DERS ADI

: Doğal Afetler ve Kriz Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DEP 5009 Doğal Afetler ve Kriz Yönetimi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Deprem Yönetimi Yüksek Lisans
Deprem Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Yeni yönetim stratejilerindeki gelişmeler ve kamu yönetiminde çağdaş yaklaşımlar konusunda bilgi sahibi olmak, acil durumlar için uygulanabilir yönetim tekniklerini tanıtmak, depremler ile birlikte yaşama becerisini kazanmış gelişmiş ülke deneyimlerini inceleyerek Türkiye' nin konumunu değerlendirebilmek, yerel ve ulusal düzeyde uygulanabilir modeller geliştirerek geleceğin sürdürülebilir ve yaşanabilir kentlerini tanımlamak başlıca amaçlar olarak görülmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kriz halleri ve kriz yönetim sürecinin temel aşamalarını yorumlama
2   Afet yönetimi konusunda karar alma ve uygulama sorumluluğuna sahip kurum ve kuruluşların faaliyetlerini dünyadaki iyi uygulama örnekleri ile karşılaştırma
3   Afet yönetimine ilişkin temel mevzuat konusunda kazanılmış bilgi ile yeni ve çağdaş afet yönetim modellerini ana hatlarıyla belirleme
4   Doğal afet örnekleri özelinde etkin yönetsel süreçlere yönelik stratejiler geliştirme
5   Kriz ve Afet yönetimi ile ilişkilendirilebilecek konularda, alan düzeyinde incelemeleri analiz etme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğal Afet Yönetimi dersine ait konuların genel çerçevesinin sunumu, derse ilişkin temel terminolojinin tanımlanması
2 Afet ve kriz ilişkisi, afet ve kriz kavramlarının etimolojik yapısı, afet ve krizin özellikleri, afet ve kriz süreci, kriz türleri, afet ve kriz yönetiminin amacı ve önem
3 Afet ve kriz yönetim aşamaları ve bütünleşik afet yönetimi
4 Ülke örnekleriyle doğal afet yönetimi deneyimleri
5 Türkiye de afet mevzuatının gelişim süreci
6 Türkiye de afet yönetimine ilişkin kurumsal ve idari yapılanma
7 Yürürlükteki temel afet mevzuatı
8 Ara Sınav
9 Yürürlükteki temel afet mevzuatı
10 Yerel Yönetimler ve Afet Yönetimi Uygulamaları
11 Kalkınma Planları ve afet yönetimi ilişkisi
12 Afet yönetimi ve etik
13 Yapı Denetimi ve Afet yönetimi
14 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hikmet Yavaş (2005); Doğal Afetler Yönüyle Türkiye de Belediyelerde Kriz Yönetimi, Orion Yayınları. Ulusal ve uluslararası plan ve programlar İlgili ulusal ve uluslararası mevzuat metinleri
Yusuf ŞAHİN, Kriz Yönetimi, Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2003.
Zerrin TOPRAK KARAMAN, Yönetim Stratejilerindeki Gelişmeler , TİD, Y. 72, S. 426, 2000.
Zerrin TOPRAK, Kent Yönetimi ve Politikası, Beşinci Baskı, İzmir, 2001.
Zerrin TOPRAK, Yerel Yönetimler, Beşinci Baskı, İzmir, 2001.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik anlatım.
Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin 15 dak.lık hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek
Dersin temel kitabı tarafından verilen materyaller ve diğer kaynaklardan yararlanılarak oluşturan bir sunum eşliğinde ders anlatımı
Bazı haftalarda belirlenmiş konu başlıklarında grup tartışmaları gerçekleştirilmesi
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi
Verilen durum-çalışmalarının analizi
Ödev uygulamaları ile öğrenci bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dokuzçeşmeler Kampüsü Buca / İZMİR
e-posta: gokhan.tenikler@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 06 53

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 1 20 20
Alan/saha çalışması 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1342
ÖK.2334342
ÖK.33343434
ÖK.4333
ÖK.5