yarışma Kültürü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5110 Mimarlıkta Yarışma Kültürü SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜL DENİZ DOKGÖZ

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu ders; yarışmaların hem mimari ürün üretim sürecinde bir yöntem olarak ele almayı hem de sadece yapı üretimi dışında, uygulamaya dönük olarak değil fikirsel anlamda öncül, avangard mimari üretim sürecini tüm katmanları ile ele almayı hedeflemektedir. Yarışma ile elde edilen Türkiye ve dünyadaki yapılar bu ders kapsamında incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari ürün elde etme yöntemi olarak yarışmaların dünya ve Türkiye üzerindeki değişimlerini gözlemleyebilme
2   Mimari ürün elde etme dışında öncül fikirler üretebilme anlamında yarışmaların özgürlükçü ortamını kavrayabilme
3   Ülkelerin mimari panoramalarında yarışma ile elde edilen yapıların etkilerini gözlemleyebilme ve dönemsel kırılmalar dikkate alındığında yarışmaların ve yarışma kültürünün bu kırılmaları yönlendirebilme gücünü değerlendirebilme
4   Disiplinlerarası ve interdisipliner çalışma olanaklarına yarışma kültürünün katkılarını gözlemleyebilme
5   Yarışma kavramının, ortaya çıkan ürünler bazında katılımcı, jüri, iktidar vb çok katmanlı bileşenlerini doğru kavrayabilme ve analiz edebilme
6   Yarışmalar kültürü ve onun mimarlığı biçimlendirmesine ilişkin bir araştırmayı görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş / Yarışma kavramı ve mimarlık İlişkisi Üzerine Açılımlar
2 Yarışma kültürü ve disiplinler
3 Dünyada ve Türkiye de mimari yarışma kültürü Dünyada yarışma ile elde edilen önemli yapılar
4 Dünyada ve Türkiye de mimari yarışma kültürü Türkiye de yarışma ile elde edilen önemli yapılar
5 Dünya Mimarlığında Mimari dönemler ve yarışmaların rolü Modernizm Postmodernizm
6 Dünya Mimarlığında Mimari dönemler ve yarışmaların rolü Dekonstrüktivizm Geç-Modernizm
7 Türk Mimarlığında Mimari dönemler ve yarışmaların rolü 1930-1940 Erken Cumhuriyet Dönemi 1940-1950 II. Dünya Savaşı Dönemi
8 Türk Mimarlığında Mimari dönemler ve yarışmaların rolü 1950- 1980 Soğuk Savaş Dönemi 1980 - 2000 Küreselleşme Dönemi I
9 Türk Mimarlığında Mimari dönemler ve yarışmaların rolü 2000 - 2014 Küreselleşme Dönemi II
10 Yarışma kültürü ve Uygulamaya dönük edinimler
11 Yarışma kültürü ve fikirlere dönük edinimler
12 Genel değerlendirmeler / Tartışmalar
13 Ödev Sunumları
14 Ödev Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

HACIALİBEYOĞLU, F. DOKGÖZ, D. ERSAN, O. (2013) Yarışma Hikayeleri: Denemeler, Deneyimler , Yarışmalar ve Mimarlık Sempozyumu Kitabı içinde, s.68-77, Arkitera, İstanbul.
(2004), Yarışmalar Dizini 1930-2004, TMMOB Mimarlar Odası Genel Merkezi & Ankara Şubesi, Ankara.
(2013). Yarışmalar ve Mimarlık Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Arkitera, İstanbul
(2007). Ulusal Mimarlık Yarışmaları Sempozyum Kitabı, TMMOB Mimarlar Odası, İzmir
(2009). Ulusal Mimarlık Yarışmaları 2 Sempozyum Kitabı, TMMOB Mimarlar Odası, İzmir
SAYAR, Y. (2003). Türkiye de Mimari Proje Yarışmaları 1930-2000: Bir Değerlendirme, Mimarlık, Sayı:320
ÇİNİCİ, C. (2002). Türkiye de Yarışmaların Genel Niteliği , Arredamento Mimarlık, sayı:100+46, ss.58-59.
SAYAR, Y. 1998, The Impact of Architectural Design Competitions in Evaluation of Architectural Design Trends For a Secular Identity 1933-1950, Yayınlanmamış doktora tezi, DEÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd. Doç. Dr. Deniz DOKGÖZ
Tel: 0 232 301 84 94
E mail: deniz.dokgoz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 2 2 4
0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 2 22
Final Sınavına Hazırlık 1 11 11
Sunum Hazırlama 1 31 31
Ödev Hazırlama 1 31 31
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61