DERS ADI

: Sayısal Arazi Modelleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GIS 6002 Sayısal Arazi Modelleri SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Coğrafi Bilgi Sistemleri Tezsiz Yüksek Lisans (İngilizce)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Doktora (İngilizce)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Yüksek Lisans (İngilizce)
Coğrafi Bilgi Sistemleri Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö) (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere DTM oluşturma, doğruluk ve güvenilirliğinin test edilebilirliği konusunda temel sağlayacaktır. Uygulama örnekleri üzerinden DTM kullanım alanları tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler DTM üretimi için farklı veri toplama yöntemleri arasında ayırt edebileceklerdir..
2   DTM oluşturacak ve DTM temel hesaplamalarını yapabileceklerdir.
3   Öğrenciler, DTM doğruluğunu değerlendirecekler. DTMnin güvenilirliğini test edecekler.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 giriş Tanımlar: Sayısal Arazi Modelleme (DTM), Sayısal yükseklik Modelleme (DEM), Dijital Yüzey Modelleme (DSM), Sayısal Arazi Yükseklik Verisi (DTED). DTM için olması gerekenler Arazi yüzeyi temsil(DEM),
2 DTM Veri Toplama: Yüzey ölçümleri 2.1. Fotogrametri ve uzaktan algılama 2.2. Radar ve SAR interferometre 2.3. Havadan ve yersel lazer tarama 2.4. Klasik ölçme ve GNSS yöntemleri 2.3 mevcut haritaların sayısallaştırılması
3 DTM Veri Toplama: Hidrografik ölçüm 3.1. Hava LIDAR batimetri 3.2 Sonar 3.3 Uydu Altimetresi
4 DTM veri yapısı 4.1. Üçgen Düzensiz ağ (TIN) 4.2. kontur temsil 4.3. Raster veya ızgara temsili
5 Yaratma DTM: TIN Üretimi 5.1. ilkeler 5.2. Delaunay Üçgenlemesi 5.3. Voronoi diyagramları ile Delaunay Üçgenlemesi
6 DTM üretimi için interpolasyon teknikleri 6.1 Çift Doğrusal enterpolasyon 6.2 Çift Kübik kama interpolasyon 6.3 Kriging
7 DTM Doğruluk Analizi 7.1 Doğruluğu için Önlemler 7.2 DTM doğruluk Testleri
8 DTM Reliability 8.1 Measures for reliability 8.2 Detection of errors in DTMs
9 DTM Güvenilirliği 8.1 Güvenilirlik için önlemler 8.2DTM hataları algılama
10 DTM veri yönetimi 10.1 Mekansal veritabanları ile DTM verileri 10.2 DTM veri formatı standartları 10.3 DTM verisini sıkıştırma 10.4 CBS Entegrasyonu
11 DTM veri yönetimi 10.1 Mekansal veritabanları ile DTM verileri 10.2 DTM veri formatı standartları 10.3 DTM verisini sıkıştırma 10.4 CBS Entegrasyonu
12 DTM Küresel veri 13.1 GTOPO30 13.2 Niğini (SRTM) 13.3 ASTER Küresel Sayısal Yükseklik Modeli (G-DEM) 13.4 Küresel Geoid veriler: Dünya Gravity Modeli (EGM2008)
13 Çevre modelleme Uygulamaları 14.1 Sel simülasyon 14.2 Sunlight modeli 14.3 Tarım yönetimi
14 Inşaat mühendisliği, harita ve navigasyon uygulamaları 15.1 Karayolu ve demiryolu tasarım 15.2 Uzaktan algılama görüntü analizi 15.3 Deniz navigasyonu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Digital Terrain Modeling: Acquisition, Manipulation, and Applications, N El-Sheimy, C Valeo, and A Habin, Artech House, 2005, ISBN: 1580539211.
2. Digital Terrain Modeling: Principles and Methodology, Z Li, Q Zhu, and C Gold, CRC Press, 2005, ISBN: 0415324629.
3. Digital Elevation Model Technologies and Applications: The DEM Users Manual, DF Maune (Ed.), ASPRS Publications, 2007, ISBN: 1570830827.
4. Terrain Modeling in Surveying and Civil Engineering, G Petrie, TJM Kennie, McGraw-Hill, 1990, ISBN: 0070496838.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Proje ve sunumlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 ARS ARASINAV
3 PRJ PROJE
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 + ARS * 0.40 + PRJ * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Lectures 14 2 28
Preparations before/after weekly lectures 14 5 70
Preparation for midterm exam 1 15 15
Design Project 1 15 15
Preparing assignments 5 5 25
Preparing presentations 2 5 10
Midterm 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.133434434343
ÖK.243343333343
ÖK.333334334343